Flashback bygger pepparkakshus!
Svara
  • 2
  • 3
2023-02-22, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHippie
Kanske inte så mycket en ren rusrapport, mer en förklaring till varför vissa saker blir som de blir.

Det var på den tiden då allt var kaos. Inuti och utanpå. Jag var vilse i min egna stad, i min egna kropp, med mina egna tankar. Dag var natt och det enda som betydde något var festa och lösa förbindelser.
Antingen var jag ute och svirade, eller så låg jag ensam på ett ångestmoln i hopplöshet. Det fanns inget annat.

Ingen verkade se hur jag mådde. Att skolan gick åt helvete. Betygen i botten. Att mina destruktiva relationer sakta drog mig nedåt, gjorde mig färglös, själlös. Att jag hamnat i ett (miss)bruk av alkohol och tabletter, bara 16 år gammal.

Jag hade precis blivit vräkt från ett rum jag hyrt hos en gammal tant. Tantens gubbe hade en dag, helt oanmält, stövlat in för att fixa elementen, och höll förmodligen på att trilla baklänges av vad han såg:

Jag låg naken, häftigt snarkandes, säkert dregglandes och stinkandes med en stor naken kille bakom mig i sängen. Bordet var fullt av flaskor, fimpar och annat sunk. Kläder låg spridda överallt och en stor bong stod mitt på golvet. Beastie Boys "Something's Got To Give" snurrade på repeat, och rummet var ogenomträngligt av spritångor, kroppsdoft och rök.

Tanten stängde samma dag av av elen, och skrev en mycket arg lapp, att jag skulle vara ute inom en vecka.

Det var december. Dagarna innan jul. Inte så lätt att få tag på nytt boende, men framförallt inte lätt att klara sig utan el.
Den första natten fick jag inte fatt på någon att sova hos, så jag fick sova kvar i rummet utan el, med sovsäck, mössa och vantar. Jag rökte extra mycket joint den natten, som hämnd.

Otroligt nog lyckades jag hitta en liten lägenhet jag kunde flytta in i omgående.
Trots det så kändes livet skit. Nya lägenheten kändes skit. Jag kände mig oduglig, smutsig och vilsen. Jobbet på restaurangen kändes skit. Jag hittade inte vägen till det riktiga livet, och livet verkade parera mig. Det enda som gjorde mig glad var de små stunderna då jag var väck på tabletter eller alkohol. Eller när jag lyckats få med mig ett hemsläp. Den enda kärlek jag visste om.

Men nu, nu vankades det inflyttningsfest!
Stockholm festival 7,0% stod högt i kurs på den tiden. Relativt billig ångestdämpande, som ofta överraskade med rejäl urspårning. (Ju mer kaos på utsidan, desto mindre kändes kaoset på insidan).

Min kompis Fiona och jag försåg festgänget med bakpotatis från den gamla micron, någon spelade på min halft stränglösa gitarr, nån annan överröstade denne med någon av mina hundratals brända cd-skivor och livet kändes för ett ögonblick mindre outhärdligt.
Alla ville dra till det nyöppnade innestället för att se vad det hade att erbjuda. Jag laddade fickan med några blå, då jag visste att dessa kunde komma väl till pass under kvällen. En extra flipp om inte ölen flippade nog.

Utestället vi kom till var såklart skit, som alla andra uteställen i alla småstäder. Skitmusik spelad av nån skit-dj på ett dansgolv fullt av skitpersoner. Trots att jag var mer än berusad så letade sig ångesten in under mina kläder. Jag kände mig malplacerad och deppig av att vara där, sa till de andra att jag skulle dra. Ville bara hem, röka och sova.

Jag drog på mig min Baja Jerga och sneddade torget. Utanför pressbyrån stötte jag på Fredrik. En kille jag träffat många gånger tidigare via gemensamma vänner, på fester, på stan och på biljarden. Han var en av de få killarna jag hade försökt haffa som jag inte hade fått. Av den anledningen blev han givetvis mycket intressant. Fredrik hade en annan stil än mig. Han var liksom mer mer städad jämfört med sunkisarna jag brukade hänga med. Inklusive mig själv. Han var äldre och verkade mogen i sitt sätt att prata.

Jag frågade om han ville dela på en holk, men han sa

Nåväl, jag kan iallafall säga att han fick mig att känna saker jag tidigare aldrig känt. Där och då blev jag kär i både honom och tjacket. En intensiv kärlek. Jag hade hittat hem! Hädanefter ville jag inte ha någon eller något annat. Jag var fast. Hade jag träffat Fredrik den där kvällen, utan tjack, hade jag ändå blivit kär. Hade jag träffat tjack den där kvällen, utan Fredrik, hade jag ändå blivit kär. Och kombinationen var otrolig.
Fredrik gav mig kärlek, ömhet, bekräftelse och pysslade om mig.
Tjacket gjorde mig stabil, självsäker, bromsade min hyperaktiva sida och bar mig genom svårigheter.

Nu blev skitjobbet uthärdligt, och jag fann det mesta bli jävligt mycket mer lättsamt och easy. Ruset var liksom inte som ett rus, utan mer som ett plåster, en krycka eller en tolk som förklarade saker jag inte förstod. Detta hade jag saknat hela mitt liv. Saker föll på plats.
Folk jag tog det tillsammans med blev ofta väldigt intensiva och speedade, medan jag blev lugn och varm. Klok som en bok.

Detta blev iallafall mötet och inledningen till en lång relation med både det vita och med Fredrik.

(Ska såklart tillägga att allt inte bara varit bra, nej långt ifrån. Det finns en baksida också. Men den fokuserar jag inte på nu, här idag, när jag berättar för er.)

Kommentera gärna vad du tyckte, om något saknades eller om något var extra bra.

Sensmoral:

Lev väl. Peace ☮️

Sjukt intressant läsning, känner igen mig i mycket! Du skriver dessutom riktigt, riktigt bra. Funderar lite när jag läser, har du ADHD eller så? Tänker på din reaktion på tjacket, du blev mer lugn än speedad liksom. Blir själv lugn, fokuserad, mer strukturerad, mer tålamod när jag tar tjack eller centralstimulerande och jag har ADHD.
Citera
2023-02-24, 09:26
Moderator
mongomanishs avatar
En otroligt välskriven och gripande rapport. Det var länge sedan en text träffade rakt i hjärtat på det här sättet. Det första mötet med centralstimulantia är verkligen något alldeles särskilt som för många av oss saknar motstycke. Jag känner precis igen mig i känslan av hur livet helt plötsligt kändes hanterligt från att ha varit ett ångestladdat kaos.

Jag brukar säga att jag är övertygad om att drogerna räddade livet på mig. Först. Senare gjorde dom sitt bästa för att ta livet ifrån mig. När drogerna inte längre fungerade som de en gång gjort så drev mig till en punkt i livet där jag tvingades att välja. prova något annat, att leva annorlunda, att tro på något annat. Eller fortsätta och dö. Närmast ofrivilligt blev det det förstnämnda. Det är väl inget långskott att vi fann samma lösning både i knarket och sedemera till nykterheten. För när allt kommer omkring så var drogerna för de flesta av oss ändå bara ett sätt att stilla kaoset för en stund.

Du har verkligen gåvan att berätta en berättelse. Fortsätt med det! Ditt sätt att berätta påminner mig om min gode vän (och gamla FB-legend) WSB och hans sätt att beskriva känslan av sorglöshet och harmoni i drogerna. Tyvärr blev längtan efter sorglösheten som för så många allt för stor och han finns inte längre med oss. Vila i frid kompis, du är evigt älskad och saknad.

(FB) Den längsta vägen mot ingenting (heroin iv od)
Citera
2023-02-26, 18:37
Medlem
AnonymHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aibut
Intressant berättelse och rapport om första kontakten med tjack. I längden håller det inte med tjack och du nämner också att du upplevt en baksida och det förvånar mig inte alls. Själv har jag också mått bra på tjack men även mått dåligt när det blivit för mycket. Jag läser gärna en uppföljning nån gång framöver, om hur historien fortlöpte.

Vad kul att du gillade läsningen!
Ja precis, det är nog få som klarar av att bruka det i längden utan att uppleva baksidan.
Kommer skriva mer! Tack att du tog dig tid att skriva! Ha en skön kväll 🙌🏻💫
Citera
2023-02-26, 18:39
Medlem
AnonymHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
Kul att höra och tack hoppas din kväll oxå blir bra.
Ps
Jag har en kvinnlig vän som delar din historia men hon har inte lämnat, därför jag undra hur du har det idag

Tack🤩

Jag hoppas att din vän finner vägen. Var där för henne, hon lär behöva det❤️
Citera
2023-03-19, 21:05
Medlem
AnonymHippies avatar
Har fått stora problem med hälsan. Återkommer förhoppningsvis om allt går vägen. Tack för alla omdömen och inlägg, TACK!
Citera
2023-03-20, 19:06
Medlem
PhantomHoes avatar
Citat:
Har fått stora problem med hälsan. Återkommer förhoppningsvis om allt går vägen. Tack för alla omdömen och inlägg, TACK!

Stort lycka till min vän!
Citera
2023-03-22, 23:23
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hoppas hälsan står dig bi. Och sluta aldrig att skriva!
Citera
2023-03-23, 11:38
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Hade jag haft trygga, uppmärksamma vuxna runt mig, som såg mig och vad jag behövde, hade jag aldrig behövt varken tjacket eller Fredrik. Nu tog det mig decennier att själv lista ut hur jag skulle klara att leva och att söka hjälp för mina diagnoser. Hade jag fått denna hjälp från början hade jag säkert klarat skolan, relationer och användning av tid och energi. Självmedicinering i sin renaste form![/spoiler]

Lev väl. Peace ☮️

Du är en intelligent människa som har förmågan att skriva bra.
Det finns en väg framåt för dig.

Idag är det populärt att vräka sig i psykiatriska diagnoser och vara ett offer. Det är din sak om du vill ha den identiteten, men jag kan berätta att det INTE är konstruktivt. Det är bättre att du klassificerar dig som en ÖVERLEVARE, ett maskrosbarn, en kämpe. Att klandra dina föräldrar eller andra löser inte de problem som du har här och nu. ÄVEN om föräldrarna faktiskt gjort många fel och även om du har råkat ut för hemskheter.

Jag hade precis lika gärna kunnat bli som du men hade turen att halka in på en bra karriär. Men jag har gjort en massa skit. Saken är bara den att jag inte gillar knark.

Min drog har varit socker/choklad. Du kanske skrattar, men det är beroendeframkallat som satan. Man blir sjuk om man missbrukar det. Ja - det är lagligt, men om man stjäl sin drog eller går ut i spöregnet bara för att skaffa det, trots att man inte alls vill - så är man beroende. Jag bytte till ketodieten och lyckades bryta beroendet - men vad jag stoppar i munnen är fortfarande min drog. Inte knark, inte alkohol, inte tabletter och inte sex.

Råder dig att försöka hitta en karriär eller ett jobb som inte är så odrägligt att du måste droga dig för att stå ut.

Killar som Fredrik dräller det av. Vi starka kvinnor har det bättre ensamma idag, än med en sån man. Du ska ha en karl som hjälper dig att bli en BÄTTRE människa, att känna dig trygg och älskad. Annars är det bättre att vara ensam!
Citera
2023-07-06, 13:45
Medlem
Radjohuves avatar
Citat:
Kanske inte så mycket en ren rusrapport.......

Bra skrivet 👐
Citera
2023-08-15, 09:01
Medlem
ADHD utan tvekan. Det är detsamma för mig. Blir lugn och balanserad. Det är därför man använder amfetamin vid ADHD!
Citera
2023-08-16, 02:56
Medlem
psykoshippiens avatar
Okej skildring av amfetamin, även sättet som det formuleras på, frånvaron av insikt i bruket och så givetvis det "extra" som kommer med det. 6/10.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in