• 1
  • 2
2023-02-21, 08:08
Avstängd
Den 14 april 1967 stals president Lincolns revolvrar från Livrustkammaren, de hade skänkts till Karl XV av Abraham Lincoln 1863 mitt under amerikanska inbördeskriget.

https://sverigesradio.se/avsnitt/mys...ulna-revolvrar
Citera
2023-02-21, 08:18
Medlem
Undrar hur mycket dom är värda idag...
Citera
2023-02-21, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Undrar hur mycket dom är värda idag...

I programmet nämns värdet minst 200 miljoner kronor för paret.
Citera
2023-02-21, 17:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
56 år sedan revolvrarna blev stulna.

Kan mycket väl tänka mig att dessa revolvrar har befunnit sig i USA till större delen efter att de blev stulna.

Dessa Colt-revolvrar kan mycket väl ha blivit sålda många gånger mellan samlare under dessa 56 år. Varje gång har priset blivit högre och högre. Tror att revolvrarna i dag befinner sig hos en amerikansk samlare.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-02-21 kl. 17:44.
Citera
2023-02-21, 17:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kan mycket väl tänka mig att dessa revolvrar har befunnit sig i USA till större delen efter att de blev stulna.

Kan mycket väl ha blivit sålda många gånger mellan samlare under dessa 56 år. Varje gång har priset blivit högre och högre. Tror att revolvrarna i dag befinner sig hos en amerikansk samlare.

Du kan säkert ha rätt men ändå rätt tråkigt att äga något som man inte kan visa upp för andra. När sen personen dör så antingen säljs hela samlingen och fastnar hos någon kontrollant och helt enkelt beslagtar pistolerna då det är ett stulet föremål och dödsboet får inte en krona för dem.
Citera
2023-02-21, 17:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tror inte att de kommer att bli återbördade.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du kan säkert ha rätt men ändå rätt tråkigt att äga något som man inte kan visa upp för andra. När sen personen dör så antingen säljs hela samlingen och fastnar hos någon kontrollant och helt enkelt beslagtar pistolerna då det är ett stulet föremål och dödsboet får inte en krona för dem.

Ett färgfoto på dessa revolvrar med tillbehör:

https://news.cision.com/se/livrustka...eter-,c3716237

Du har rätt i den/de som har dessa revolvrar inte kan visa dem för kreti och pleti.

Den som numera har dessa i sin ägo får själv sitta och titta på dem eller ev. visa dem för en mycket liten krets av likasinnade. Skulle den person som numera har dem och han har egna barn, eller andra nära anhöriga, så lär de nog känna till historien bakom revolvrarna och se till att de inte finns med i dödsboet. Jag tror att de aldrig mera kommer att bli återbördade från varifrån de stals.

Citat från länken i trådstarten:

"De ovärderliga revolvrarna har fortfarande inte hittats och åren efter stölden följde en vindlande historia om jakten på de stulna vapnen.
Spåren leder till Sollefteå, Wiesbaden och kanske Texas."
Citera
2023-02-25, 14:46
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ett färgfoto på dessa revolvrar med tillbehör:

https://news.cision.com/se/livrustka...eter-,c3716237

Du har rätt i den/de som har dessa revolvrar inte kan visa dem för kreti och pleti.

Den som numera har dessa i sin ägo får själv sitta och titta på dem eller ev. visa dem för en mycket liten krets av likasinnade. Skulle den person som numera har dem och han har egna barn, eller andra nära anhöriga, så lär de nog känna till historien bakom revolvrarna och se till att de inte finns med i dödsboet. Jag tror att de aldrig mera kommer att bli återbördade från varifrån de stals.

Citat från länken i trådstarten:

"De ovärderliga revolvrarna har fortfarande inte hittats och åren efter stölden följde en vindlande historia om jakten på de stulna vapnen.
Spåren leder till Sollefteå, Wiesbaden och kanske Texas."

Finns det någon mer info om denna stöld?
Citera
2023-02-25, 15:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var någonstans?

Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Finns det någon mer info om denna stöld?

Ja det gör det.

Det finns inte mycket skrivet om stölden av Lincolns revolvrar men jag har läst om stölden i nutid. Tror att detta ev. finns i NKK under 1990-talet eller det tidiga 2000-talet? Tror inte att Bernhardsson har skrivit om den. Skall försöka leta fram var någonstans detta kapitel kan finnas.
Citera
2023-02-27, 22:57
Medlem
Grattans avatar
https://www.st.nu/2023-02-27/unika-v...a-200-miljoner

Tyvärr låst artikel.

"I podden berättas bland annat om en man från norra Sverige som fälls för grovt häleri 1969. Han hade sålt två Smith & Wesson-revolvrar, stulna vid samma tillfälle som Lincolns revolvrar.

Mannen bedyrar att han aldrig haft med Lincolns stulna vapen att göra. Men utredningsmaterialet, som Sveriges Radio gått igenom, indikerar att ett par extremt värdefulla och utsökt vackra vapen ”värda 200 000 dollar” grävts ned i norra Sverige, och att mannen och hans flickvän är direkt inblandade.

Kanske är det flickvännen som ger den tydligaste ledtråden. I förhör säger hon att hon tror att coltrevolvrarna ligger ”väl inoljade” någonstans utanför Sollefteå, i trakterna av Multråberget."
Senast redigerad av Grattan 2023-02-27 kl. 23:00.
Citera
2023-02-28, 09:50
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Tycker detta är märkligt. I tidens press hittar jag bara att Lincoln skulle ha skänkt ett par "eleganta revolver-pistoler" till den danske kungen Fredrik VII. Kan inte hitta något om Karl XV.

Skickade Lincoln till flera kungar kan väl dessa inte vara så märkvärdiga tänker jag? (inte pistolerna heller )

Citat:
Gåfva och gengåfva. Presidenten Abr. Lincoln hade för någon tid tillbaka sändt konung Fredrik VII af Danmark ett par eleganta revolver-pistoler i present.
(Göteborgsposten 1863-03-14)

"någon tid tillbaka" "tilbage", låter som en danism, en dålig översättning från någon dansk tidning.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-02-28 kl. 10:04.
Citera
2023-02-28, 16:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Åren 1970 - 2007.

Jag har nu sökt igenom NKK under åren 1970 - 2007.

Tyvärr har jag inte kunnat hitta det här kapitlet. Minns att det fanns publicerat ett ganska stort s/v foto på dessa revolvrar liggande i vapenlådan. Kan förstås ha missat den i hastigheten men jag tror inte det.

Detta måste då finnas någon annanstans men var?
Citera
2023-03-05, 23:03
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grattan
https://www.st.nu/2023-02-27/unika-v...a-200-miljoner

Tyvärr låst artikel.

"I podden berättas bland annat om en man från norra Sverige som fälls för grovt häleri 1969. Han hade sålt två Smith & Wesson-revolvrar, stulna vid samma tillfälle som Lincolns revolvrar.

Mannen bedyrar att han aldrig haft med Lincolns stulna vapen att göra. Men utredningsmaterialet, som Sveriges Radio gått igenom, indikerar att ett par extremt värdefulla och utsökt vackra vapen ”värda 200 000 dollar” grävts ned i norra Sverige, och att mannen och hans flickvän är direkt inblandade.

Kanske är det flickvännen som ger den tydligaste ledtråden. I förhör säger hon att hon tror att coltrevolvrarna ligger ”väl inoljade” någonstans utanför Sollefteå, i trakterna av Multråberget."

Säkert samma artikel, också den troligen låst

https://www.tidningenangermanland.se...a-200-miljoner

Podden ?

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Tycker detta är märkligt. I tidens press hittar jag bara att Lincoln skulle ha skänkt ett par "eleganta revolver-pistoler" till den danske kungen Fredrik VII. Kan inte hitta något om Karl XV.

Skickade Lincoln till flera kungar kan väl dessa inte vara så märkvärdiga tänker jag? (inte pistolerna heller )

(Göteborgsposten 1863-03-14)

"någon tid tillbaka" "tilbage", låter som en danism, en dålig översättning från någon dansk tidning.

Norrbottens Allehanda1894-01-19

Under rubriken "Revolverns uppfinnare" finns detta citat.

Citat:
Exemplar af såväl 1600-talets "drehlingar" som Colts fulländade revolvra, den senare en gåfva av Lincoln till Carl XV, förrvaras, som bekant, i Lifrustkammaren.

Citat:
Jag har nu sökt igenom NKK under åren 1970 - 2007.

Tyvärr har jag inte kunnat hitta det här kapitlet. Minns att det fanns publicerat ett ganska stort s/v foto på dessa revolvrar liggande i vapenlådan. Kan förstås ha missat den i hastigheten men jag tror inte det.

Detta måste då finnas någon annanstans men var?

Tycker det känns underligt att det finns så lite information om fallet. Här finns lite info om själva stölden

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in