Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-17, 09:58
  #73
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
1: Bli väldigt kompetent på det du gör.

2: Få andra att bli kompetenta.

3: Fråga efter mer ansvarsområden.

4: Delegera enklare arbetsuppgifter, men smit aldrig undan så folk ser att du jobbar hårt och inte bara dumpar dina arbetsuppgifter på andra.
Vid detta steg kan det vara läge att fråga efter en chefsposition.

5: Hjälp till att utveckla verksamheten med egna förslag och utvecklade kompetenser.
Vid detta läge kommer du att bli tillfrågad om en chefsposition.

Hur snabbt detta går beror på hur väl du kan lära dig och utveckla kompetenser samt omsätta dem i praktiken.
Naturligtvis beror det också på vart du jobbar.

Men det här är min generella mall i alla fall.

Sen när det kommer till personliga egenskaper är grunden att man är en doer. Dvs att den kanske starkaste egenskapen är att man är målinriktad/resultatorienterad.
Utan resultat så blir det ingenting.
Den näst viktigaste egenskapen är förmågan att förstå andra människor och att kunna bygga relationer med dem som gör att de är med på banan.
Den tredje förmågan är problemlösningsförmåga för allt kan ses som ”problem” eller saker som ska lösas. Det handlar om den egna kompetensutvecklingen i en själv samt hur man hanterar allt som har med arbetet med att göra.

Inom matbutik skulle jag anta det handlar om att ta på sig fler arbetsuppgifter. Gärna att man kan hantera 2-3 stycken tex administrera allt och plocka in varorna samt stå i kassan.
Citera
2023-09-17, 10:01
  #74
Avstängd
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Inom matbutik skulle jag anta det handlar om att ta på sig fler arbetsuppgifter. Gärna att man kan hantera 2-3 stycken tex administrera allt och plocka in varorna samt stå i kassan.

Vet ej eftersom jag inte jobbat i matbutik men i yrken där arbetsvolymen är viktig, moment per minut skulle en snabb person med rätt tänk kunna jobba lika som upp till 4 personer.
Om man dessutom har ledaregenskaper och lite iq så skulle man avancera rätt snabbt.
Citera
2023-11-02, 21:16
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag blev chef utan att uppfylla iaf vissa av de där sakerna. Har aldrig varit smidig, snarare tvärtom. Innan jag blev chef tog min chef med mig på möten för att få det sagt som ingen vågade säga. Propert har jag heller aldrig klätt mig. Positiv är nog inget någon skulle beskriva mig som. Men glad är jag iof.

Däremot är jag bland de bästa på det jag jobbade med, systemutveckling. Så när jag sökte jobbet som chef på avdelningen tror jag det var mer att de var rädda att jag skulle sluta i annat fall, vilket hade varit ett enormt problem för avdelningen.

Avdelningschefen på nivån ovanför såg inte jätteglad ut när jag sökte tjänsten . Han sa "Du förstår att man måste vara en förebild för andra och kunna samarbeta i en sådan här tjänst va?"
Var sjukt kul att se hur de våndades över min ansökan
Fast nu pratar du om tekniska bristyrken där man konkurrerar om vem som är minst autistisk. Jag pratar om chefsrollen i allmänhet (och med viss ironi).

Hur gick det för dig i din nya roll? Blev su stressad och otrevlig?
Citera
2023-11-03, 15:24
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu är jag rätt nöjd med min lön som den är och ett steg upp för mig skulle vara säljchef, kanske ger det 3000kr extra i lön och mer krav och pappersjobb som jag absolut inte gillar.
Många av de andra förmånerna har jag redan.

Pengar är inte allt men som sagt, jag har en bra lön redan.

Vad är lönen/staden om man får fråga?
Citera
2023-11-04, 11:53
  #77
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Ja, som chef måste du även inse att du inte kan ”peka med hela handen”. Majoriteten av chefer är oftast inkompetent. Många drabbas av hybris och tror de kan göra va de vill.


En del chefer får efter ett tag ett svettigt uppvaknande när de börjar förstå hur arbetsrätten fungerar…

Jaja. säkert poppis att dra det röda kortet och gå i polemik helt i onödan.

Synd att du upplever det så. Kanske du bara är på fel plats?
De chefer jag möter är oftast förbannat skärpta.
Citera
2023-11-10, 19:49
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Jag blev chef genom att svara på en platsannons för jobbet.


Intressant sammanträffande, exakt samma för mig!
Citera
2023-11-11, 09:48
  #79
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haschleif
Jaja. säkert poppis att dra det röda kortet och gå i polemik helt i onödan.

Synd att du upplever det så. Kanske du bara är på fel plats?
De chefer jag möter är oftast förbannat skärpta.

berätta gärna mer! Vilka ställen har du jobbat på där du möt ” förbannat skärpta chefer” ?
Citera
2023-11-11, 16:25
  #80
Medlem
Det första chef-/ledarjobbet kommer vara det svåraste att skaffa för ofta handlar det om att bli befordrad på en befintlig arbetsplats och om att leda sina gamla arbetskamrater. Efter det är det bara att söka jobb som vanligt

Ha förtroende både hos kollegor och överordnade är en bra början för avancemang, fast med tanke på att ditt motiv är status har jag svårt att se att någon gillar dig…
Citera
2023-11-15, 22:16
  #81
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
berätta gärna mer! Vilka ställen har du jobbat på där du möt ” förbannat skärpta chefer” ?

Konsultbranschen generellt samt högre chefer/direktörer.
Mellanchefer med personalansvar och fast anställning hos kunden är en annan historia.
Citera
2023-11-28, 20:14
  #82
Medlem
Hur kan en 21-åring bli säljchef egentligen?
Citera
2023-11-30, 10:40
  #83
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Hur kan en 21-åring bli säljchef egentligen?

Beror väl vad för typ av försäljning det rör sig om. De som säljer t.ex. mobilabonnemang har jättehög personalomsättning och låga krav för anställning. Du kan gå in direkt efter gymnasiet och om du är kvar 2 år har du varit där längre än 95% av dina kollegor. Då är det inga problem att bli chef.

Sen att vara chef över några finniga tonåringar som jobbar 100% på provision är ju stor skillnad mot att vara säljchef för ett multinationellt företag som budar på mångmiljardprojekt. Då är nog säljchefen gärna 40+ med avlagd examen som civilingenjör/ekonom eller liknande och många års arbetslivserfarenhet.
Citera
2023-11-30, 10:50
  #84
Medlem
Fick en förfrågan efter har jobbat där X antal år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback