Citat:
Ursprungligen postat av
kurrekotte
Men skärp dig nu. Du har ju precis försökt att flytta målstolpen och håna mig när jag bevisade den saken för dig och nu vet du inte längre var du vill ha den?
Tror du att Zelinsky eller någon annan håller med dig om att Ryssland inte skulle ha snott åt sig betydande delar av Ukraina?
Du borde verkligen ägna dig åt andra ämnen för detta har du ingen aning om alls tydligen.
Skall beskriva förhändelseloppet för dig. Ryssland invaderar förra året i februari och tar terräng. Ryssland lyckas inte hålla terrängen då Ukraina genomför en rad offensiver men en specifikt otroligt lyckad motoffensiv i Augusti 2022. Jämför med kartorna från då till nu så ser vi hur man tar terräng och hur en offensiv skall bedrivas. Ryssland tillbakarycker och en så kallad "stridspaus" uppstår. Ukraina gör helt rätt i att inte bli för giriga med sin offensiv, påbörjar försvarsstrid och fördröjningsstrid. Fördröjningsstrid innebär att man skapar ett fördröjningsområde som man verkar inom i syfte att skapa tid/tillfoga förluster/förhindra utbredning av motståndaren. Man kan även försvara inom ramen av fördröjningsstrid.
Ryssland påbörjar sin motoffensiv runt 9e februari och de är fortfarande inom fördröjningsområdet. Ukraina vet att de har tiden på sin sida för den Ukrainska leran kommer snart att hindra pansarförbanden att framrycka på något annat än väg och ryssarna har redan lärt sig vad det innebär. Det här kommer skapa tid för Ukraina att få in sin nya materiel, föröva sin egna offensiv och sedan fortsätta.
Nu kan man inte veta exakt allt vad som pågår men händelseförloppet är väldigt rimligt. Ryssland har börjat visa sin hand och den hade dåliga kort. Med andra ord, Ryssland har inte tagit sig någonstans. Jag har inte flyttat någon milstolpe, jag hävdar det fortfarande, Ryssland har 0 framgång. Hur långt område Ukraina valt som fördröjningsområde är svårt att veta. Sen har vi de som hävdar att Ryssland gjorde likadant i Augusti 2022, men det bedrevs ingen fördröjningsstrid då Ukraina egentligen rullade över Ryssland och de tog sig över floden i syfte att kunna överleva enbart.