• 1
  • 2
2023-02-24, 22:42
Medlem
Hallå, jag har haft ont i höften i flera månader. Ibland smärtar det något fruktansvärt och medicinerna jag får från sjukhuset är så gott som verkningslösa. "Jag får väl blanda ihop en egen röra" tänkte jag och började söka på förslag. Så snubblade jag på ett naturläkemedel som heter Kratom, och som markadsförs som ett naturligt smärtstillande medel. 9€ kostar den. Det är ungefär 100 kronor.

Jag undrar nu om någon här har provat kratom, och om det fungerar. Jag har ingen missbrukarproblematik och är inte ute efter ett rus, bara smärtlindring. 100 kronor är inte mycket men om kratom är verkningslöst är det ju meningslöst att betala 100 kronor.

Vilka är era erfarenheter?
Senast redigerad av akrylforlibbad 2023-02-24 kl. 22:48.
Citera
2023-02-24, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Hallå, jag har haft ont i höften i flera månader. Ibland smärtar det något fruktansvärt och medicinerna jag får från sjukhuset är så gott som verkningslösa. "Jag får väl blanda ihop en egen röra" tänkte jag och började söka på förslag. Så snubblade jag på ett naturläkemedel som heter Kratom, och som markadsförs som ett naturligt smärtstillande medel. 9€ kostar den. Det är ungefär 100 kronor.

Jag undrar nu om någon här har provat kratom, och om det fungerar. Jag har ingen missbrukarproblematik och är inte ute efter ett rus, bara smärtlindring. 100 kronor är inte mycket men om kratom är verkningslöst är det ju meningslöst att betala 100 kronor.

Har testat det, funkade inte för mig tyvärr. Får jag fråga vilka läkemedel du fått? Vill inte gå ot, men tycker det kan vara relevant.

Men alla reagerar olika på ”läkemedel”, det kan funka bra för dig.
Citera
2023-02-24, 23:28
Medlem
zombie-nations avatar
Vad har du för värktabletter som det är?

Tar man opioider är det ingen idé att tillsätta kratom.
Citera
2023-02-24, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vad har du för värktabletter som det är?

Tar man opioider är det ingen idé att tillsätta kratom.
Det är något slags paraflex. Inga opioider.
Citera
2023-02-24, 23:56
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Min upplevelse av kratom är att det är en livräddare vad gäller smärta. Den tar inte bort all smärta men gör att olidligt blir hanterbart.

Kratom har två funktioner, dels en svag opioid som blockerar smärtsignaler. Dels antiinflammatorisk utan att mycket påverka magen.

Som värst brukar jag två gånger om dagen. Då kan man bli fysiskt beroende men jag kan hoppa över dagar utan att det gör något.

Paraflex kan förstärka effekten av kratom så man får börja långsamt. Jag har haft den och den var hemsk. Har Norflex istället, den är lite bättre för mig. Fast den mjukar upp i bästa fall, smärtstillande vet jag inte.

De säger att röd kratom är bäst mot smärta men den är även mest sänkande. Den har ingen kaffekänsla och jag saknar det. Jag har grön kratom, som både är lite smärtstillande och uppiggande. Testa båda. Sedan finns det olika leverantörer som har olika bra varor. Köp från någon som har kratom som huvudvara och byt leverantör om du inte är nöjd.

Många lägger i kapslar och sväljer. Man kan inte svälja pulver då det inte löser sig. Jag tar en stor kopp hett vatten och lägger i några teskedar kratom. Det är mindre hydrofobt i hett vatten. Sedan rör jag runt till dricktemp och dricker. Det är inte gott. Jag har en speciell mugg då det missfärgar.

Jag har främst smärtor från ryggen. Med kratom och lite massage så kan jag funka en halv dag nästan som en människa. Och då har jag en stor krossfraktur på en ryggkota och några mindre frakturer.
Citera
2023-02-25, 00:58
Medlem
Citat:

Alltså sockerpiller. De är värdelösa
Citera
2023-02-25, 00:59
Medlem
Citat:
Min upplevelse av kratom är att det är en livräddare vad gäller smärta. Den tar inte bort all smärta men gör att olidligt blir hanterbart.

Kratom har två funktioner, dels en svag opioid som blockerar smärtsignaler. Dels antiinflammatorisk utan att mycket påverka magen.

Som värst brukar jag två gånger om dagen. Då kan man bli fysiskt beroende men jag kan hoppa över dagar utan att det gör något.

Paraflex kan förstärka effekten av kratom så man får börja långsamt. Jag har haft den och den var hemsk. Har Norflex istället, den är lite bättre för mig. Fast den mjukar upp i bästa fall, smärtstillande vet jag inte.

De säger att röd kratom är bäst mot smärta men den är även mest sänkande. Den har ingen kaffekänsla och jag saknar det. Jag har grön kratom, som både är lite smärtstillande och uppiggande. Testa båda. Sedan finns det olika leverantörer som har olika bra varor. Köp från någon som har kratom som huvudvara och byt leverantör om du inte är nöjd.

Många lägger i kapslar och sväljer. Man kan inte svälja pulver då det inte löser sig. Jag tar en stor kopp hett vatten och lägger i några teskedar kratom. Det är mindre hydrofobt i hett vatten. Sedan rör jag runt till dricktemp och dricker. Det är inte gott. Jag har en speciell mugg då det missfärgar.

Jag har främst smärtor från ryggen. Med kratom och lite massage så kan jag funka en halv dag nästan som en människa. Och då har jag en stor krossfraktur på en ryggkota och några mindre frakturer.

Vilket troll. Du kan väl inte jämföra detta med opiater?
Citera
2023-02-25, 03:44
Medlem
StonedMonkeys avatar
Har tagit en del Kratom, skulle säga att det är det bästa du kan köpa om du inte får riktiga medeciner utskrivna. För mig funkar det bättre än Tramadol, men då vill jag samtidigt påpeka att jag inte får ut speciellt mycket effekt på Tramadol. För en vän till mig var det tvärtom.. Har du ont är det helt klart värt att pröva!

Citat:
Ursprungligen postat av Elocone

Citat:

Nej, så är det ju. Men skulle påstå att han inte gör det helle, han inleder med att skriva "Tar man opioider är det ingen idé att tillsätta kratom."

Sen beskriver han att funktionen är som en svag opiod, vilket många andra också gör då den påverkar samma receptorer i hjärnan

Citat:
Fun fact - FDA klassar den som en opiat, och dom är förfan Läkemedelsverket i det land som har störst problem med opiater i världen.
Citera
2023-02-25, 07:43
Medlem
Hej igen, det var intressant att få veta era erfarenheter så jag är tacksam för er input. Jag ska ta och beställa kratom redan nu på morgonen. Jag kommer tillbaka och rapporterar om medlet fungerar.
Citera
2023-02-25, 10:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Det är rent tekniskt en opioid.
Citera
2023-02-25, 10:14
Medlem
Citat:

Kanske värt att kolla upp DMSO? Finns ett gammalt program med CBS 60 minutes som gjorde ett reportage om det.
Citera
2023-02-27, 21:46
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Det är rent tekniskt en opioid.

Opioider är bara en värdefulla om de används under läkares översyn.

Folk ska inte självmedicinera med opioider för risken för beroende är stor, de ska få hjälp av sjukvården med svår smärta.

Ibland kan människor behöva stark smärtlindring, men...
Långsiktigt är inte bra att använda opioider.
Långsiktigt är bättre med hälsofrämjande naturmediciner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in