• 1
  • 2
2023-02-27, 22:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Opioider är bara en värdefulla om de används under läkares översyn.

Folk ska inte självmedicinera med opioider för risken för beroende är stor, de ska få hjälp av sjukvården med svår smärta.

Ibland kan människor behöva stark smärtlindring, men...
Långsiktigt är inte bra att använda opioider.
Långsiktigt är bättre med hälsofrämjande naturmediciner.

Försöker själv få Citodon. Jag har tidigare ett ganska kortvarigt missbruk av Tramadol så jag vill absolut inte köpa svart. Jag vill ha utskrivet så att jag måste räkna på tabletterna och använda dem de dagar de verkligen behövs.

Det går att göra så mer långsiktigt med om det inte är dagligt bruk.

Men läkare tror de räddar en från missbruk genom att inte skriva ut. Istället köper folk svart och kan inte hantera det.

Jag har inget missbruk i mina journaler, de tycker bara man ska leva som vanligt med krossade ryggkotor.
Citera
2023-03-28, 22:37
Medlem
Kommer med en uppdatering. Jag blev inte bättre av kratom. Det tog inte bort smärtan i höften. Jag blev bara kortvarigt lite varm. Jag törs inte öka dosen heller eller ens fortsätta med kratom eftersom det tillverkas i Asien och de kan blanda ut pulvret med vad skit som helst. Däremot har läkaren skrivit ett medel som tycks fungera på mig.
Citera
2023-04-16, 19:17
Medlem
Jag tänkte dela med mig av min erfarenhet av kratom. Jag har spelat innebandy under hela tonåren och fram till 32år och är idag 39år och självklart har det följt med massa skador och operationer till följd av mitt idrottande och efter min först operation så fick jag utskrivet massa smärtstillande för att dämpa smärtan.

Och i mitt fall så va ruset värre än smärtan och det fick mig att sluta direkt, känslan/upplevselsen var typ som att vara bakis i en gungande båt, usch bland det värsta jag har varit med om.. så efter första operationen så hade det liksom ärrat mig och jag ville aldrig mer opereras där rädslan och obehaget kom pga ta dessa tabletter igen och jag var inte den enda i laget som hade denna rädsla utan fler i laget kände samma sak.

Så efter några säsonger så kom det på tal igen och en lagkamrat som hade samma erfarenhet som mig av dessa opiater sa att hon hade fått kratom av sin pojkvän för att dämpa smärtan efter en liten operation och sa att det hjälpte och i samma veva bad jag henne att ge mig lite då jag hade sträckt en muskel och det hjälpte mot smärtan. jag vart liksom inte snurrig och kände ingen illamående av kratomet och har brukat kratom utan några större problem när jag haft könningar/smärtor och efter operationer då mina knän inte mått så bra. Dock har jag ej tagit kratom när jag varit gravid eller när jag ammat!

Summan av kardemumman: kratom hjälper mot smärta dock ska du välja rätt sort då de olika sorterna har olika egenskaper och du ska ha koll på vilka säljare som har bra batch inne.. jag vill inte skriva några namn här då det klassas som marknadsföring och vill inte bli bannad, men skriv till mig privat så kan jag hjälpa till.. OBS har brukat kratom i 10+ år så har koll på det och jag har inga problem med att ta långa uppbehåll från det..

Sorry för novellen men kanske det kanske hjälper någon 😁🙏
Citera
2023-09-12, 21:30
Medlem
Har inte prövat det specifikt mot smärta men läst att det hjälper många andra väldigt mycket.

Är man ute efter att bli väck så kanske det inte är så bra då det är relativt milt men vill man ha något som funkar väl och är relativt säkert så är kratom bra. Finns olika sorter också, varav gröna och vita ska vara mer stimulerande och röda mer för smärta.

Vissa svaga individer säger att dom blivit beroende men det finns folk som blir beroende av allt. Människor som inte har så mycket missbruksgenetik lär det knappast vara någon fara för om man håller det till rimliga mängder då och då.
Citera
2023-09-13, 12:27
Medlem
Kratom är inte för den som letar efter berusning på det sätttet, har själv väldigt svårt med ryggen och främst röda sorter hjälper bättre än tex alvedon eller ipren.
Citera
2024-12-27, 05:30
Medlem
Lilisweetapples avatar
Vet ni om man kan kombinera med medicinsk cannabis mot smärtor? Funderar på vilken typ av smärta det tar på också.
Citera
2025-01-07, 21:56
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Kratom borde inte vara lagligt, det har samma effekt som opioider.

Vi ska vara tacksamma för att Europa inte har samma drogepidemi som USA.

Jag är aktiv i ett mycket stort naturmedicinskt forum i USA och deras opioid-epidemi gör att massa pundare försöker hitta lagliga alternativ, men "legel highs" har inga bra hälsoeffekter.

Naturmediciner ska användas för att förbättra hälsan, inte för att knarka.

https://sverigesradio.se/artikel/dro...iverkningar--2
Senast redigerad av TunderTarFyr 2025-01-07 kl. 22:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in