Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Du skriver som om mörk materia är något som är fastslaget och bevisat och som man kan räkna på. Men mörk materia är ”bara” en hypotes runt vilken det finns flera olika modeller. Man vet väl inte ens vad mörk materia består av, även om det finns flera förslag.
Mörk materia är knappast bara som vilken sketen hypotes som helst, det finns
väldigt mycket på temat med observationer av t ex galaxers rotationskurvor och gravitationells linseffekter runt galaxhopar. Och när det gäller kosmologi även en hel del tunga argument för dess existens, när man försöker få teorins detaljerade beräkningar att gå ihop med observationer, t ex när det gäller sådant som nukleosyntesen av lätta grundämnen, universums plana 3D geometri, bildandet av galaxer, och även den storskaliga strukturformationen i "the cosmic web", osv. Mörk materia är en del av
vetenskaplig teori: ΛCDM-modellen för Big Bang.
Men visst, som i all vetenskap kan nuvarande kunskapsläge komma att omvärderas, kanske t o m radikalt, av nya observationer.
I sak har du förstås rätt. Det finns ännu inga observationer av någon partikel som den mörka materian skulle kunna bestå av. Och ja, det vore självklart bättre om det fanns någon sådan. Arbete pågår.
---
Kollade upp lite grejer, och känner mig nu tvungen att bekänna att det jag skrev ovan är direkt från "the top of my head". Vill man veta mer om det faktiska forskningsläget just nu tycker jag att det är en bra idé att själv kolla upp litteratur och så. Gillar t ex boken "The Cosmic Webb" av J Richard Gott.