• 1
  • 2
2023-02-26, 10:02
Medlem
JustZlatans avatar
Jag funderar på att köpa den billigaste Macen som finns och det verkar vara en Mac mini. Min 10 år gamla 32 GB windows 7-dator sjunger nog på sista versen, då den låter och jobbar ganska mycket av en så simpel sak som youtube-tittande. Dessutom kan jag inte installera senaste windows på grund av att hårdvarorna i datorn är för gamla så då måste jag köpa en ny dator och jag nöjer mig inte med billigt skit så det kommer säkert kosta minst dubbelt så mycket som en ny Mac mini.

MacBook är jag inte heller övertygad om eftersom jag vill ha en större skärm än 20 tum. Min nuvarande proffsskärm är 24 tum och jag vill också använda ett mekaniskt tangentbord istället för Apples "tysta" tangentbord. Mac mini är ju så liten så den kan man ta med precis som en laptop.

Jag ska använda datorn till enbart surfande, youtube-tittande, börskollande och grafer. Inget spelande, inget bildredigeringsprogram etc. Kommer Mac mini hålla för detta?
Citera
2023-02-26, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag funderar på att köpa den billigaste Macen som finns och det verkar vara en Mac mini. Min 10 år gamla 32 GB windows 7-dator sjunger nog på sista versen, då den låter och jobbar ganska mycket av en så simpel sak som youtube-tittande. Dessutom kan jag inte installera senaste windows på grund av att hårdvarorna i datorn är för gamla så då måste jag köpa en ny dator och jag nöjer mig inte med billigt skit så det kommer säkert kosta minst dubbelt så mycket som en ny Mac mini.

MacBook är jag inte heller övertygad om eftersom jag vill ha en större skärm än 20 tum. Min nuvarande proffsskärm är 24 tum och jag vill också använda ett mekaniskt tangentbord istället för Apples "tysta" tangentbord. Mac mini är ju så liten så den kan man ta med precis som en laptop.

Jag ska använda datorn till enbart surfande, youtube-tittande, börskollande och grafer. Inget spelande, inget bildredigeringsprogram etc. Kommer Mac mini hålla för detta?

Prestandan på MacMini räcker mer än väl, men att ta med kräver ju att du tar med den till ett ställe där du kan låna skärm och tangentbord, så jag skulle inte se den som speciellt portabel.
För det du gör räcker en iPad gott och väl.
Citera
2023-02-26, 10:20
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Prestandan på MacMini räcker mer än väl, men att ta med kräver ju att du tar med den till ett ställe där du kan låna skärm och tangentbord, så jag skulle inte se den som speciellt portabel.

Jag vill ha en riktig dator vilket Mac mini väl kan klassas som? iPad är jag inte intresserad av.

Hur blir det med lösenord till hemsidor jag har sparade på min pc och dokument och filer? Kan jag föra över dessa till Mac mini? Jag ser nu att Mac mini inte har en dvd-rom? Nåväl, det kanske inte behövs, jag har inte använt dvd-romen på min pc på många år.
Citera
2023-02-26, 10:21
Medlem
Fosterlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Förutom det faktum att TS vill ha en större skärm så hade det funkat ja.

Jag kör en liknande setup, och det funkar fint. Mycket kräm i de senaste versionerna av Mac mini.
Citera
2023-02-26, 10:28
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Allt har väl göra med vad du i huvudsak ska använda datorn till.

En PC har du säkerligen mer användning för och är inte låst till ett specifikt ekosystem.

Men nu är jag låst till min windows 7 dator eftersom jag inte kan uppdatera till nyaste versionen pga gammal hårdvara. Så det verkar inte bara vara Apples som "låser" sina digitala produkter.
Citera
2023-02-26, 10:29
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Förutom det faktum att TS vill ha en större skärm så hade det funkat ja.

Jag kör en liknande setup, och det funkar fint. Mycket kräm i de senaste versionerna av Mac mini.

På pappret har min nuvarande 32 GB windows-dator mycket mera kräm än någon Mac. Och den låter och surrar av lite tv-tittande.
Citera
2023-02-26, 10:43
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Det jag menar är att Apple har sitt egna system för i princip allt, så du behöver i stort använda andra Appleprodukter vad du än ska göra, överprisat skit tycker jag för det du får för pengarna.

PC och Apple är så långt ifrån kompatibla som det går.

Jag har en iPhone vilket kanske är bra då. Men jag brukar inte koppla den till min dator. Det enda jag vill använda datorn till är som jag skrev.
Citera
2023-02-26, 10:48
Medlem
Botkyrka-babes avatar
Mac mini med M2 är det ett riktigt bra köp!
Citera
2023-02-26, 10:53
Medlem
Knastratts avatar
Mac och PC är hur kompatibla som helst om du kör Mac. Med Crossover kan du köra vilket Windowsprogram som helst i ett Macfönster med full funktionalitet.

Blir inte mer kompatibelt än så.

Du kommer att få ett bra liv med en Mac Mini.
Citera
2023-02-26, 11:21
Medlem
Citat:
På pappret har min nuvarande 32 GB windows-dator mycket mera kräm än någon Mac. Och den låter och surrar av lite tv-tittande.

Idag sitter M2 processorn även i den billigaste Mac minin.
Är mjukvarorna optimerade för processorn, vilket de numera oftast är, så går det undan.
Lite klent med minne och SSD i billigaste modellen dock.
Men för "normal" användning räcker det mer än väl.
Citera
2023-02-26, 11:49
Medlem
Mac Mini låter som ett bra val för dig!
Citat:
Fast det går ju utmärkt att använda en laptop i stängt läge hela tiden.
Laptops är såpass effektivt byggda att de ju inte är nämnvärt större och tyngre än en Mac mini.
Men visst, du betalar tekniskt sett lite extra för skärm, tangentbord, musplatta och batteri som du inte behöver.
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-02-26 kl. 11:59.
Citera
2023-02-26, 12:15
Medlem
NiV3Rts avatar
En mac mini är perfekt för de behov TS beskriver. Jag har en Macbook Air M1 som jag köpte 2020 då den kom. Köpte snikmodellen med 8GB ram och 256GB och den känns aldrig trött.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in