Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-17, 20:49
  #457
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiskussionOmMordet
Vilka vittnesmål? I princip alla vittnen motsäger varandra på ett eller annat sätt. Alla vittnen kan helt enkelt inte tala sanning, och därmed måste man bara bortse från vissa vittnesutsagor.

Eh. På vilka grunder menar du? Just dessa talar inte sanning. För de stör min tes.
Citera
2023-03-20, 22:26
  #458
Medlem
bravehs avatar
Om vi släpper all prestige så skulle jag vilja ställa en fråga, stämmer det inte som dokumentären påstår att A. Björkmans vittnesmål inte går ihop med Ljungqvist och Jan Anderssons vittnesmål?

Enligt Björkman/Morelius så försvinner GM på ett fåtal sekunder. Ljungqvist och Andersson gör sina observationer om en man i närheten av Lisbeth Palme många sekunder senare. Ställer inte dokumentären den rimliga frågan? Nämligen, såg Morelius/Björkman samma person i närheten av Lisbeth som Andersson/Ljungqvist såg?
Citera
2023-03-20, 23:38
  #459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Om vi släpper all prestige så skulle jag vilja ställa en fråga, stämmer det inte som dokumentären påstår att A. Björkmans vittnesmål inte går ihop med Ljungqvist och Jan Anderssons vittnesmål?

Enligt Björkman/Morelius så försvinner GM på ett fåtal sekunder. Ljungqvist och Andersson gör sina observationer om en man i närheten av Lisbeth Palme många sekunder senare. Ställer inte dokumentären den rimliga frågan? Nämligen, såg Morelius/Björkman samma person i närheten av Lisbeth som Andersson/Ljungqvist såg?

Vad tyder på att LL och JA observation skulle vara gjord senare?
Citera
2023-03-23, 21:47
  #460
Medlem
Dokumentären står och faller på ifall dessa förare när de ser ett mord bryr sig om ljusen över huvud taget.

Det lite komiska som jag har kommit fram till är att ta mig fan allt är krångligt med detta mord. Glöm mördaren, jag lyckas inte ens klura ut vem som gjorde U-svängen vid tunnelgatan i den vita taxin.
Föraren säger ju han stod vid Apelbersgatan.
Citera
2023-03-25, 04:21
  #461
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Dokumentären står och faller på ifall dessa förare när de ser ett mord bryr sig om ljusen över huvud taget.

Det lite komiska som jag har kommit fram till är att ta mig fan allt är krångligt med detta mord. Glöm mördaren, jag lyckas inte ens klura ut vem som gjorde U-svängen vid tunnelgatan i den vita taxin.
Föraren säger ju han stod vid Apelbersgatan.
Men utredningen om saken visar att han gjorde den vid Tunnelgatan pga av flertalet vittnen som ser en sådan utföras. JN, LJ mfl.
Det blir snurrigt för HJ var han befann sig, vilket är naturligt med tanke på situationen.
Citera
2023-03-25, 13:16
  #462
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Men utredningen om saken visar att han gjorde den vid Tunnelgatan pga av flertalet vittnen som ser en sådan utföras. JN, LJ mfl.
Det blir snurrigt för HJ var han befann sig, vilket är naturligt med tanke på situationen.

Han måste ju veta om han tittade bakåt 58m till mordet gjorde en u-sväng och körde den extra sträckan.
Eller
Tittade åt sidan framåt 23m helt annan vinkel och gjorde en u-sväng och var framme direkt.

I denna dokumentär säger de han stod vid Tunnelgatan men gjorde u-svängen vid apelbergsgatan vilket är helt efterblivet.
__________________
Senast redigerad av leera 2023-03-25 kl. 13:22.
Citera
2023-03-25, 16:07
  #463
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Han måste ju veta om han tittade bakåt 58m till mordet gjorde en u-sväng och körde den extra sträckan.
Eller
Tittade åt sidan framåt 23m helt annan vinkel och gjorde en u-sväng och var framme direkt.

I denna dokumentär säger de han stod vid Tunnelgatan men gjorde u-svängen vid apelbergsgatan vilket är helt efterblivet.

Bäsens beskrivning tror jag stämmer hur det kom sig att det svängde direkt på Tunnelgatan.

Hur skulle hon från förarplatsen vid Apelbergsgatan kunna dra en sån slutsats?


"Bäsén var inte uppmärksam på människor som befann sig på Sveavägen, och lade inte märke till någon speciell person förrän de kom fram till Tunnelgatan. Hon fick då plötsligt se en man som låg på trottoaren.

Hennes omedelbara tanke var att det var Mats Åsberg som låg där, och hon utbrast också

detta så att chauffören hörde det.

Det kan ha varit detta som gjorde att chauffören reagerade extra snabbt, och gjorde en så kallad "U-sväng" och svängde upp invid trottoarkanten i närheten av den liggande mannen."

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9979-04-B
Citera
2023-03-25, 17:46
  #464
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Bäsens beskrivning tror jag stämmer hur det kom sig att det svängde direkt på Tunnelgatan.

Hur skulle hon från förarplatsen vid Apelbergsgatan kunna dra en sån slutsats?


"Bäsén var inte uppmärksam på människor som befann sig på Sveavägen, och lade inte märke till någon speciell person förrän de kom fram till Tunnelgatan. Hon fick då plötsligt se en man som låg på trottoaren.

Hennes omedelbara tanke var att det var Mats Åsberg som låg där, och hon utbrast också

detta så att chauffören hörde det.

Det kan ha varit detta som gjorde att chauffören reagerade extra snabbt, och gjorde en så kallad "U-sväng" och svängde upp invid trottoarkanten i närheten av den liggande mannen."

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9979-04-B

Borde vara enkelt att ta reda på om man bemödar sig göra en dokumentär eller utreder mord.
Fråga de som satt i bilen. Även de andra vittnen som såg u-svängen.

Men vem står och väntar vid rödljus om man ser ett mord och vill fram? Denna dokumentär känns tveksam men viktigt att komma fram till hur vittnena var placerade och när de kom fram exakt.
Citera
2023-03-26, 03:21
  #465
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Borde vara enkelt att ta reda på om man bemödar sig göra en dokumentär eller utreder mord.
Fråga de som satt i bilen. Även de andra vittnen som såg u-svängen.

Men vem står och väntar vid rödljus om man ser ett mord och vill fram? Denna dokumentär känns tveksam men viktigt att komma fram till hur vittnena var placerade och när de kom fram exakt.
Precis som IT-demokrati så vill man försena ankomsten av HJ taxibil.

Varför?

Man vill ha två springande män på Tunnelgatan.

Det är min övertygelse att det är så det gått till när man resonerat sig fram till sin hypotes.

Alla vittnen kan inte ha rätt.

Jag tycker att för man fram en sådan hypotes så tycker jag det är märkligt att man inte redovisar utredningen som Polisen gjorde om HJ taxi.

Samt tar hänsyn till LJ vittnesmål.
Citera
2023-03-26, 21:05
  #466
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vad tyder på att LL och JA observation skulle vara gjord senare?

Om jag nu tolkade dokumentären rätt så:

Enligt dokumentären så ser Delsborn/Björkman att GM avviker efter ett fåtal sekunder. Den vita chevan får rött ljus (de står bakom Delsborn som hinnar rulla iväg vid grönt ljus) det går 10-talet sekunder innan de får grönt, då svänger chevan av med fronten mot mordplatsen och LL/JA beskriver att det är först då som de ser en man som springer iväg från mordplatsen.

Alltså kan inte GM stå kvar när LL/JA gör sin observation av en man som springer iväg.
Citera
2023-03-26, 22:31
  #467
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Om jag nu tolkade dokumentären rätt så:

Enligt dokumentären så ser Delsborn/Björkman att GM avviker efter ett fåtal sekunder. Den vita chevan får rött ljus (de står bakom Delsborn som hinnar rulla iväg vid grönt ljus) det går 10-talet sekunder innan de får grönt, då svänger chevan av med fronten mot mordplatsen och LL/JA beskriver att det är först då som de ser en man som springer iväg från mordplatsen.

Alltså kan inte GM stå kvar när LL/JA gör sin observation av en man som springer iväg.

Vad tyder på att dom hinner få rött ljus? Bilen framför har grönt, vad tyder på att dom inte åker bakom och svänger runt efter?

Fattar inte vad den slutsatsen bygger på.
Citera
2023-03-27, 13:10
  #468
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vad tyder på att dom hinner få rött ljus? Bilen framför har grönt, vad tyder på att dom inte åker bakom och svänger runt efter?

Fattar inte vad den slutsatsen bygger på.

Jag kollade igenom JA och LL:s tidiga förhör och inget jag hittar tyder på killarna inte skulle tittat mot mordplatsen direkt efter andra skottet. Ändå lyckas ju 30 sekunder hävda att det är 2 män som sprungit från platsen. Även Lars Borgenäs har varit inne på detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback