Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-27, 21:24
  #1
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Är ingen prepper direkt men då jag ofta är ute i naturen och tältar, är frystorkat smidigt. Normalt brukar jag köpa vanliga portionspåsar men fick ett erbjudande om att köpa 16kg pasta bolognese för 3800kr och jag kunde inte låta bli att köpa. Tack och lov var det gott.

Är inte orolig för att det inte kommer gå åt då bäst-före-datumet ligger 10år framåt i tiden men så slog plötsligt en tanke mig.

Hur sjutton är det med näringsinnehållet efter några år? Tänker då främst på proteiner då jag vill minnas att bäst-före-datum på proteinpulver brukar vara betydligt kortare då det sägs att proteinet inte håller. Nu är väl inte proteinpulver frystorkat visserligen men hur är det med näringsinnehållet på frystorkad mat efter några år, blir det sämre?
Citera
2023-02-27, 22:11
  #2
Medlem
Pinoputchins avatar
Mellan 10 och 20 år kan jag tro beroende på förvaring och förpackningstyp.
Citera
2023-02-27, 22:24
  #3
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Mellan 10 och 20 år kan jag tro beroende på förvaring och förpackningstyp.

Säkerligen, kanske mer? Själv har jag en massa blöta MRE:s som ligger och skräpar som gått ut nu. Inget fel på dem, ska käka upp dem nu under Mars månad. It tastes like shit, but you can live on it!
Citera
2023-02-27, 22:27
  #4
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Säkerligen, kanske mer? Själv har jag en massa blöta MRE:s som ligger och skräpar som gått ut nu. Inget fel på dem, ska käka upp dem nu under Mars månad. It tastes like shit, but you can live on it!
Jag tror att det håller längre än 20 år. TS behöver nog inte oroa sig i alla fall.
Citera
2023-02-27, 22:31
  #5
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag tror att det håller längre än 20 år. TS behöver nog inte oroa sig i alla fall.

Säkert!
Citera
2023-02-28, 18:20
  #6
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Säkert!

Så länge vakuumet är intakt så fast 100 år.

Är det inte vakuum så länge som påsen är hel med sin skyddsgas
Citera
2023-02-28, 21:58
  #7
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Hur sjutton är det med näringsinnehållet efter några år? Tänker då främst på proteiner då jag vill minnas att bäst-före-datum på proteinpulver brukar vara betydligt kortare då det sägs att proteinet inte håller. Nu är väl inte proteinpulver frystorkat visserligen men hur är det med näringsinnehållet på frystorkad mat efter några år, blir det sämre?

Nästan oavsett vad du har för livsmedel så ökar hållbarheten om det förvaras svalt.
Har du en källare som är svalare än bostaden så förvara det där om du är orolig över hållbarheten.
Citera
2023-02-28, 22:22
  #8
Medlem
Pinoputchins avatar
100 år inte omöjligt under bra förhållanden.
Citera
2023-02-28, 22:54
  #9
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Nästan oavsett vad du har för livsmedel så ökar hållbarheten om det förvaras svalt.
Har du en källare som är svalare än bostaden så förvara det där om du är orolig över hållbarheten.

Nej, jag är inte orolig för hållbarheten. Men tänker ju på det där att proteinet i proteinpulver sägs brytas ner varpå hållbarheten bara är 1-2år. Det är inte omöjligt att jag missuppfattat något men det känns som att samma sak borde gälla frystorkat? Det finns väl visserligen tillsatser som ökar livslängden och de kanske inte används i proteinpulver på samma sätt då det kanske inte är så vanligt att långtidsförvara den sortens produkter.

Den frystorkade maten jag nu köpt står svalt och mörkt nere i källaren.
Citera
2023-03-01, 12:53
  #10
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Nej, jag är inte orolig för hållbarheten. Men tänker ju på det där att proteinet i proteinpulver sägs brytas ner varpå hållbarheten bara är 1-2år. Det är inte omöjligt att jag missuppfattat något men det känns som att samma sak borde gälla frystorkat? Det finns väl visserligen tillsatser som ökar livslängden och de kanske inte används i proteinpulver på samma sätt då det kanske inte är så vanligt att långtidsförvara den sortens produkter.

Den frystorkade maten jag nu köpt står svalt och mörkt nere i källaren.

Proteinnpulver är inte förpackat i syretäta emballage i vakuum eller skyddsgas som är syrefria
Citera
2023-03-01, 13:20
  #11
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Proteinnpulver är inte förpackat i syretäta emballage i vakuum eller skyddsgas som är syrefria

Såklart!
Citera
2023-03-01, 13:32
  #12
Medlem
Fett håller inte läge så det är en bit man kan kolla och se upp för först om man pratar om det här generellt. men främst handlar ju "bäst före" om färg, och smak som tappar styrka långt innan man faktiskt blir sjuk av att äta det. Kakao blir bittert ock smakar ej ok efter två år i sluten förpackning efter utgånget datum märkte jag. men kakaoförpackningen är ju inte tät så in med den i tättslutande så blir det nog annorlunda.

Är det tätt och typ "Smakar ok" så kulle jag inte tveka att äta det om det ens är hundra år gammalt om man faktiskt äter det för överlevnad eller valet är att dö av svällt.

jag skulle ju besluta då hur mycket jag äter mot för att överleva eller att hålla sig i skick, Så bra skick att man okar gå lite eller att man kanske orkar med att ta i. kan man behöva slåss vill man ha mer mat ? Det får man ju ta då...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback