• 1
  • 2
2023-03-02, 14:45
Medlem
Hej,

Går i tankarna om att anlite någon/företag att skapa ett program för att räkna detaljpriser på laserskuret material.
I dagsläget räknar vi manuellt på alla priser men vill slippa så mycket manuellt knappande som möjligt.

Har satt upp ett enklare exceldokument där jag får skriva in all data ifrån skärrapporterna(pdf-fil)
och på de viset få ut ett styckpris på detaljerna vi skurit.

Detta tar en hel del tid att göra och av den anledningen går jag i funderingarna
om det ens är prismässigt försvarbart att skapa ett program som gör jobbet åt mig.

Jag kan absolut inget om programering så jag vet inte ens om det jag vill ha är en stor eller liten uppgift.
Jag tänker att programmet ska kunna läsa ut data ifrån en pdf, omsätta den datan till styckpriser på detaljer.
Sen sammanställa alla detaljerpriser i något typ av dokument som ser visuellt snyggt ut, som jag kan bifoga till kunden när jag skickar fakturan.

En skärrapport innehåller materialåtgång, skärtid, vikt/detalj, antal plåtar detaljerna har skurits på,
skärtid för varje specifik detalj och även detaljens namn(dxf-filen)
Jag har idag ett excelark med all priser på material, skärkostnader osv.

Är detta bara att glömma pga att det skulle bli för dyrt eller skulle detta vara görbart för en mindre summa?

Mvh Martin A
Citera
2023-03-02, 14:54
Medlem
Knastratts avatar
https://digifabster.com/
Citera
2023-03-02, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knastratt
https://digifabster.com/
Vet att det finns flera lösningar på detta men av flera orsaker har vi valt att inte använda dessa.
Mvh Martin A
Citera
2023-03-02, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steelcut
Är detta bara att glömma pga att det skulle bli för dyrt eller skulle detta vara görbart för en mindre summa?
Att läsa ut data från PDF på ett tillförlitligt sätt kan vara svårt. Det skulle vara bättre om ni kunde få ut ett enklare format som json, xml eller txt. Med detta i åtanke skulle jag gissa på en vecka, ca 30.000 kr. Det är antagligen på tok för mycket för er. Du kanske kan hitta en indier på freelancer.com som kan göra det billigare. Var tydlig med krav och exempelfiler.
Citera
2023-03-02, 16:14
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steelcut
Hej,

Går i tankarna om att anlite någon/företag att skapa ett program för att räkna detaljpriser på laserskuret material.
I dagsläget räknar vi manuellt på alla priser men vill slippa så mycket manuellt knappande som möjligt.

Har satt upp ett enklare exceldokument där jag får skriva in all data ifrån skärrapporterna(pdf-fil)
och på de viset få ut ett styckpris på detaljerna vi skurit.

Detta tar en hel del tid att göra och av den anledningen går jag i funderingarna
om det ens är prismässigt försvarbart att skapa ett program som gör jobbet åt mig.

Jag kan absolut inget om programering så jag vet inte ens om det jag vill ha är en stor eller liten uppgift.
Jag tänker att programmet ska kunna läsa ut data ifrån en pdf, omsätta den datan till styckpriser på detaljer.
Sen sammanställa alla detaljerpriser i något typ av dokument som ser visuellt snyggt ut, som jag kan bifoga till kunden när jag skickar fakturan.

En skärrapport innehåller materialåtgång, skärtid, vikt/detalj, antal plåtar detaljerna har skurits på,
skärtid för varje specifik detalj och även detaljens namn(dxf-filen)
Jag har idag ett excelark med all priser på material, skärkostnader osv.

Mvh Martin A

Det beror mest på vad er definition av "en mindre summa" är?

Om det är ett par tusenlappar det handlar om, så kan du glömma ett välutvecklat program i Sverige, men kanske kan få tag på något billigt skit från Indien eller liknande.
Citera
2023-03-02, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Att läsa ut data från PDF på ett tillförlitligt sätt kan vara svårt. Det skulle vara bättre om ni kunde få ut ett enklare format som json, xml eller txt. Med detta i åtanke skulle jag gissa på en vecka, ca 30.000 kr. Det är antagligen på tok för mycket för er. Du kanske kan hitta en indier på freelancer.com som kan göra det billigare. Var tydlig med krav och exempelfiler.

Är det en korrekt skapad PDF så ligger all info där som text som enkelt kan tolkas. PDF innehåller information i formatet PostScript och ska inte innehålla bilder där det ligger text, om den är korrekt gjord, så ingen OCR behövs.

Ett enkelt sätt att ta reda på detta utan att behöva kolla i filen, som dessutom ofta är komprimerad, är att öppna den i en PDF läsare och se om det är möjligt att klippa ut ren text från den och kopiera in i ett annat dokument.

I övrigt kan din tidsuppskattning och pris för ett bra utvecklat system vara rimligt enligt mig, beroende på kravspec/miljö/språk.
Citera
2023-03-02, 16:29
Medlem
SoundBlasters avatar
Går det inte få ut rapporterna i annat format än pdf? Annars hittade jag detta efter en snabb googling https://www.adobe.com/acrobat/how-to...converter.html kanske kan vara till hjälp, även om jag inte har testat funktionen själv. Sedan bör resten gå bra att sköta i Excel.
Citera
2023-03-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Är det en korrekt skapad PDF så ligger all info där som text som enkelt kan tolkas. PDF innehåller information i formatet PostScript och ska inte innehålla bilder där det ligger text, om den är korrekt gjord, så ingen OCR behövs.
Man får vanligtvis bara ut det som en klump text blandat med formatteringskoder.
Du får ju inte ut Belopp: 100. Utan en massa annat runt och emellan. Om utseendet ändras är det lätt hänt att programmet inte kan tolka det. Så det blir en ganska dålig lösning även om det är möjligt för en exakt version av en PDF.
Citera
2023-03-02, 16:53
Medlem
Citat:
Man får vanligtvis bara ut det som en klump text blandat med formatteringskoder.
Du får ju inte ut Belopp: 100. Utan en massa annat runt och emellan. Om utseendet ändras är det lätt hänt att programmet inte kan tolka det. Så det blir en ganska dålig lösning även om det är möjligt för en exakt version av en PDF.

Jo, genom att tolka den rena Postscripten kan du få ut sånt som Belopp: 100, sannolikt även som 2 olika fält, förutsatt att det faktiskt är text i PDF filen, inte bilder, men du har helt rätt i att om utseendet förändras så behövs programmet sannolikt uppdateras.

Om man vill kolla lite ingående kan man använda tex PDFBox från Apache och enkelt konverera en PDF till ren Postscript. (Kräver Java)
https://pdfbox.apache.org/
Citera
2023-03-02, 16:58
Medlem
elbels avatar
Importera pdf data och macro?
Citera
2023-03-02, 17:12
Medlem
feemaxxxs avatar
Denna firma måste ju ha något liknande. Dock är det nödvändigt att ladda upp en DXF fil.
Man skriver antal och väljer material/tjocklek. Priser får man DIREKT, utan bullshittet "your email and we will send you an offer..."

Är det ngt liknande du vill skapa? https://laserteileonline.de/laserteile-konfigurator/

PDF -> DXF verkar finnas även det. om man googlar.
Citera
2023-03-02, 19:16
Medlem
Citat:
30k skulle kunna vara okej för ett program som fungerar bra. Detta är ju inget privat hemma fix jag ska ha det till utan i verksamheten jag jobbar dagligen med. Jag ser helst att det är någon med svenska som tal som kan ta sig an jobbet då allt blir så mycket enklare.

Mvh Martin A
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in