• 1
  • 2
2023-03-04, 14:22
Medlem
Hej,

Är det någon som vet om det finns i Sverige? Alltså finasterid som man kör på huvudet likt minoxdil.

Jag har sett att det finns tabletter för både finasterid och minoxdil men jag är intresserad av att prova topical-varianten istället. Läst info om att sidoeffektetna är mindre med topical-varianten.

Nån som vet?
Citera
2023-03-06, 00:26
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Hej,

Är det någon som vet om det finns i Sverige? Alltså finasterid som man kör på huvudet likt minoxdil.

Jag har sett att det finns tabletter för både finasterid och minoxdil men jag är intresserad av att prova topical-varianten istället. Läst info om att sidoeffektetna är mindre med topical-varianten.

Nån som vet?

Om du får mindre sidoeffekter så är det mindre effektivt med. Kan du nte bara knäcka en 1 mg tablet i 4 delar?
Citera
2023-03-06, 11:11
Avstängd
MaleFeministWeasels avatar
Aldrig vågat smiska mina androgener med detta preparat. Hellre tunt hår och stor kuk än tjockt hår och liten kuk.
Fast verkar ju som att många klarar sig bra. De flesta rent av.
Citera
2023-03-06, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Om du får mindre sidoeffekter så är det mindre effektivt med. Kan du nte bara knäcka en 1 mg tablet i 4 delar?

Det stämmer nog att det är så. Men det kanske hade varit värt det.
Såg någon produkt som var både topical finasterid och minoxdil i ett.

Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Aldrig vågat smiska mina androgener med detta preparat. Hellre tunt hår och stor kuk än tjockt hår och liten kuk.

Ja, det stämmer att det finns risker. Det som egentligen händer är att man blockerar konverteringen av vanlig testo till en annan typ av testo som heter DHT. Orsaken bakom manliga håravfallet är reaktionen av DHT. Problemet är att DHT också är en starkare variant av testo så kroppen får mindre total effekt av testo kan man säga och där kommer alla sidoeffekterna in.

Läser man bipacksedeln i Sverige varnar den för långsiktiga sidoeffekter även om man slutar, detta eftersom det kan ta 3 månader för kroppen att repa sig efter man slutat.

Det bästa hade varit om man slapp fin. Men det är absolut det bästa på marknaden just nu. Det är dock kämpigt för mig, får alla möjliga typer av sidoeffekter.
Men precis som du säger är det inte superenkelt.
Citera
2023-03-06, 15:30
Avstängd
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Det stämmer nog att det är så. Men det kanske hade varit värt det.
Såg någon produkt som var både topical finasterid och minoxdil i ett.

Ja, det stämmer att det finns risker. Det som egentligen händer är att man blockerar konverteringen av vanlig testo till en annan typ av testo som heter DHT. Orsaken bakom manliga håravfallet är reaktionen av DHT. Problemet är att DHT också är en starkare variant av testo så kroppen får mindre total effekt av testo kan man säga och där kommer alla sidoeffekterna in.

Läser man bipacksedeln i Sverige varnar den för långsiktiga sidoeffekter även om man slutar, detta eftersom det kan ta 3 månader för kroppen att repa sig efter man slutat.

Det bästa hade varit om man slapp fin. Men det är absolut det bästa på marknaden just nu. Det är dock kämpigt för mig, får alla möjliga typer av sidoeffekter.
Men precis som du säger är det inte superenkelt.

Ah, du har redan fått sideeffects?
Vad har hänt?
Finns oral minoxidil också har jag hört.
Citera
2023-03-06, 18:38
Medlem
Citat:
Ah, du har redan fått sideeffects?
Vad har hänt?
Finns oral minoxidil också har jag hört.

Fick av tablett-finasteridet.
Minoxdil funkar bra med skumvarianten så det är inga problem.

Topical finasteridet har jag sett reducerar den systematiska DHT-reduktionen ganska mycket. En vanlig 1mg tablett ger ungefär 75% reduktion medans topical 25%. Men effekten är nästan identisk.
Så därför jag vill åt det, hade underlättat enormt med sidoeffekterna med mindre systematisk påverkan i kroppen.

Det känns som att Sverige ligger så långt efter så ingen aning hur man får tag på det i Sverige.
Citera
2023-05-18, 01:40
Medlem
För att svara TS;
Nej. Jag har inte hittat denna mix i Sverige. Däremot har jag under 4-5 års tid köpt en produkt som heter MORR-F, som är en Minoxidil med 0,1 % Finasterid inblandat. Detta har jag köpt på E-bay från Indien. Inte helt lätt att få in det igenom tullen. Någon gång har de konfiskerat försändelsen. Men oftast har det funkat, dock efter erlagd tullavgift.
Du undrar säkert om det fungerar....
Jag är i sena 50-årsåldern. När jag märkte att jag började bli tunnhårig för sisådär 10 år sedan, så köpte jag Rogaine på Apoteket och kämpade med detta ett par år. Jag tyckte inte det blev något resultat. Så jag läste lite om Finasterid. Jag är rädd om potensen så jag avstod tabletter, tills jag hittade denna topical produkt på E-bay. Det var inte så hårt att köpa på den tiden och efter en tid så märkte jag att det faktiskt funkade.

Vad jag inte kan förstå idag är att inte denna produkt finns mer lättillgänglig. Jag är ingen expert på Finasterid och biverkningar, men som någon skrev tidigare så väljer jag nog hellre att ha potensen i behåll och är tunnhårig. Men FINNS det möjlighet att ha båda så är ju det att föredra!
Citera
2023-07-02, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderseriksson
För att svara TS;
Nej. Jag har inte hittat denna mix i Sverige. Däremot har jag under 4-5 års tid köpt en produkt som heter MORR-F, som är en Minoxidil med 0,1 % Finasterid inblandat. Detta har jag köpt på E-bay från Indien. Inte helt lätt att få in det igenom tullen. Någon gång har de konfiskerat försändelsen. Men oftast har det funkat, dock efter erlagd tullavgift.
Jag är i sena 50-årsåldern. När jag märkte att jag började bli tunnhårig för sisådär 10 år sedan, så köpte jag Rogaine på Apoteket och kämpade med detta ett par år. Jag tyckte inte det blev något resultat. Så jag läste lite om Finasterid. Jag är rädd om potensen så jag avstod tabletter, tills jag hittade denna topical produkt på E-bay. Det var inte så hårt att köpa på den tiden och efter en tid så märkte jag att det faktiskt funkade.

Vad jag inte kan förstå idag är att inte denna produkt finns mer lättillgänglig. Jag är ingen expert på Finasterid och biverkningar, men som någon skrev tidigare så väljer jag nog hellre att ha potensen i behåll och är tunnhårig. Men FINNS det möjlighet att ha båda så är ju det att föredra!

Skulle du kunna länka den produkten från Ebay? PM går bra.
Citera
2023-07-02, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderseriksson
För att svara TS;

Topical finasteride tror jag i alla fall så sent som 2022 var fortfarande på försöksstadiet i västvärlden, så det kommer nog dröja i alla fall en tio år till innan det som tidigast blir lättillgängligt. Att det släppts igenom sedan länge i Indien är väl inte så förvånande, tror inte deras läkemedelsverk är särskilt noga med hur väl mediciner genomgår kliniska studier innan de får komma ut för försäljning.

Citat:

Fick bieffekterna i början med väsentligt minskad sexlust. Ståkuken förblev dock oförändrad, men sköt inte lika mycket skott i början. Det repade sig dock över tid med skottsalvorna, men känner nu fortfarande efter ganska lång tid på pillren att jag inte blir kåt och tänker på sex lika ofta. Tycker dock det är lite skönt, kan koncentrera mig bättre och lägga mer tid på annat.
Senast redigerad av LoketeGo 2023-07-02 kl. 18:32.
Citera
2024-07-19, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoketeGo

Fick bieffekterna i början med väsentligt minskad sexlust. Ståkuken förblev dock oförändrad, men sköt inte lika mycket skott i början. Det repade sig dock över tid med skottsalvorna, men känner nu fortfarande efter ganska lång tid på pillren att jag inte blir kåt och tänker på sex lika ofta. Tycker dock det är lite skönt, kan koncentrera mig bättre och lägga mer tid på annat.

Hur länge tog du tabletterna? Jag har börjat ta varannan dag och tänkte köra på ett halvår för att sedan utvärdera. Är det tillräckligt för att kunna få permanenta sidoeffekter eller är det om man använder det i flera år som permanenta skador kan uppstå?
Citera
2024-07-28, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flsbdoctor
Hur länge tog du tabletterna? Jag har börjat ta varannan dag och tänkte köra på ett halvår för att sedan utvärdera. Är det tillräckligt för att kunna få permanenta sidoeffekter eller är det om man använder det i flera år som permanenta skador kan uppstå?

Det är väl olika för alla.
Har använt varannan dag under riktigt lång tid nu, har för närvarande inga permanenta biverkningar vad jag märkt. Sexlusten är ungefär som vanligt nu, inga problem med erektion etc som jag fick i början.
Citera
2024-09-02, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoketeGo
Det är väl olika för alla.
Har använt varannan dag under riktigt lång tid nu, har för närvarande inga permanenta biverkningar vad jag märkt. Sexlusten är ungefär som vanligt nu, inga problem med erektion etc som jag fick i början.

Hej,

Jag är en kille på 24, snart 25 år, och jag har använt finasterid och minoxidil sedan maj. Jag har sett bra resultat på kort tid och har inte märkt något ovanligt förrän nu den senaste månaden. Jag har nyligen märkt att mängden sädesvätska har minskat, vilket jag är säker på har skett gradvis sedan jag började behandlingen. Det som dock oroar mig är några andra effekter som jag inte vet om de är verkliga eller bara psykologiska (på grund av placeboeffekten).

För att ge lite mer sammanhang så är jag fullt frisk, tar inga andra mediciner och tränar mycket. Under den senaste månaden har jag märkt att jag inte är lika sugen på sex som tidigare. Mina erektioner är inte lika hårda, och när jag väl får en erektion så håller den inte länge om jag inte blir tillräckligt stimulerad. Jag kan fortfarande bli hård, men jag känner inte samma intresse för sex, nästan som om det är meningslöst när det väl händer. När jag väl får utlösning så känns det inte lika intensivt som förut, utan mer som en liten kick som snabbt går över.

Har du upplevt något liknande? Vad tycker du att jag borde göra? Bör jag sluta med finasterid helt? Bör jag leta efter något kosttillskott för att motverka dessa effekter? Ska jag ta en paus i en månad för att se om allt återgår till det normala, för att bekräfta mina misstankar? Finns det en topikal version av finasterid tillgänglig i EU för att undvika systemiska biverkningar?

Jag skulle verkligen uppskatta dina tankar och råd!

Tack på förhand!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in