Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-05, 12:19
  #1
Medlem
swimp78s avatar
Jag satt och funderade på vad som skulle vara det tråkigaste jag skulle läsa. Vad skullle intressera mig minst. Vad skulle vara olidligt tråkigt.

Kriteriet är: det ska vara litteratur. Prosa.
Det ska varasamanhängande berättelser - inget experimentellt tjafs i stil med att fylla sida upp och sida ner med inköpslistor eller att enormt utdragna inre monologer som inte leder nånvart.

En till sak: det ska inte uppfattas som satir, det ska sakna ironiska lager. Det får inte finnas en botten. Det är inte bli så att jag beskriver något som tråkigt och så lyser det igenom att berättelsen egentligen speglar ett motspjärn mellan raderna.

Jag tänkte på den tråkigaste miljön jag själv kan tänka - konferensrum , och den där typen av vadderade stolar i ljust trä där tyget är primärblått.
Såna som finns den typen av enklare lokaler i kommunal förvaltning, eller i föreningslokaler, skolmiljöer etc . Nån sorts syntetiska laminatgolv som kan bygga upp så man får statisk elektricitet på fingertopparna. Ett litet bord med metallrörsben, nätutlagt, projektior, white board där en av pennorna är en whiteboardpenna men inte riktigt går att sudda bort. Ett skåp med gilles torra kakor i stora burkar. Häftapparat.

Jag tänker mig att någon ska ha ett samtal med några kollegor kring en frukt och grönt-grossist.

Huvudpersonen Stefan, 45, som är gift och har två barn ämnar efter jobbet ta sig en tur med sin kompis Micke och testa en ny mountainbike-bana. Det där har blivit lite av ett andningshål för Stefan, för han mår bättre då han får chansen att anstränga kroppen explosivt några gånger i veckan. Och få lite naturupplevelse på köpet.

Under samtalet så växer bilden fram av byggnaden och konferensrummet fram. Stefan var aktiv i byggandet av det - och han kan in i minsta detalj åminnelse sig listverk och liknande , olika uppköp, och känna stolthet över de detaljer han faktiskt kunnat vara med och påverka. T ex är stolsbenen i massiv ek och det höj och sänkbara avlastningsbordet i ask, och med snygga kanter i mörkare material - det låg definitivt i de övre prisklasserna! Det snålades inte in.
Stefan har länge haft planer på att bygga ett eget höj och sänkbart bord till hemmakontoret och det väcker ett nytt slags känsla hos honom. Likaså planerna på en 3d-skrivare. En känsla av att kunna skapa nästan vad som helst.

Det var några idéer som dök upp bara sådär. Jag tänkte gå in i Stefan och beskriva hans görande låtande och miljöer - men det blir svårt att försöka beskriva någon vara intressen och miljöer man valt ut för de ointresserar en

Det finns ju personer jag känner mer avsky och olika saker mot. Men om jag skulle gå in i det - nån riktigt tacky dubbelmoralisk medelklassperson, en grandios kulturman, eller nån energidricktankande livets hårda skola-figur med SD-keps och hans dysfunktionella omgivning. Det skulle bli för spännande gör mig.

Så jag måste hålla mig till någon som både tråkar ut mig djupt men inte provocerar mig djupt.

Hur skulle ni skriva en riktigt tråkig roman?

Det finns ju andra vägar att gå. Man kan ju t ex skriva en enormt standardiserad deckare , lite åt Beck-filmerna-hållet - och inte lägga minsta själ i det. Bara stapla typiska saker. En mördare , som lämnar sitt signum. Ett hjärta av rosenblad. Utredaren Martin Stareklint är på väg mot pension, dricker lite för mycket, har en ung vuxen dotter med skinn på näsan. Hon är hans allt. Och så katten Wittgenstein med sin finurliga uppsyn.
Citera
2023-03-05, 12:23
  #2
Medlem
Bo E. Åkermark hörde någon gång någon säga: en bok om Transsibiriska järnvägen, det måste vara den tråkigaste bok som finns...

Sedan satte han sig ner och redigerade en antologi med just det temat. Det blev Drömmen om transsibiriska järnvägen.

Om den blev tråkig vet jag inte. Men den gavs de facto ut.

Här finns den på Libris.

originalutgåva 1972. Nyutgåva 1998. Finns även som ljudbok.

Så, OnT, att sikta på "att skriva tråkigt" kan bära sig, iaf rent projektmässigt.

Och -- tråkigt eller inte -- "antilitteratur" av den typ du antyder skrevs ju på 60-talet av folk som Alexander Kluge, Peo Enquist och P. O. Sundman. De skrev inte medvetet tråkigt men de skrev avskalat och minimalistiskt vad gäller det retoriska. Bara nakna fakta. Och det kunde bli bra.

Så har man öht något att berätta så kan anti-attityden -- "skriv tråkigt" -- vara välgörande.
__________________
Senast redigerad av kilo98 2023-03-05 kl. 12:38.
Citera
2023-03-05, 12:46
  #3
Medlem
frdks avatar
Har åkt hela transibiriska järnvägen med förlängning före och efter och utnjutit 20 dar av dostoevsky i nativ ryska.
Måste säga att det är nått av det starkaste i litteraturväg att uppleva, så undvik likställa det med tråkigt.. man måste bara vara speciell för att förstå.

Varför vill du ha den ingången TS?
känns som en ilska mot läsarna eller nån typ av jakt på oddity

Ang frågan.. skulle nog involvera mycket tekniska icke-viktiga element.
sånt som nördar gräver ner sig med som utomstående bara tycker är så meningslöst oattraktivt.
blanda det med tristess och sura människor, övergiven fabriksmiljö är väll nån sinnebild många har för mörk tomhet.
Citera
2023-03-05, 12:56
  #4
Medlem
Jordgubbes avatar
Mycket irrelevanta detaljbeskrivningar, stickspår som aldrig följs upp, oklara tidshopp.
Citera
2023-03-05, 13:13
  #5
Medlem
YlvaVes avatar
Mycket adjektiv och lite fart – det är mitt tips. Ska det tvunget finnas repliker så ska dessa följas av adjektivrika beskrivningar av hur de sägs. Och så får det inte finnas något mysterium – om karaktärerna undrar varför en av kaffekopparna har en annan färg så ska det i tidigast möjliga skede klargöras att detta är irrelevant (därefter får du gärna återkomma till kaffekoppen, om och om igen, under berättelsens gång).
Citera
2023-03-05, 13:15
  #6
Medlem
Kongruensbojds avatar
Förlägg handlingen i ett icke läsande hem. Det ska vara bokhyllor med kokböcker och någon fotobok från bröllopsresan (Thailand) och det förstfödda barnets första levnadsår.

Akademiker ska ha noll att hämta när de läser din roman. Viktigt då att inte ge familjemedlemmarna i ditt persongalleri några förklenande drag som kulturkoftor kan tänkas gå igång på.
Citera
2023-03-05, 13:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag satt och funderade på vad som skulle vara det tråkigaste jag skulle läsa. Vad skullle intressera mig minst. Vad skulle vara olidligt tråkigt.

Kriteriet är: det ska vara litteratur. Prosa.
Det ska varasamanhängande berättelser - inget experimentellt tjafs i stil med att fylla sida upp och sida ner med inköpslistor eller att enormt utdragna inre monologer som inte leder nånvart.

En till sak: det ska inte uppfattas som satir, det ska sakna ironiska lager. Det får inte finnas en botten. Det är inte bli så att jag beskriver något som tråkigt och så lyser det igenom att berättelsen egentligen speglar ett motspjärn mellan raderna.

Jag tänkte på den tråkigaste miljön jag själv kan tänka - konferensrum , och den där typen av vadderade stolar i ljust trä där tyget är primärblått.
Såna som finns den typen av enklare lokaler i kommunal förvaltning, eller i föreningslokaler, skolmiljöer etc . Nån sorts syntetiska laminatgolv som kan bygga upp så man får statisk elektricitet på fingertopparna. Ett litet bord med metallrörsben, nätutlagt, projektior, white board där en av pennorna är en whiteboardpenna men inte riktigt går att sudda bort. Ett skåp med gilles torra kakor i stora burkar. Häftapparat.

Jag tänker mig att någon ska ha ett samtal med några kollegor kring en frukt och grönt-grossist.

Huvudpersonen Stefan, 45, som är gift och har två barn ämnar efter jobbet ta sig en tur med sin kompis Micke och testa en ny mountainbike-bana. Det där har blivit lite av ett andningshål för Stefan, för han mår bättre då han får chansen att anstränga kroppen explosivt några gånger i veckan. Och få lite naturupplevelse på köpet.

Under samtalet så växer bilden fram av byggnaden och konferensrummet fram. Stefan var aktiv i byggandet av det - och han kan in i minsta detalj åminnelse sig listverk och liknande , olika uppköp, och känna stolthet över de detaljer han faktiskt kunnat vara med och påverka. T ex är stolsbenen i massiv ek och det höj och sänkbara avlastningsbordet i ask, och med snygga kanter i mörkare material - det låg definitivt i de övre prisklasserna! Det snålades inte in.
Stefan har länge haft planer på att bygga ett eget höj och sänkbart bord till hemmakontoret och det väcker ett nytt slags känsla hos honom. Likaså planerna på en 3d-skrivare. En känsla av att kunna skapa nästan vad som helst.

Det var några idéer som dök upp bara sådär. Jag tänkte gå in i Stefan och beskriva hans görande låtande och miljöer - men det blir svårt att försöka beskriva någon vara intressen och miljöer man valt ut för de ointresserar en

Det finns ju personer jag känner mer avsky och olika saker mot. Men om jag skulle gå in i det - nån riktigt tacky dubbelmoralisk medelklassperson, en grandios kulturman, eller nån energidricktankande livets hårda skola-figur med SD-keps och hans dysfunktionella omgivning. Det skulle bli för spännande gör mig.

Så jag måste hålla mig till någon som både tråkar ut mig djupt men inte provocerar mig djupt.

Hur skulle ni skriva en riktigt tråkig roman?

Det finns ju andra vägar att gå. Man kan ju t ex skriva en enormt standardiserad deckare , lite åt Beck-filmerna-hållet - och inte lägga minsta själ i det. Bara stapla typiska saker. En mördare , som lämnar sitt signum. Ett hjärta av rosenblad. Utredaren Martin Stareklint är på väg mot pension, dricker lite för mycket, har en ung vuxen dotter med skinn på näsan. Hon är hans allt. Och så katten Wittgenstein med sin finurliga uppsyn.
Gör den så rolig som möjligt så blir den tråkig.
Citera
2023-03-05, 14:04
  #8
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Gör den så rolig som möjligt så blir den tråkig.

Det blir svårt att göra den rolig utan att anlägga nån sorts satiriskt eller ironiskt lager.

Sen kunde jag ju i och för sig försöka göra den rolig, men utan ironi. T ex att i textform försöka frammana ständiga slapstick-element, folk som drattar på ändan, halkar på bananskal osv.

Risken finns dock att detta skulle framstå som tillräckligt udda så att texten skulle få en experimentell prägel. Och det får den ju inte.
Citera
2023-03-05, 14:13
  #9
Medlem
atts avatar
För de flesta skribenter (ska inte säga att det gäller TS) så är det nog bara att skriva så bra man kan, jättetråkigheten kommer på köpet utan att man behöver tänka på det.
Citera
2023-03-05, 14:13
  #10
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YlvaVe
Mycket adjektiv och lite fart – det är mitt tips. Ska det tvunget finnas repliker så ska dessa följas av adjektivrika beskrivningar av hur de sägs. Och så får det inte finnas något mysterium – om karaktärerna undrar varför en av kaffekopparna har en annan färg så ska det i tidigast möjliga skede klargöras att detta är irrelevant (därefter får du gärna återkomma till kaffekoppen, om och om igen, under berättelsens gång).

Bra ideer där. Man skulle kunna låta alla karaktärer uttrycka sig omständigt och ordrikt. På ett sätt som mer liknar skriftspråk än muntlig dialog. Kanske på ett vis att det är svårt att skilja på karaktärerna utifrån hur de uttrycker sig.
Dock utan att detta är ämnat att parodisera eller satirisera en viss typ av jargong eller persontyp. Alla ska låta så. Helt okommenterat. Det skulle helt klart skapa en irritationsnivå i texten.

"Men", sade Stefan "Om vore det inte så redan, att avlastningsbordet befann sig i transithallen, och vore det inte så, att Gunnar, på sitt eftertänksamma vis hade förberedd dess ankomst. Borde då inte vi samtidigt kunna kontakta AG Systems och förrådsställa beställningen på de mer tekniskt avancerade borden, så att säga gardera oss mot ett lageröverskott? "
"Onekligen är det så.", sade Gunilla "Men betänk följande: Gunnar, som är en av våra äldsta resurser på företaget, en man vi här i rummet hyser högsta uppskattning för, är det inte därför mycket viktigt att vi så att säga bereder en plats för Gunnars egna initiativ och handlingsutrymmen? Vi vet alla att Gunnar är en jovialisk man, kanske framstår hans tålamod som självklart och evigt, men vad händer den dagen vi sårar Gunnar genom att blockera hans initiativ?"
"Jag funderar på om inte just detta är faran", sade Stefan, "Risken att såra Gunnar kan skapa stegvisa förändringar i dynamiken mellan oss och leveransavdelningarna. Och då kommer även vårt handlingsutrymme minska.."/
__________________
Senast redigerad av swimp78 2023-03-05 kl. 14:16.
Citera
2023-03-05, 14:15
  #11
Medlem
Herr.Dittlings avatar
En avokados liv.

Vari en avokado berättar om sitt liv från skörden via transporten till att slutligen hamna på en pizzeria, men aldrig hinner användas innan den ruttnar.
Citera
2023-03-05, 14:22
  #12
Medlem
^^ Passagen i post #10 av Swimp är helt godkänd litterärt.

Dvs. kanske formellt "tråkig" men alls icke galen eller oläslig.

Prosakonst, särskilt romaner, består i att av och till släppa fram passager av typen "redogörelse för sakförhållanden".

Dvs. på papperet föga lockande basfakta men som ändå är nödvändiga för helheten.

En i egentlig mening oläslig -- "tråkig" -- text ska i så fall ha ständig action, ständig influx av intressanta personer... läsaren tål inte hur mycket godbitar som helst, det måste även finnas vilopauser.

Ständig action, ständig förbimarsch av skarpa typer blir i längden monotont.

Voilà mitt recept för enormt tråkg roman.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in