Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-05, 22:55
  #1
Medlem
Kottkompotts avatar
Har hamnat i det skedet att jag tror det är klokast att lära mig mer om hur webbservrar fungerar.
Vill gärna plocka poäng mot en kandidat i samma veva.

Jag hittar dock ingen sådan på studera.nu även om jag kanske letat lite dåligt.
Är det någon som sett en sådan som drar igång efter sommaren?
Citera
2023-03-06, 01:04
  #2
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Har hamnat i det skedet att jag tror det är klokast att lära mig mer om hur webbservrar fungerar.
Vill gärna plocka poäng mot en kandidat i samma veva.

Jag hittar dock ingen sådan på studera.nu även om jag kanske letat lite dåligt.
Är det någon som sett en sådan som drar igång efter sommaren?

Finns onlinekurser, de kan du börja redan idag.
Citera
2023-03-06, 03:54
  #3
Medlem
Försök gå en kurs inom nätverk istället eller hitta en bok inom det. Finns också kostnadsfritt material här på nätet. Mer specifikt så bör du lära dig grunderna inom TCP/IP och DNS. En server är endast en dator som "accepterar"/"svarar" på diverse protokoll-meddelanden.
Citera
2023-03-06, 09:45
  #4
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trellen
Försök gå en kurs inom nätverk istället eller hitta en bok inom det. Finns också kostnadsfritt material här på nätet. Mer specifikt så bör du lära dig grunderna inom TCP/IP och DNS. En server är endast en dator som "accepterar"/"svarar" på diverse protokoll-meddelanden.
Jodå, har gått en nätverkkurs där konsensus bland kursarna var att den var överdrivet djup för det som vanliga utvecklare torde syssla med.
Den hade varit lämpligare som introkurs för mer renodlade nätverkstekniker.

Däremot kände jag att den inte gav jättemycket när det gäller det praktiska handlaget i att driva (inte bara skapa) hemsidor, utöver de första 4 kapitlen eller så.
Sedan var det mest en ren strapats i virrvarret av nätverksalgoritmer och tjafs. Den var jättebökig.
Citera
2023-03-06, 14:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Jodå, har gått en nätverkkurs där konsensus bland kursarna var att den var överdrivet djup för det som vanliga utvecklare torde syssla med.
Den hade varit lämpligare som introkurs för mer renodlade nätverkstekniker.

Däremot kände jag att den inte gav jättemycket när det gäller det praktiska handlaget i att driva (inte bara skapa) hemsidor, utöver de första 4 kapitlen eller så.
Sedan var det mest en ren strapats i virrvarret av nätverksalgoritmer och tjafs. Den var jättebökig.
Med andra ord vill du antingen lära dig N antal program, t.ex nginx o.s.v. En webbserver är nämligen något program som körs på en dator. Så du får lära dig konfigurera diverse program. Eller så vill du lära dig nätverksprogrammering för att kunna bygga din egen "webbserver" och första steget där är att lära sig grunderna i programmering i valfritt programmeringsspråk. JavaScript+nodejs är nog en nybörjarvänlig väg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback