Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-03-07, 15:45
Medlem
Hej! Skriver här i egenskap av bekymrad pappa. Min son har tagit droger från och till ett par år, tex amfetamin, benzo och hasch. Nu går han på provtagning 2 gånger i veckan och det är oftast negativt på de sakerna. MEN det är ofta svagt positivt på Ketamin. Finns det någon vettig anledning till det som inte handlar om bruk av något han inte ska ta? Det är förvirrande eftersom han annars är ärlig med att han "råkat" ta något, tex amfetamin, men säger att han aldrig har tagit Ketamin.... Han har Strattera, melatonin, Atarax på recept. Även astma och allergimedicin men det brukar han inte ta. Snälla hjälp en förvirrad farsa!
Citera
2023-03-07, 15:53
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacorulle
Hej! Skriver här i egenskap av bekymrad pappa. Min son har tagit droger från och till ett par år, tex amfetamin, benzo och hasch. Nu går han på provtagning 2 gånger i veckan och det är oftast negativt på de sakerna. MEN det är ofta svagt positivt på Ketamin. Finns det någon vettig anledning till det som inte handlar om bruk av något han inte ska ta? Det är förvirrande eftersom han annars är ärlig med att han "råkat" ta något, tex amfetamin, men säger att han aldrig har tagit Ketamin.... Han har Strattera, melatonin, Atarax på recept. Även astma och allergimedicin men det brukar han inte ta. Snälla hjälp en förvirrad farsa!
Jag gissar på att han ljuger, men någon som är mer kunnig inom medicin eller kemi kanske anser att det faktiskt finns något sätt för ketamin att synas på prov utan att man tagit ketamin.

Själv anser jag att testet ger svagt resultat på ketamin eftersom han har tagit ketamin.

Ketamin metaboliseras väldigt fort, ungefär som alkohol, vilket gör att man kan knarka bara några dagar innan provtagning och ändå testa negativt.

Men jag är en lekman på ämnet, så ta inte detta som ett rent faktum. Jag kan ha fel.
Citera
2023-03-07, 16:18
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Det finns några mediciner som kan ge falskt utslag på Ketamin:
https://www.ferle.se/korsreaktion/
Citat:
Lergigan Comp
Ger positivt utslag på metamfetamin-testet och ketamin-testet
Substans: Efedrin
Citat:
Quetiapin
Kan ge positivt utslag på ketamin-testet
Substans: Quetiapin
Kan nog finnas flera, men ovan listas av Ferle.
Citera
2023-03-07, 16:38
Medlem
Citat:

Det kan förvisso vara så att han ibland tar ketamin och hoppas det går ut innan han lämnar. Men som någon annan skrev, vissa mediciner ger utslag på prover felaktigt.

Jag har varit med om att jag varit positiv på tramadol och metamfetamin trots att jag aldrig ens provat och då brukar dom skicka det på en fördjupad analys och ser om det verkligen finns t ex. Ketamin i urinen.

Drogstickor är tyvärr inte lika tillförlitligt som labbanalys men om vården/stället han testar sig på är osäkra brukar dom skicka på analys. Vet inte hur mycket insyn du har i hans behandling men om inte hans vårdkontakt reagerar så får du förutsätta han förmodligen visar positivt pga nån medicin han äter.
Citera
2023-03-07, 16:57
Medlem
f30malmos avatar
Jag har sett detta med just ketamin med på vissa drogtester inköpta på nätet, där personerna absolut inte tar ketamin.
Citera
2023-03-07, 18:42
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Är det labbtestet som säger att det finns spår av ketamin eller är det bara sticka?

Stickor är kroniskt opålitliga.
Citera
2023-03-07, 20:08
Medlem
Tack för alla svar. Jag har rätt till all info eftersom han bara är 17. Det är urinprov hos soc som ofta visar svagt positivt. En gång skickade de på analys och då var det negativt. De har nu nyligen gjort det igen men vi har inte fått svar än.
Det är så konstigt bara eftersom han alltid har berättat sanningen när det varit positivt på annat. Varför ljuger han då om
just ketaminet?
Får nog svar på analysen imorgon.
Citera
2023-03-07, 20:21
Medlem
Sverighiztans avatar
Citat:

Med tanke på hans tidigare vanor samt medicinen han får utskriven så är det nog ett jävligt bra läge att ta honom i örat och förklara att hans skitprat inte går hem.
Det finns säkerligen kombinationer av olika preparat som kan ge utslag på keta, jag vet inte.

Men ska jag vara ärlig så tror jag din grabb pissar dig i ryggen och han har inga problem med att göra det heller.

Mitt råd. Sätt dig ner och prata. Va hård men rättvis, ärligheten gynnar honom i detta fallet.
Va tydlig med konsekvenser om det visar sig sitt han ljuger.
Men skäll liksom inte ut honom på en gång, gå hellre till botten ang varför han håller på.
Citera
2023-03-07, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CriDuCoeur
Hur vet du att det är TS som har bestämt att han ska drogtestas? Du låter inte så påläst om vare sig drogtester eller hur samhället fungerar.

Drogtester är dyra att köpa in och en förälder kan inte bara gå till nåt random ställe och säga: ”Jag vill ni tar drogtester på mitt barn 2 ggr i veckan.”

Om han är 17 och drogtestas av socialtjänsten är det troligtvis han blivit tagen av snuten för innehav eller dylikt och därefter fått en orosanmälan till soc som då kan kräva drogtester om personen inte vill ha LVU och ivägskickad på nåt behandlingshem eller så.

Att din pappa skiter i om du är benzomissbrukare eller tjackpundare säger nog mer om din familjesituation än om TS och hans minderåriga son.

Tack 😊 Jag hade inte tänkt ta den diskussionen eftersom det känns meningslöst och inte heller ger mig den info jag söker. MEN det är precis som du säger. Både vi föräldrar, soc och skola är väldigt oroliga, och försöker skydda sonen bla genom drogtester 2 gånger i veckan, det är soc beslut men jag tycker att det är bra. För ett år sedan var det rätt illa med honom. Nu är det lite bättre men inte helt stabilt tyvärr 🥲
Citera
2023-03-07, 20:47
Medlem
Citat:
Tack för alla svar. Jag har rätt till all info eftersom han bara är 17. Det är urinprov hos soc som ofta visar svagt positivt. En gång skickade de på analys och då var det negativt. De har nu nyligen gjort det igen men vi har inte fått svar än.
Det är så konstigt bara eftersom han alltid har berättat sanningen när det varit positivt på annat. Varför ljuger han då om
just ketaminet?
Får nog svar på analysen imorgon.

Har själv varit positiv på kokain hos soc i mina yngre dagar (på sticka) förvisso hade jag tagit just kokain typ en vecka tidigare, men när analysen kom så var det rent. Stickor är bullshit. När jag själv jobbade med missbrukare så var det en stackare som var positiv på benzo och menthylfendidat. När analysen från beroendeakuten kom tillbaka så var den negativ också. Så ta det piano om din son är positiv på stickan och vänta in analysen
Citera
2023-03-07, 20:49
Medlem
Nu var ju detta 20+ år sedan men jag fuskade mig igenom ett år med urinprover 2 ggr/vecka. Endast genom att dricka vatten, citron och kreatin. Cannabis, benso och opiater. Visserligen planerade jag mitt intag lite så att det inte skulle synas. Men egentligen skulle jag varit positiv på varenda prov. Kanske var positiv 5 gånger av 100.

On topic tror jag du har en son att lita på, inte enkelt för en tonåring att berätta om sitt drogbruk/missbruk för en förälder. För övrigt minns jag en snubbe som brukade vara positiv på ketamin, ibland även opiater, det var på grund av hans medicin kombo tror jag för han tog inget annat.
Citera
2023-03-07, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Det finns några mediciner som kan ge falskt utslag på Ketamin:
https://www.ferle.se/korsreaktion/

Kan nog finnas flera, men ovan listas av Ferle.

Ibuprofen kan även ge korsreaktion på både ketamin och pcp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in