• 1
  • 2
2023-03-11, 16:02
Medlem
När ska Sverige fatta att det är skillnad på bruk och missbruk? Man är inte automatiskt alkolist för att man dricker alkohol ibland, likaväl är man inte en pundare för att man festknarkar ibland. Vanliga brukare ska inte straffas och vi behöver ingen hjälp. Missbrukare ska inte heller straffas, utan de ska erbjudas hjälp. Så vem fan hjälper dessa straff? Vad gör dessa straff förrutom att ställa till det för människor?

Blev precis återigen nekad ett jobb (som jag skulle fått tills registerkoll gjordes) då man per automatik blir stämplad som en smutsig kriminell pundare, när man bara haft oturen att bli tagen när man festknarkat på en festival för 2 år sedan. Jag missköte mig inte på något sätt förrutom att mina pupiller var "för stora". Jag hade ingenting på mig men diskriminerande nog blev jag tvungen att lämna pissprov. Blev ingen fyllecell eller något, utan det var bara att för mig att gå vidare och festa efteråt. Med andra ord var jag inte ens märkbart påverkad och poliserna tyckte jag skötte mig tillräckligt bra att jag fick festa vidare trots olagliga substanser i blodet? Logik?

Festknarkandet för mig som för de flesta andra spårade aldrig ur en enda gång, man bara oskyldigt dansade och hade kul. Det är ju en helt annan sak om man ställer till med någon slags scen och flippar ur, då förstår jag att man blir gripen.

Detta straff har förstört mitt liv oändligt mycket mer än det sällsynta "nån gång ibland" knarkandet gjorde för mig. "Det värsta med knark är att åka fast" känns väldigt relevant i mitt fall.

Så jävla less på sveriges efterblivna trångsynta gammeldags narkotikapolitik som bara straffar vanliga svenssons och gynnar kriminell gängverksamhet.

Jag lär försöka ta mig ifrån Sverige* så snart som möjligt då jag känner mig utstött från samhället. Inte ens lumpen får man göra...OM något så borde ju detta utstöttande av personer bara göra dem mer benägna att knarka då dem inte "får vara med"i samhället längre?

Jag är en allmänt skötsam, driven och hälsosam ung kille som bara vid sällsynta stunder valt att festa till det med andra berusningsmedel än alkohol. Nu är man "kriminell"...Kan vi SNÄLLA normalisera andra berusningsmedel på samma sätt som vi gjort med alkohol? Narkotikapolitiken går bara åt ett håll i resten av världen, när ska Sverige ta efter??
Citera
2023-03-11, 16:10
Medlem
NiceNameTwices avatar
Det är som vanligt: "follow the money". Alla dessa pseudobrott bringar såklart sköna klirr i statskassan.
Citera
2023-03-11, 16:50
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uThermal
När ska Sverige fatta att det är skillnad på bruk och missbruk? Man är inte automatiskt alkolist för att man dricker alkohol ibland, likaväl är man inte en pundare för att man festknarkar ibland. Vanliga brukare ska inte straffas och vi behöver ingen hjälp. Missbrukare ska inte heller straffas, utan de ska erbjudas hjälp. Så vem fan hjälper dessa straff? Vad gör dessa straff förrutom att ställa till det för människor?

Blev precis återigen nekad ett jobb (som jag skulle fått tills registerkoll gjordes) då man per automatik blir stämplad som en smutsig kriminell pundare, när man bara haft oturen att bli tagen när man festknarkat på en festival för 2 år sedan. Jag missköte mig inte på något sätt förrutom att mina pupiller var "för stora". Jag hade ingenting på mig men diskriminerande nog blev jag tvungen att lämna pissprov. Blev ingen fyllecell eller något, utan det var bara att för mig att gå vidare och festa efteråt. Med andra ord var jag inte ens märkbart påverkad och poliserna tyckte jag skötte mig tillräckligt bra att jag fick festa vidare trots olagliga substanser i blodet? Logik?

Festknarkandet för mig som för de flesta andra spårade aldrig ur en enda gång, man bara oskyldigt dansade och hade kul. Det är ju en helt annan sak om man ställer till med någon slags scen och flippar ur, då förstår jag att man blir gripen.

Detta straff har förstört mitt liv oändligt mycket mer än det sällsynta "nån gång ibland" knarkandet gjorde för mig. "Det värsta med knark är att åka fast" känns väldigt relevant i mitt fall.

Så jävla less på sveriges efterblivna trångsynta gammeldags narkotikapolitik som bara straffar vanliga svenssons och gynnar kriminell gängverksamhet.

Jag lär försöka ta mig ifrån Sverige* så snart som möjligt då jag känner mig utstött från samhället. Inte ens lumpen får man göra...OM något så borde ju detta utstöttande av personer bara göra dem mer benägna att knarka då dem inte "får vara med"i samhället längre?

Jag är en allmänt skötsam, driven och hälsosam ung kille som bara vid sällsynta stunder valt att festa till det med andra berusningsmedel än alkohol. Nu är man "kriminell"...Kan vi SNÄLLA normalisera andra berusningsmedel på samma sätt som vi gjort med alkohol? Narkotikapolitiken går bara åt ett håll i resten av världen, när ska Sverige ta efter??

Ptja, idag är det väl ännu värre då allt syns offentligt på Lexbase.
Det gäller att vara ultra paranoid för att klara sig.

Ironiskt nog är Sveriges narkotikapolitik så drakonisk att det antagligen leder till att folk nojar sönder för att åka fast och får psykoser som ett resultat av den repressiva miljön.
Citera
2023-03-11, 20:55
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uThermal
Så vem fan hjälper dessa straff? Vad gör dessa straff förrutom att ställa till det för människor?
Straffen gör att det knarkas mindre i Sverige än om knarkbruk blev tillåtet.
Så det hjälper ju de som inte börjar knarka eller knarkar mindre.
Citera
2023-03-12, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Nej! det där är en förenkling. Narkotikabruket var även mindre omfattande tiden före kriminaliseringen 1988. Därefter har bruket ökat och idag aldrig varit mer utbrett. Kriminaliseringen har inte den påverkan som många vill tro men gör i alla fall gott i magen och fungerar som signalpolitik.

Vad kriminalisering däremot leder till är stigmatisering av brukare så att bruket döljs, vilket innebär att det blir svårare att fånga upp med mer narkotikaproblem som följd. Förutom detta skapas brottslingar och brottslighet. Är även motsägelsefullt att kriminalisera människor för att de inte ska göra något mot sig själva.

Ska man få färre att knarka eller i alla fall att det görs i mindre omfattning, så är det med öppenhet och rätt information som det sker. Avkriminalisering, som känt leder till att minska problemen, handlar om att hjälpa istället för att straffa vilket betyder att narkotikabruk ska vara en fråga för hälso- och sjukvård, inte polis och rättsväsende. Beaktas också att narkotikamissbruk ofta är symptom på bakomliggande psykiatrisk problematik är det ännu mer uppenbart vilka som ska ha frågan.

För att någonting inte är kriminaliserat innebär inte att man behöver göra det. Eller för att någonting inte är bra behöver det inte heller vara kriminaliserat. Går alldeles utmärkt att inte dricka starksprit fast det är tillåtet. Inte heller börjar någon med heroin om narkotikabruk avkriminaliseras. De som ev. skräms av att bli kriminaliserade kommer ju ändå vara det genom innehavet. Hur som helst handlar avkriminalisering inte främst om att färre ska bruka narkotika, utan om att bruket inte ska bli problematiskt och öka narkotikaproblemen.

Sedan som exempel finns fler amfetaminister här än i Danmark och där är narkotikabruk inte kriminaliserat. Ett annat exempel blir Frankrike, som har bland den högsta prevalensen av cannabis i Europa fast narkotikabruk där är kriminaliserat likt i Sverige. Med ditt resonemang skulle det vara färre sådana än i jämförbara länder som har inte har kriminaliserat själva bruket, vilket det alltså inte är.
Citera
2023-03-12, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Källa på det?

Om man känner att man behöver instruktioner från staten gällande vad man ska och inte ska stoppa i sin egen kropp, så kanske man borde ta sig en funderare på om inte en personlig förvaltare vore en mer rimlig lösning än att resten av befolkningen ska behöva begränsas utan anledning.
Citera
2023-04-24, 12:42
Medlem
plsdontbanmeagains avatar
De hjälper polisens statistik på lösta brott.

Nuff said
Citera
2023-04-24, 13:35
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plsdontbanmeagain

Nuff said
Korrekt, kommer bita sig själv i arslet förr eller senare, eller rättare sagt redan gör.
Citera
2023-04-24, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teoriman
Nej! det där är en förenkling. Narkotikabruket var även mindre omfattande tiden före kriminaliseringen 1988. Därefter har bruket ökat och idag aldrig varit mer utbrett. Kriminaliseringen har inte den påverkan som många vill tro men gör i alla fall gott i magen och fungerar som signalpolitik.

Man bör skilja på narkotika och narkotika. Vid en legalisering skulle cannabisbruket antagligen få ett uppsving, medan bruket av tyngre droger troligen inte skulle öka nämnvärt. Det finns nog en hel del som kan tänka sig att byta alkohol mot cannabis om det inte innebar att man tvingades söka upp någon kriminell förortskille för att få tag på det.

Min uppfattning är att varje vuxen människa bör ha rätt att behandla sin egen kropp som man önskar, så länge man inte utgör en fara för andra eller belastar samhället genom att vara frivilligt arbetslös eller liknande.
Citera
2023-04-25, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plsdontbanmeagain

Nuff said

Precis. Lagarna hjälper ingen utan gör stor skada i landet och runt om på jorden. Hur många miljoner sitter i fängelse på jorden pga av narkotikabrott? Det måste vara svindlande siffror.

Lagarna skadar mer än narkotikan gör och det vet dom som styr på riktigt.
Citera
2023-04-26, 16:05
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Då vet ju åtminstone folk som läser här på FB hur dessa droger kan förstöra livet som TS skriver, om än i en enklare form hos TS och på så vis bör man hålla sig ifrån skiten som alltför ofta bara orsakar ännu mer plåga i död, kriminalitet och missär hos alla dom som inte kan kontrollera sitt missbruk samt orsakar mycket elände och plåga för anhöriga till dessa missbrukare. Har sett ett äldre par förlora sin dotter och son till tungt missbruk med rader av brott bakom sig där föräldrarna aldrig mer blir domsamma igen. Så det där med festdrogande är bara en massa bladder för dom som fastnar i eländet med dessa ofta sjukt svårt vanebildande och tyngre drogerna.Men jag håller med på att det är en bra ursäkt om man inte vill se sin egen och andras sanning om dessa droger.
Citera
2023-04-27, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmittzz
Då vet ju åtminstone folk som läser här på FB hur dessa droger kan förstöra livet som TS skriver, om än i en enklare form hos TS och på så vis bör man hålla sig ifrån skiten som alltför ofta bara orsakar ännu mer plåga i död, kriminalitet och missär hos alla dom som inte kan kontrollera sitt missbruk samt orsakar mycket elände och plåga för anhöriga till dessa missbrukare. Har sett ett äldre par förlora sin dotter och son till tungt missbruk med rader av brott bakom sig där föräldrarna aldrig mer blir domsamma igen. Så det där med festdrogande är bara en massa bladder för dom som fastnar i eländet med dessa ofta sjukt svårt vanebildande och tyngre drogerna.Men jag håller med på att det är en bra ursäkt om man inte vill se sin egen och andras sanning om dessa droger.

Men det behöver inte vara så mycket misär att gå på tunga droger som det är idag, hade det varit lagligt och man kunde köpt rent medicinskt heroin på apoteket för 100kr/g så hade brottsligheten bland missbrukare sjunkit fort. Och MÅNGA i Sverige hamnar i tungt missbruk pga att alla droger är olagliga så när dom köper Cannabis så kommer man i kontakt med tyngre droger som man inte hade gjort om det var lagligt.

Klart det finns folk som bara tar droger på fest! Du yrar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in