Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-12, 13:25
Medlem
Avslöja en henlighet från ditt yrke!

Vi har alla något att avslöja från ett yrke vi har eller har haft som skulle göra allmänheten förvånade. Avslöja något DU vet som skulle kunna höja på ögonbryn!
Jag börjar om ett yrke jag haft:

- Brandkåren: Om ni visste ojämnheten i nivån på kunnandet mellan olika grupper så skulle ni bli mörkrädda. i stort sett omöjligt att bli fråntagen sin tjänst oavsett hur dålig du är. Många hus har brunnit ner på grund av dåliga brandmän, men vi gick alltid fria på grund av allmänhetens goda förtroende. Internt vet dock alla vad det berott på, men klappar istället varandra på axlarna.

Your turn!
Citera
2023-03-12, 13:59
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makethemark

Vi har alla något att avslöja från ett yrke vi har eller har haft som skulle göra allmänheten förvånade. Avslöja något DU vet som skulle kunna höja på ögonbryn!

- Brandkåren: Om ni visste ojämnheten i nivån på kunnandet mellan olika grupper så skulle ni bli mörkrädda. i stort sett omöjligt att bli fråntagen sin tjänst oavsett hur dålig du är. Många hus har brunnit ner på grund av dåliga brandmän, men vi gick alltid fria på grund av allmänhetens goda förtroende. Internt vet dock alla vad det berott på, men klappar istället varandra på axlarna.

Your turn!

vad för slags ojämnhet i kunnandet är det vi pratar om
är det att inte kunna hantera brandslangen eller köra fordonen
Citera
2023-03-12, 14:37
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:

Your turn!

Trodde brandkåren vidareutbildade sin personal samt att en lite bättre utbildad räddningsledare tar beslut om åtgärder. Att hus annars brinner ner är inte så konstigt. Som brandman vet man trots allt att det är menlöst att gå all in för att släcka en redan övertänd kåk, bättre att då koncentrera sig på spridningsrisken istället för att ösa på med vatten och öka risken att förorena mark och grundvatten. Kan dock vara så att jag missförstått.
Citera
2023-03-12, 15:16
Medlem
Som svar till er båda är det spridda skurar. Passiva befäl som inte vågar ta initiativ och beslut på plats, tekniskt okunniga eller fysiskt svaga anställda som schablar i arbetet dom ska utföra. Såklart att vissa hus inte går att rädda, men betydligt fler än vad ni tror skulle kunna klara sig med mycket mindre skador. Som tur är är det ofta 5-6 stycken i en grupp där det ofta finns någon som kan driva på, och många grupper är fantastiska. Men kvaliten är ruskigt ojämn, och på sommarhalvåret är det värst då man tummar på kompetenser för att kunna lösa semestrar.

Er tur ;-)
Citera
2023-03-12, 15:46
Medlem
Core.s avatar
Alltså hemlighet är det kanske inte, men ändå många som inte tänker på det uppenbarligen.

Gick som plåtslagare i storstaden många år, och man ser en hel del naket! Oftast inte från huset man är på, de tänker på att det är en ställning där, snarare runtliggande byggnader som inte är van med insyn, ofta morgnar när det är mörkt ute
Citera
2023-03-12, 16:08
Medlem
Jannebigplays avatar
En hemlighet från skolans värld är hur maktlös och bakbunden den svenska skolan egentligen är utav Skolverket och Skolinspektionen. Du kan ha elever som är kriminella eller galna men de tillåts att gå kvar eftersom att andra skolor inte vill ta emot, kommunen vill inte ta ansvar och rektorerna måste hålla budget i balans. Samtidigt så är den hårdaste konsekvensen som en elev kan få är två veckors avstängning per läsår vilket gör att det springer omkring monster ute på skolorna. Vi pratar om elever som tänder eld på andra elever, tar stryptag, försöker peta ut ögonen, misshandel både av elever och lärare, hot, skadegörelse. Bara att kolla på Färsingaskolan i Sjöbo. Elevens rätt till undervisning trumfar allt. Andras säkerhet, trygghet och studiero.
Citera
2023-03-12, 16:11
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
- Brandkåren: Om ni visste ojämnheten i nivån på kunnandet mellan olika grupper så skulle ni bli mörkrädda.

Eftersom jag har C-kort och några andra behörigheter inom lastbil, så blev jag tillfrågad av deltidsbrandkåren att köra brandbilen. Ja, nekade faktiskt, för jag är dålig på att hantera lastbilar och materiell överlag. Jag har kört lastbil säsong men att köra brandbil under utryckning med min lilla erfarenhet och allmänt kassa kunnande, det ansvaret lämnar jag över till någon annan.

När jag var lastbilschaufför kunde jag bara köra min rutt som en buss, dvs samma rutt och avlastningsplatser varje dag, annars blev det för svårt. Jag klarade inte av köra lastbilen i mörker på ett säkert sätt. Och köra i halka, det blev inte bra alls. Slutade för att inte ha ihjäl folk.
Citera
2023-03-12, 16:22
Medlem
Gubbens avatar
Jobbade som civilanställd handläggare inom polisen.
Många ärenden läggs ner trots att polisen har både namn och bevis.
Citera
2023-03-12, 16:37
Medlem
Syster-Smisks avatar
Sjukvården:
Pga svårighet att rekrytera personal, och det faktum att säker vård kostar; sitter många gånger helt inkompetenta läkare som jour.
Det innebär alltså att det som sjuksköterska på vårdavdelning inte finns någon annan att konsultera, att fatta svåra beslut när en patient blir akut dålig.
Har jobbat på kirurgen i många år, mycket natt, och där är man helt i jourhavande läkares våld.
Så det var vardag att arbeta under vetskapen om att patientens väl och ve, och många gånger även liv, var helt upphängt på vår egen kompetens när det gäller saker som helt och hållet är jourhavande läkares ansvar och beslut.
Har tex ett oräkneligt antal gånger fått ”föreslå” för läkaren vad som behöver göras när en patient blivit dålig för att läkaren själv inte vet.

Om fler visste hur det faktiskt låg till skulle inte svensk sjukvård hyllas så som den ofta gör..
Citera
2023-03-12, 16:52
Medlem
halaltarzans avatar
Skulle nog ha en del att berätta men har skrivit på typ tystnadsavtal, och skulle Flashen bli hackad och mitt namn kommer ut så blir man väl stämd?
Citera
2023-03-12, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Skulle nog ha en del att berätta men har skrivit på typ tystnadsavtal, och skulle Flashen bli hackad och mitt namn kommer ut så blir man väl stämd?

Exakt.

Nyfiken i en strut som frågar kan ju vara på jakt efter någon.
Citera
2023-03-12, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan

Jösses vilket jävla homoinlägg! Vad är poängen att skriva i denna tråden om du ändå inte tänker dela med dig av något? Utgår ifrån qtt du inte har något relevant att berätta från din jävla netonnet lagerlokal förutom att ni ibland krockar trucken men ändå skickar dom skakade varorna...

On topic: Inom oljebranchen får vi frekvent jobb från oljebolag som går via olika universitet för att få göra studier av potentiella fält som ligger i ekoskyddade områden. Det kan handla om polarområden eller känsliga biotoper som annars är off the table att ens snegla mot. Vad som sen sker med infon vet jag inte men räknar med att dom ger den till sin lobbygrupp och försöka flytta gränser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in