Svara
  • 1
  • 2
2023-03-15, 05:08
Medlem
Detta r en trd fr mina litterra eskapader.

Och detta r inlgg 1. Vad ska vi dra till med i s fall... kanske en metatext om vad litteratur idag br vara... ja... allt i stilbriljant form, inget bare-bones debattinlgg, nej finess, elegans och dazzle, s ska det vara...

+++

De mytiska krafterna regenereras. Kungarikets andliga odling ligger fr ffot. Endast Den heroiske krapplackaren, Mr Bing, han som i ett r Knstler, Genie und Held -- endast han frsvarar essensen av svensk vitterhet... endast han kan ge liv t denna zombie... endast han kan vcka Den sovande sknhet som r vr vitterhet, endast han kan skapa en renssans...

Endast han kan rycka kungariket ur dyn.

Endast han kan terge frg och form till en skola som bara mlar grtt-i-grtt...

Ja s r det... Mr Bing r svaret... Assar Bing, 35, kulturstrateg...

Vi tar och besker honom...!

Ja det gr vi.

Scen: vi zoomar in frn skira himlar, azur och rosa betecknar vr vg medan helikoptern dyker ner mot terra firma, mot SVERIGES LAND... ver Mlarens dunkla vg gr vr frd, med hisnande fart flyger vi mot en strand, en sandstrand i vrens frusna tid, Bredsand utanfr Enkping... dr har herr Bing sin boning, dr har han stllt sitt Mobile Home, en synnerligen kompakt sak med sovloft , matbord, pentry och allt.

S jag landar med min helikopter p en pltt med gult grs, kuperar motorn, stiger ut, approcherar den vita husbilen, mrke Citron.

Solen skiner, det r ngra plusgrader. Snsmltning...

Jag tar mod till mig, knackar p och mts i drren till husbilen av herr Bing. Han r cirka 1,90 lng; han r onaturligt smal och har litet huvud med skepparkrans, genomtrngande bl gon... men se, ett leende spelar strax i gonvrn och han vlkomnar oss in i sitt enkla tjll. Sittande vid matbordet, med lmplig inspelningsutrustning pslagen, stller vi vr frsta frga:

"Vad r problemet med svensk litteratur idag?"

"Fegheten. Att ingen vgar uttrycka sig politiskt bortom moderaterna."

"S att..."

"Skedde det skulle vi f en ny knsla, en ppnare knsla... riktigt ifrgasttande, riktig debatt, riktig kritik av lsningar och frsanthllanden."

"En ny proggvg allts, r det vad du vill ha...?"

"P stt och vis ja. En bunt vl plsta hgerproggare r vad svensk litteratur behver. Ty allt r politik, dri hade 68-orna rtt. Det r detsamma idag. Ingen r neutral. Det pgr ett propagandakrig, andligt krig, psyk-krig, och alla som har ett psyke -- en sjl -- r deltagare, vare sig han vill eller inte. Din sjl r slagfltet."

"Men blir inte det hr lite ensidigt? Ska all litteratur ha hgersikter?"

"Nej o nej. Parallellt mste sdant som magisk realism utvecklas. Fantasy, sf, spkerier, horror; hela verkligheten ska slngas i stpsleven."

"Jaha. Jag frstr. Fram fr hgerradikalism politiskt, och konstnrligt en dos magi. Det r allts receptet?"

"Ja," sger Bing, "primrt. Sedan fr vi se."

+++

Skakade i vrt innersta gr vi ut fr en rkpaus. Bing gr oss efter ett tag sllskap; vi str p skilda plttar p den frusna sandstranden. En blek sol hjer sig ver Svea rike. Jag puffar p min Level. Bing har en cigarr, den snobben. Och denne man ska dra kungarikets kultur ur dyn...? Ska han skriva texterna sjlv eller bara vara strategen bakom allt -- promotorn -- Walt Disney fr detta projekt...?

Frgor, frgor. Och jag r fr skakad fr att orka fortstta. Jag nickar kort mot Bing, bugar mig tyst till avsked, gr till min helikopter, stiger in och flyger ivg.

Det r med blandade knslor jag flyger mot min bas i hjrtlandet, mitt sinne hemskt av tusende frgor. Dock, jag har ftt mina intervjusvar, ngot kan jag vl koka ihop av detta och publicera med guldtryck p purpurfrgat pergament.
Senast redigerad av kilo98 2023-03-15 kl. 06:03.
Citera
2023-03-15, 05:41
Medlem
Ni har frhoppningsvis just lst inlgg 1 i trden. Dr gavs konturerna fr the continuing story som nu tar form.

Ni har lst om Sverige, vars kulturliv ligger fr ffot. Och ni har mtt Assar Bing, 35, Mr Trdtomat, mannen som ska rdda elndet.

I intervjun i inlgg 1 gav Bing konturerna fr hur det hela ska ske: minskat tabu kring hgersikter, ppen debatt, "hgerprogg" i en majbrasa av ider, sikter och synvinklar. Drtill en ppen attityd mot magisk realism -- mer andlig shamanism i grytan, mer n bara vardagsverklighet.

Nvl. Vem Bing himself egentligen var fick vi inte veta. Men nu fr vi veta mer. I en "objektivt berttad, scenisk framstllning".

+++

Stockholm, Norrmalm. Vren 2023. Ett guldpalats och en grn salong dri. Bing ifrd tofflor, adidasbyxor, kofta och bl morgonrock av frott satt och rkte pipa och drack Lapsang Suchong med en sked honung i. Mitt emot sig hade han Gustav Plint, 42, en lovande frfattare, samt Fingo Struts, 50, bildkonstnr, och drtill Balder Kartongmapp, 32, musiker.

Plint var en bred, kraftig typ med tangorabatt och det mrka hret i backslick. Struts var 1,60, tunn, vag i konturerna med med intensiv blick bak runda glasgon. Kartongmapp var en milt leende typ med Sture Lagerwall-utseende. Alla bar vrdad kldsel; Bing, som vrd, frbehll sig casual clothing.

Gnget var inbjudna fr snacka-och-fika kring mnet "skapa renssans fr delandet Sverige".

Kartongmapp sa, aprop inget, ngot om hans problem med att f spelningar. Men Bing avbrt honom direkt:

"Inget snt dr! Inget gnll. Ni r hr fr att spna ider, inte fr att gnlla. Det hr r inte 'De refuserades frening'. Jag kan ltt hitta en annan musiker som tcker upp din flank."

"OK, OK," sa Kartongmapp och drack av sitt te, inte lngre leende.

"Kom igen, ta en cigg", sa Bing.

"Nja, jag rker inte. Men det r OK."

Bing puffade p sin pipa och sa:

"Ja allts, ni grabbar ska ju gra vad jag drar upp riktlinjerna fr. Jag skapar sjlv ingen konst. Jag r promotor, kulturstrateg. Ni fr skriva den litteratur som behvs, mla de tavlor, komponera den musik som krvs fr att skapa en frgskimrande, pulserande hxkittel av kreativitet -- det dr som mste till fr att erstta dagens brungr parodi p ett kulturliv."

"Det ska nog g", sa den frejdige Plint. "Sell, sell, sell... det r enkelt. Och konstant vara aktiv med poddar och snt fr att tvinga folk att verge grmleriet, neutralitets-fegheten, fjolleriet och tnteriet helt enkelt. Nordisk man! Modigt mta fienden!"

"Ja s ska det lta", sa Bing. "Ta inte i fr hrt bara. Att ndra ett kulturklimat sker inte i en handvndning. Det r som att odla en trdgrd; tiden r medskapare, man kan inte domdera upp vxterna ur jorden."

"Sant", sa mlaren Struts och brjade bertta om en tavla han mlat ett streck om dagen p i tre mnader. Sedan fullbordade han den p en natt.

"S ska det lta", sa Bing. "Var genialisk, men verarbeta inte. Lt saker ta den tid det tar."

+++

Plint tog fram ett kexpaket han hade i en pse. Han visste att Bing var lite snl, att han aldrig bjd p tilltugg, men nu la han fram sina Lu-kex p bordet och ppnade det. Struts tog fr sin del tv. Plint knaprade sjlv p ett kex, drack te, och sa:

"ret r 2023. Kulturlivet r de. Hela landet ligger under betong-kommunismen. Hela landet...? Nej, fyra edsvurna mn har slagit sig samman fr att strta den..."

"Exakt s...!" sa Bing och la ifrn sig pipan i ett askfat. "Vi r 'a few good men'... tappra galler i kamp mot Imperiet..."

"Vi kan gra det," sa mlaren. "Fr drygt 100 r sedan hade detta land folk som Liljefors, Zorn, Carl Larsson, Mrten Winge... motiven var nationella, en publik fanns, en vlvillig reception... ngot av detta mste komma tillbaks... proaktiv konst, konst som hyllar oss sjlva, relaterar till oss sjlva som nordbor..."

Frfattaren nickade och sa: "Heidenstam, Lagerlf, Karlfeldt, och senare Bengtsson, Selander, ja what have you... kunde de s kan vi... och vi ger vr edge, vr tids vinkel till det hela, men vi ska klara av det... ska gra en radikal omvlvning i detta sinnessla drhus... terstlla det till fornstora dagars prakt och makt."

Prakt och makt, frg och sjlvfrtroende... det var vad som behvdes... och denna trio kreatrer hade fattat det... diskret ledda drhn av Assar Bing, 35, kulturstrateg, i vars grna salong detta mte gde rum, en dag i ndens r 2023.

+++

Dr har ni upplgget. Detta r grunden: Assar Bing r kulturstrateg fr en radikalkonservativ resurgence.

Han har sjlv myntat slagordet vi nmnde ovan, "Knstler, Genie und Held", men han r strngt taget inte konstnr sjlv, inte skapare av konstverk. Men han vet vad konst r och han r genialisk; han r en hjlte, en diskret kraftkarl som vet att manipulera folk. Och det kan behvas p alla plan fr att dra ett kungarike ur dyn.

I det fljande fr vi se hur han agerar i det svenska fasrummet. Med dlelik skerhet rr han sig i de finaste salonger; samtidigt knackar han p de gistnaste drrar och uppsker de skummaste svartklubbar, allt fr att upprtthlla kontakter, vva ntverk och sluta avtal, med mlet att rycka upp det svenska kulturlivet, fra det frn smngngaraktigt koma till aktiv och stilbriljant vakenhet, i den eviga terkomstens urldriga spel.
Senast redigerad av kilo98 2023-03-15 kl. 06:02.
Citera
2023-03-16, 06:24
Medlem
Inlgg 3. ventyret fortstter...unika inblickar i radikal "trad" undergorund, Sverige anno 2023.

+++

Assar Bing satt p Gyllene Freden och t rtsoppa: lackerat tegelgolv, rappade vggar, traditionellt och fint i en gammelgammal fastighet. Mitt emot sig hade han en rund kvinna, 23, med bl gonskugga. Hon var kusin till hans flickvn och hon ville nu veta hur man tog sig in i litteraturbranschen.

Hon hette Eulalia Knckebrd. Hon drack vitt vin. Hon betalade fr det sjlv, det insisterade hon p. Men nu sa hon:

"Ja men hur ska jag gra fr att brejka d. Jag blir ju bara refuserad."

"Det r hrt fr alla idag", sa Bing och srplade soppa. "Har du minsta talang s mste du sikta in dig p att skapa."

"Det gr jag ju. Skapar verk efter verk."

"D mste du dana karaktren s pass att du klarar motgngar."

"Det lter svrt. Varfr kan inte vrlden erknna min talang?"

"Erknnnande innebr dragging down to a lower level... Tnk p det."

Eulalia drack av sitt vin. S sa hon:

"OK, du kanske kan det hr... men med all respekt, du ser manligt p det. Genialitet, ensam faustisk magiker som skapar svaret p lsningen i sin alkemiska verkstad... det r den typ av frfattare du spontant kan coacha... vldigt bra och beundrandsvrt och jag menar det, jag r inte ironisk... men jag har ingen ambition att bli geni... jag vill bara skriva sederomaner fr vr tid, texter som tar in hela baletten med invandring, internetkultur, globalisering, nationalism, nyhedendom, allt i en gigantisk och kaotisk jazz... hgt och lgt... men i dagens klimat fr man ju inte krka ett virtuellt hr p Aladdin och hans folk och det gr mig galen...!"

"Ja," sa Bing och avslutade sin soppa, torkade sig om munnen med en servett och drack lite kllvatten. "Det r hrda tider. Du fr ge ut romanen p eget frlag om inget annat gr. D har du gjort ett statement. Du har d satt punkt och kan g vidare."

"S du kanske kan..." sa Eulalia vdjande.

Bing, som inte var oemottaglig fr kvinnlig charm, inte ens i denna marginellt attraktiva form, sg in i hennes gon och var ett tag frlorad. Men s hmtade han sig och sa:

"Jag r inte frlggare... ej heller agent. Men mitt basic messeage r att du mste som frfattare gra ett statement och kanske satsa p egenutgivning om inget annat gr. Du fr andra sidan inte gra dig till offer, kalla dig outgiven frfattare eller annat 'passiv-aggressivt'. Ge ut och g vidare, eller spara p usb-minne och glm, det r allt man som kreativ person kan gra idag."

"S att..."

"Dana karaktren, lev, gr inte skapandet till en plga. Starta flera projekt av mindre betungande karaktr, ssom blogg, internetforums-postande, what have you."

"Men tror du inte vrldslget ordnar upp sig snart, tror du inte NWO faller och traditionell nationalism tar ver inom kort...?"

"Jag sitter inte uppe smnls och vntar p det", sa Bing. "Det kan ta ett r, tio r, hundra r. I detta lge mste du gra vad du kan med vad du har dr du r. Det r mitt enda rd. Inte leva i abstraktioner; men leva fr sig sjlv, utan att bli bitter."

Eulalia nickade och bestllde in ett glas vin till. Och Bing bestllde en l.

Eulalia, som inlett mtet med att verka orolig och utom sig, hade nu hittat balansen och verkade mer normal, mer social. Hon gjorde en gest mot platsen dr de befann sig, den revrdiga Gamla stan-krogen, och sa:

"Hr brukar Svenska Akademin sitta och pokulera..."

"Exakt", sa Bing och lppjade p den ljusa, skummande brygden. "Ta mig f-n om de inte ter rtsoppa ocks. De kanske kommer hit idag... sg hej till Horace..."

"Akademin borde avskaffas."

"Tycker du?"

"De gr ju inget, bara frvaltar fastigheter och fonder. Noll estetiskt vrde, noll opinionsbildande funktion."

"Sant", sa Bing, "men att lgga ner Akademin gr inte... av antydda ekonomiska skl... de mste frvalta de dr fonderna."

"Men pst inte att Akademin idag blomstrar."

"O nej, det r en stagnationsfas. Som under Wirsn."

"Wirsn", sa Eulalia och hjde glaset -- och Bing hjde sitt, utan det "bonniga" glas-klanget -- och p det planet frstod man varandra. Sedan pratade man om annat, ssom Bings flickvn Hildur, som var kusin till Eulalia. Hon hade hrt att Hildur planerade en fest i Bings guldpalats, var det sant...? Ja sa Bing, s var det nog, blir det fest s r du given som gst.

"r det middag, kldsel kostym...?"

"Det blir nog kall buff och fri placering," sa Bing. "Vrdad kldsel. Hildur, och jag, fr se till att det blir den rtta mixen gster... tarts and bishops... ur traditional underground-aspekten om du fattar."

"Nja...?"

"Vi kan inte gra en fet fest la establishment... men grddan av dark enlightenment, trad radicals, Swedish sidestream ska vi nog kunna f ihop... tio-tjugo pers s dr... och de ska vara 'socially attractive'... inga drhushjon, inga tablettmissbrukare et cetera..."

"Lter helball. Rkning tillten?"

"Vi fr se. Men hr fr man inte rka."

"Nej o nej. Vi fr g ut..."

... Och dr lmnar vi de tu, Bing och Eulalia, tv kulturaktrer i det oppositionella Sverige, idag, 2023.
Senast redigerad av kilo98 2023-03-16 kl. 06:36.
Citera
2023-03-17, 11:06
Medlem
Inlgg 4. Fljetongen "Assar Bings ventyr" fortstter. Detta avsnitt saknar dock scenisk framstllning. Istllet blir det rundmlning la Burne-Jones med krapplack, capuut mortum och ockra.

+++

Horgalten spelar, ddsdansen gr vidare, dance macabre i den utsugna, genomkorrupta epigonstat som r Sverige p 2020-talet.

Fokus fr denna svenska story r, som ni sett, Assar Bing. Bing r ett under av kringsyn, analys och smngngaraktig skerhet; han far runt i sitt Stockholm och manipulerar, korrigerar, domderar s att folk, ven rebeller, skrper till sig.

Litet raskare ock...! Hr duger ingen flegma. Iofs kan frndringen ta tid, det vet ven vr guru med Mike Love-utseendet -- men rebeller mste ha energi, de fr inte gnlla, inte samla sig i missnjda kotterier.

Det r hans credo.

+++

Molen driver ver Strmmen...

Biltrafiken strmmar p Centralbron... och den strmmar i underjordstunnlar, p kringleder, ja det r inte klokt vad motorleder det finns...

Folk driver p Drottninggatan...

Folk sitter och super p finkrog, folk super p pizzeria, folk super i guldhus och stenhus... folk tar sprit och tabletter... folk drogar sig med tuffa droger och mer borgerliga, ssom mat och dryck... och media...

Detta r Sverige 2023.

Det finns dock ngra som agerar kritiskt... och som agerar kreativt... ingen r dock som Assar Bing, som r bde kreativ och kritisk... frgan r hur denna alkemiska mix ska blandas fr bst sprngkraft...

Det fr vi dock inte veta i detta inlgg. Men kanske i nsta.

Vi vill bara sga: detta kanske inte r ngon upplyftande berttelse, ngon hjrtevrmande mystext i fotogenlampans sken. Men det r en svensk berttelse.
Citera
2023-03-18, 05:49
Medlem
Inlgg 5.

Myten lever...

Och Sverige lever.

Det r s hr: en sinnessjuk regim frsker frvisso trycka ner det traditionella Sverige i skoskaften -- but -- they've made one, big mistake: Assar Bing.

De hade inte rknat med att en diskret pajsare, en saxisk krapplackare, skulle rycka undan mattan fr dem och skapa ramen fr en hgtidlig ra, stavad renssans fr traditionell svenskhet i konsten.

Det r vad det handlar om. Det r upplgget fr denna Flashbackfljetong.

Och nu fortstter den...

+++

Det var en dag om vren. Snn lg vit ver de moar som omgav staden. P ker och ng hade snn brjat tina bort. I stan var det mest barmark samt lite frusna strngar i marginalerna, allvarligt hotade av dagsmeja.

Det droppade p ett fnsterbleck. Det var, nrmare bestmt, p Gustav Plints fnsterbleck i hans lgenhet p Katarina Bangata.

Vi har trffat Plint frr. Det skedde i inlgg 2. Dr sas: "Plint var en bred, kraftig typ med tangorabatt och det mrka hret i backslick."

Det gllde fortfarande. Och han var, som sas i samma inlgg, nnu 42 r gammal.

Han var denna dag ifrd softpants, tofflor och munkjacka. Han satt vid sitt kksbord och drack kaffe. Mitt emot sig hade han Assar Bing, 35, utseendemssigt Sveriges svar p Beach Boys Mike Love: lng, smal, vlansat helskgg. Bing var ifrd loafers, grna jeans och polotrja; en gr kavaj var avhngd p stolsryggen.

De satt i ett litet med vlfungerande kk med en affisch p vggen, Der Wanderer ber dem Nebelmeer av Friedrich. Bing sg uppskattande p den och sa:

"Dr str han, morgondagens hjlte, som med sin kommandostav dirigerar kulturen: s vill jag att det ska vara..."

"Exakt", sa Plint och tog en Gauloises Blonde ur ett paket som lg p bordet. Han tnde den, sg girigt i sig rken, blste ut bl rk och frsatte:

"Knstler und Genie... tyrannus artifex... lite diktatur r vad som behvs i konsten..."

"Ren r vitalism... frstrande och brnnande... det mste till...", sa Bing, som ven han tog en cigg.

"Men motsger inte det vad du predikar... politisk konst... en politisk konst skulle knappast tillta ett epos om hur vrlden gr under... en hgerpolitisk roman mste vl skildra hur allt, trots allt, rddas av konservatismen i konstruktiv anda..."

"Hm, nu har du mig inmlad i ett hrn", sa Bing. "Eller kanske inte -- fr visst kan man skriva ett epos om hur vnsterismen fr vrlden att g under. Allt blir verkligen utplnat i en kaotisk jazz av wokeness och anti-trad. Sedan, p ngot stt -- intervention of Nordic aliens, eller reconquista av a few good men av faustisk typ -- byggs civilisationen upp igen."

"Skitbra", sa Plint, "jag mste skriva den romanen."

"Go ahead, det r det jag r hr fr, att ge ider fritt och utan konstnad... glm dock inte soundtracket: Carmina Burana..."

"Och Requiem for a Dream."

"Och Horgalten: men titta han har ju bockfot...! Du r frresten perfekt som demonfrfattare, tangorabatt och mrkt baktkammat hr..."

"Sger du det? Jaha..."

Plint drog tankfullt ett bloss, blste upp rk i taket och var fr ett tag borta i tankar. Bing tog fr sin del en slurk kaffe och sg ut genom fnstret ver de skira himlarna i sder -- sydliga vyer ver Stockholms Sder.

Bing mste g och tvtta hnderna s d gjorde han det. Klar med det kastade han ett getga p vardagsrummet, mblerat med en soffgrupp och en vitrin med tennsoldater. Plint hade rvt dem frn sin fader, han samlade sjlv inte aktivt, men hade hade en frsvarlig mngd nd i sin display. S fantastiskt, tnkte Bing, hr r historia in nuce -- napoleonsoldater, karoliner, andra vrldskriget i Elastolin... kan vara vrda en del de dr sista...

Han gick tillbaks till kket och snackade ett tag om vrdet i Elastolin-figurer med Plint. Denne sa visst, detta r pensionsfrskringen... Sedan kom de att tala om detta att skriva p engelska. Plint hade ett flertal verk p detta sprk bakom sig.

"S det r framtiden d?" sa Bing.

"Kanske," sa Plint. "Det r i alla fall nnu en spelplan."

Plint babblade p om sina anglo-amerikanska bravader. Han kom att referera frfattarvisdomen: "Don't change the deal -- don't change your name -- publish or perish -- stick to your story".

"Vem sa det?" sa Bing.

"Ken Ray. Han r som jag en svensk som skriver p engelska. Han fddes som Kenneth Rapsflt. Men han ansg att det dr :et i efternamnet inte var gngbart internationellt. S han blev Ken Ray. Vete tusan om det var s smart... mnga ver dr heter "Ken Ray" men "Kenneth Rapsflt" r praktiskt taget vrldsunikt... men i alla fall, han ndrade namnet i samband med att han gav ut sin frsta roman och sedan dess var det bara full fart framt."

"S han blev kingen king d?"

"Hans Filurgo Saga r inne p nionde delen nu."

"Fantasyepos?"

"Ja, typ... men i alla fall, Ray formulerade en gng de dr reglerna fr en frfattare... don't change the deal... och don't change your name... man ska som frfattare inte ndra namnet mitt i karriren, det r frvirrande fr lsarna."

Bing nickade och drack ur ett vattenglas han hade framfr sig.

"Men vad betyder 'don't change the deal' d?"

"Man ska inte propsa p ndring i undertecknat kontrakt. Det r bortkastad mda. Signerat gller fr evigt."

"Jaha, tnk vad man lr sig..."

Plint sa vidare att 'publish or perish' betydde att man som frfattare inte fr vila p lagrarna, d r man strax bortglmd.

"Men r inte det dr lite stressigt... lite hackwriter wisdom", sa Bing. "Ett geni dremot, han skapar ett verk som frndrar allt -- honom sjlv, vrlden -- det glms vl inte bort."

"Sant", sa Plint. "Men allts, sista regeln, 'stick to your story' -- det betyder att man ska inte pst radikalt annorlunda saker i bok efter bok. Man mste predika den sanning man funnit."

"Gller att ha funnit denna sanning d", sa Bing.

"Javisst. Och det har man ju: 100% identitet, 0% hat -- tacka vet ja logdans -- Dash 3, cleaner it can't be..."

Sa Plint... och med det tonar vi bort denna hjrtevrmande scen frn Sder 2023, med tv babblande krapplackare i samtidens verklighet.
Senast redigerad av kilo98 2023-03-18 kl. 06:09.
Citera
2023-03-21, 04:57
Medlem
Inlgg 6. Den metapolitiska fktningen fortstter. Trollpatrullen dundrar i natten. Ljusets makter laddar om. Nu tar fan bofinken...

+++

Hon var Freja Ltting, 25, en charmerande nordisk brutta, en Grace Kelly fr grvdrets 2020-tal, en slank frsching som var Assar Bings stadiga flickvn. Nu serverade hon med ltt hand sin sambo en kopp te och en skorpa och sa med ett spjuveraktigt leende:

"S hur gr det med kampen... har du tagit ver Sverige n?"

"Det handlar inte om det," sa Bing. "Det r bara metapolitik."

"Men det mste vl leda till att ljusets makter tar ver? Antingen det eller s undergng."

"Ja, frvisso. Men det r en kamp som pgtt sedan urminnes tid, sedan demiurgen slog bl dunster i gonen p folk, lurade dem att tro att han var hgste gud."

"Aha... s all ondska vi ser idag r bara del i demiurgens spel...?"

"Ja."

Bing tog en slurk te. Han sg in i sin moatjs gon och gillade vad han sg. Hon var kldd i morgonrock och blus. Det blonda hret var rufsigt och hon var lckert o-makeupad: en syn som bara jag fr se tnkte Bing frnjt, alla andra fr ju bara se Miss Perfect...

De satt i det moderna kket med grbl tapater, grn spis och grtt kylskp. Allt var del i deras trevnings guldpalats p Norrmalm, en malmgrd vl frsedd med malm, srskilt guldmalm -- bde i fasadens dekor och i ett kassavalv. Bing hade rvt palatset och levde ekonomiskt oberoende tack vare guldmalmen, som han slde av d och d p Stockholms rvarubrs.

Det var en dag i mars d solen sken och vren var p vg. Vrdagjmningen hade just timat. Klockan var tio p frmiddagen en lrdag.

"Jag fr en id," sa Freja. "Eller, jag undrar. Du som r s haj p predikan, varfr startar du inte en sekt? En andlig sekt. Fr du har vl ett credo?"

"Ja," sa Bing tankfullt. Jag predikar min lra. Ssom: Ingen r neutral. Det pgr ett propagandakrig, andligt krig, psyk-krig, och alla som har ett psyke r deltagare, vare sig han vill eller inte. Din sjl r slagfltet. -- Detta r vldigt mindful, det erknner jag. S visst, jag kan bli guru. Jag gillar dock inte att formulera mig systematiskt, jag gillar inte att skriva. Men om ngon kunde skriva ner mina tankar... men du r vl ingen journalist eller r du?"

"Nej det r jag inte," sa Freja och stirrade neutralt framfr sig medan hon rrde i sin tekopp. "Jag sysslar ju bara med att, p min flank, ntverka och socialisera."

"Vad gr du egentligen?"

"Ingen vet vad jag gr. Inte ens jag," sa Freja gtfullt och sg bort i fjrran genom kksfnstret.

Freja levde p Bings bekostnad, det var grunden. Han frsrjde henne. Sdant var deras frhllande, en obeskrivlig sjlarnas enhet i den eviga terkomstens spel.

"Men jag ska inte starta ngon rrelse," sa Bing. "D riskerar den bara att infiltreras och parasiteras av ondskefulla krafter. Men visst r jag en predikant. Vi mste ha holism istllet fr reduktionism, livsnra attityder istllet fr dd och frtvining."

"Men kan man bygga en kultur p det?" sa Freja med inkvisitorisk uppsyn.

"Nja..." sa Bing och t av sin skorpa. Kardemumma, vldigt god. Han sa omsider: "Det finns ljus och mrker, och s en vid grzon dremellan. All kultur ska inte tuktas. Men det mste finnas en trosmssig ledstjrna och den heter ljus och liv -- holism -- nationalism -- motstnd mot demiurgens intriger."

"S elegant."

Och dr lmnar vi de tu. Detta avsnitt slutar hr. Det hela var, kan man sga, en inblick i samboverklighetens relationsbaserade interaktion, allt med metapolitisk twist.

Senare fr vi, om Gud s vill, se hur det hela utvecklar sig -- hur Bings strvanden i en hrd samtid ter sig, hur hans kamp mot moralisk slhet och estetisk enformighet tar form i hndelsernas vidare ram.
Senast redigerad av kilo98 2023-03-21 kl. 05:05.
Citera
2023-03-21, 07:37
Du r flashbacks verkliga scoreboard sen ett par dagar. Jag metametalskar dina texter.
Citera
2023-03-21, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nowness
Du r flashbacks verkliga scoreboard sen ett par dagar. Jag metametalskar dina texter.
Tack.

Som jag sa sist, "om Gud vill" s fortstter fljetongen. Nu brjar den kanske n "kritisk massa" ocks... drmmen brjar drmma sig sjlv.
Citera
2023-03-22, 05:42
Medlem
Avsnitt 7. Vr fljetong fr objektivt giltig, gudomligt influerad epik fr en ny era, fortstter ofrtrutet.

Med andra ord: det r dags att ter veva positivet...

Dags att ter utva alkemi...

Dags att sl p guldmaskinen...

+++

Bgar och tribader har tagit makten i riket. Sagotant fr barn r inte lngre godmodig tant, nej torrjuckande transa -- det r verkligheten.

Grinande trollungar har makten i landet dr fordom allvarliga nordiska mn styrde och stllde.

Degenererat avskum dansar demondans runt Svea rikes en gng stolta artefakter ssom slottet, riksdagen och Nordiska museet.

Monument ver krigarkungar skndas och smdas.

Rikets frsvar r reducerat till korprals postering.

Undergngen syns nra.

+++

De mytiska krafterna regenereras...

Gudarna stter sig att rdsl...

Midgrdsormen rister och haven svallar...

Fenresulven ylar i natten...

S nog r fan ls...

Nog rasar astralkriget s intensivt som aldrig frr...

+++

Man frgar sig ofrstllt: klarar du natten...?

Eller vrider du dig i smnen mellan hopp och tro, nolll och intet, frihet och fruktan...?

Vktare, vad lider natten...? Vad lider natten...?

+++

Natten skrider bort och erstts av gryningen...

Apa svasur ushaso nag jihte...

Gryningen nalkas... och det stiger en gestalt ver den stockholmska horisonten: Assar Bing, 35, kulturstrateg, mindful guru fr andlig odling, schackspelskung i uppdragandet av en ny ordning... en Mike Love-lookalike med ess i rockrmen fr nsta vnda i kulturkriget...

Han har en rv bakom rat kan jag frskra...

Bockfoten tittar fram ibland...

Hans solvargsgrin kan tina upp den glacir som Sverige av r 2023 utgr...

S r det...

Och hr bordet avsnittet brja. Men hr slutar det.
Senast redigerad av kilo98 2023-03-22 kl. 05:45.
Citera
2023-03-24, 03:42
Medlem
Avsnitt 8.

+++

Mustiga skrnor fr Svea rikes hvder... "Fluffy edges with a thick core"... Assar Bing, solguru fr en ny tidslder, Bodhisattva fr gryningens era, portalgestalt fr det nyss avslutade Kali Yuga och det nyss begynta Dvapara Yuga: han r denna fljetongs hjlte.

Han r guide fr en ny era. Han r guru fr den nya tidsldern -- en begynnande tid av andligt ljus och mindfulness, en tid som kommer att revoltera mot antivithet, materialism och dualism.

Ty jrnlderns ddsdal har vi bakom oss. Kali Yuga r historia, den slutade 1899. Sledes: frn mrkret stiga vi mot ljuset, bronsldersskimmer beledsagar oss alla -- och den beledsagar Assar Bings steg -- guruns steg -- dr han gr Drottninggatan fram en dag i mars.

Han gr som i trans, brs fram av fldet av fotgngare. Ett zenartat lugn prglar hans anlete; hans leende r ett arkaiskt leende, hans anletsdrag r som gjutna i brons, det brons som den nuvarande tidsldern str fr.

Han glider fram med ett implicit telegram: gldjens, Kali Yuga r ver...! Inte s att han predikar det, folk vill ju bara hra elndesnytt, de r prglade att gra det. Hjrntvttade av massmedia. Men fr sina ftalet lrjungar -- Plint, Struts, Kartongmapp mm. -- visar han vgen mot framtiden -- en strlande framtid...!

Han r krapplackare, guldmlare, solgud och mindfulness-strateg fr Guds utvalda folk, germanerna.

Bekanta gestalter skymtar i folkhavet, mter, nickar, driver vidare. S upprtthller han kontakter, s utvar han sin magus-maestro-ritual i kulturkriget. Han r ledaren som ett ftal utvalda nyckelpersoner vill knna. Han r inofficiell Master of Ceremonies fr det medvetna Sverige, han r diskret riksfrestndare fr det Sverige som heter Hellqvist -- Cederstrm -- Winge -- Heidenstam -- Sdergran -- Swedenborg.

Han driver sderut i vrsolens glans, han gr genom Riksdagens kvaderstensklyfta, han sveper in i Gamla stan som ett spke frn norden, en nordanvind som fryser mrg och ben p rikets fiender.

Han far transartat upp till Storkyrkan, trngs i det folkhav som denna dag tydligen ska in dr och turista.

"Intrde 20 kr" str det p en skylt.

"Men jag ska bara in och meditera," sger han till avgiftsknodden.

"Ja men i s fall, g bara in," sger knodden. "Fr privat andakt ingen avgift!"

"Tack! sger Bing och bugar ltt, gr in i tegletemplets guldprydda atmosfr, stter sig p en bnk och mediterar ver detta mantra: "underbar i nd, underbar i nd, underbar i nd"...
Senast redigerad av kilo98 2023-03-24 kl. 03:45.
Citera
2023-03-30, 08:11
Medlem
Avsnitt 9.

+++

Frfattaren Gustav Plint gled vrldsvant in genom porten till Tjrhovsgatan 5. Han kastade ett getga p hissen i sin ack-s-fascinerande sekelskifteskorg, en sdan dr med galler; han tog den inte, han tog trappan. Han skulle ju bara upp en vning.

Han stod strax utanfr en drr p vilken det stod "Sigyn Rfs". Det var hans flickvns namn; detta var hennes boning.

Plint ringde p. Han var vntad, deras mtet var avtalat, han visste vad som vntade bak denna drr -- men nd kunde han inte lta bli att knna upphetsningen infr det som frestod, detta att ansikte mot ansikte mta sitt hjrtas dam.

Lgenhetesinnehavaren ppnade. Och log hult, denna 1,88 lnga flaggstng, mrkt halvlngt hr, bruna gon, markant dolikocefalt ansikte, sm tnder, fast haka, stramt leende. Det var dock ett leende Plint lskade.

De omfamnades och s stngde Plint drren och s var man ensamma.

"Hur mycket tid har vi p oss?" sa Sigyn.

"r vl en timme eller s."

De skulle p party i Bings guldpalats, drfr denna konversation.

Plint tog av sig rock och skor och gled vrldsvant in i lgenheten, den lilla etta med kokvr dr Sigyn framslpade sina dagar som student p flamskyddsprogrammet p LHS. Hon var 24, han var 42. Detta var en bra numerisk kombo.

+++

Det artar sig allts till party, fest hos Bing, och vi ser allts upptakten till det hela ur Plint och Sigyns synvinkel. Mlet r att skildra deras frd till festen samt festen i sig -- men det fr vnta lite. Vi stter fr detta inlgg punkt hr och sger: detta r isbl frekvensfiktion fr Sverige, idag, med maximal relevans fr kultur, politik, och vrldsordningen i stort.
Senast redigerad av kilo98 2023-03-30 kl. 08:20.
Citera
2023-03-31, 04:19
Medlem
Avsnitt 10. Frfattaren Plint var, som vi fick veta i avsnitt 9, hemma hos sin flickvn Sigyn. De frberedde sig att g p fest hos Assar Bing.

+++

Sigyns lgenhet p Tjrhovsgatan var synnerligen minimal. Det fanns en kokvr p en kvadratmeter, det fanns en farstu p tv. Det fanns ett boningsrum p femton kvadratmeter.

Vggarna tcktes av vit texttiltapet. Tre konstverk som fanns uppsatta, med ram, reproduktioner alla, var: Romersk ruinkulle av Rubens, Stormen av Giorgione, samt Mont Saint Victoire av Czanne.

Det fanns ven en bokhylla, typ String, tre hyllplan.

P det frsta planet stod dessa bcker: Mrs Dalloway, Le ptit prince, och Rechrche au temps perdu, del ett och tv. Samt Handbok i flamskyddsteknik av Bo Ek.

P hyllplan nr tv lg en mineralklump med inslag av volfram. Bredvid stod en trollstatyett, tv runda stenar, frestllande kropp samt huvud, ihoplimmade, den sistnmnda med ett ansikte pmlat. Hret var av skgglav.

Och det var allt som fanns i prydnadsvg.

Det fanns en sng med grnt verkast och det fanns ett bord med tv stolar. Vi frflyttar oss nu till detta bord.

+++

De satt vid bordet och drack te. Sigyn sa till sin pojkvn:

"Vad har du gjort idag d?"

"Korrat."

"Viktiga saker...?"

"Ja, nr jag gr det s r det universums viktigaste groml. Jag rttar fel; jag fr verkligheten, dvs. manuset, mitt manus, frn felaktig version till rtt, hallstmplad, kanonisk version. En text som populasen sedan ska ha i sitt gudstjnstbruk i evig tid."

"Vilken bok r det?"

"Vittra: Resurrection."

"h, en engelsk bok...! Och du korrar! Du rttar en engelsk redaktrs upphjda redigering."

"Ja", sa Plint och drack av sitt mangote, "ty ingen redaktr r ofelbar. Min sprkbehandling dremot r tip-top och den kan i stort sett bara frsmras. Nu, efter redaktionell kttkvarn, terfr jag vad jag kan till det lsligas rike."

"Lter jobbigt."

"Det tar den tid det tar. Men man kan inte rtta allt. Korrlsning mste gras lite rough shod, lite high-handed... man mste lta vissa saker passera, saker man inte direkt lskar men som nd r korrekt engelska. Saker som Mr Editor i sin godhet valt att ndra till. Ty det finns annars ingen hejd p hur mnga och lnga korrektioner man kan notera i sitt korrektur."

Sigyn la handen p hans arm, sg medlidsamt i gonen och sa:

"Du har haft en svr dag... men nu r du med mig... allt r nu vila, rekreation, och fest."

"Ja," sa Plint, "jag har varit i krig... 'edit war', det hrdaste krig som finns... man strider om placeringen av kommatecken, om ett bindestrecks vara eller icke vara..."

+++

Man var i Sigyns rum p Tjrhovsgatan 5. Det lg p Sder. S gjorde ven Plints lgenhet p Katarina bangata. Han hade gtt dit. Han var finkldd men hade promenadskor; finskor hade han i en pse. Nu skulle man ta sig till Norrmalm. Man kldde p sig och gick till Medborgarplatsens t-station, det var inte lngt, man gled i skymningen liksom energifritt, liksom supralett, av atmosfren av nollgradigt, snslask, violett himmel med gula och grna streck. Sigyn bar jadegrn drkt, trenchcoat, basker och promenadskor. Och i en pse bar hon sitt plusvapen: tmligen hgklackade skor. Hon var som sagt ganska lng, 1,88, men hon hade slutat ha komplex fr sin lngd. Istllet hade hon bejakat den.

Det gled transartat ner i t-banans tunnelvrld, gled transartat ombord p ett tg och var snart, som i trans, uppe p Normalm dr de i en hgre medvetandeform gled lngs en gata.

Sigyn sa:

"Nu ska vi trffa Bing och Freja, s trevligt eller hur...?"

"Ja, det kan bli najs. Fin fest men opretentis."

"Gillar du verkligen Bing? r inte han smartare n du?"

"Nej det tror jag inte. Eller s r han kanske kingen king i radikalismens fasrum, men jag r kingen king i mitt eget fasrum, vittra-romanens fasrum."

" s bra", sa Sigyn.

Man vek om ett hrn -- och s stod man infr guldpalatset, Bings trevnings boning. Det upptog en stor grd. I fonden var huvudlngan. Mitt p denna var ingngen, kantad av gyllene pelare. Vgen fram till ingngen kantades av bronsstatyer frestllande Oden och Frigga, Tor och Siv, Balder och Nanna, Brage och Idun.

Grden sprrades av ett jrnstaket. Man ndde grinden och gick fram till en vaktkur. Via en mikrofon samtalade man med vakten, som var kldd i grtt livr. Man anmlde sig.

Vakten kollade en lista. S nickade han, sa "vlkommen" och ppnade grinden med fjrrkontroll.

Grinden gled upp och paret gick in lngs statyvgen.

Sigyn sg frundrat p statyerna och p palatset i fonden.

"r det kta guld...? Hela fasaden skimrar..."

"Ja", sa Plint. "Fnstrens inramningar r belagda med bladguld. Och frisen verst och taket av aluminium, ocks det r frgyllt. Fasaden i vrigt har brun puts. Helhetsintrycket r: ett guldpalats."

"Vldigt fint", sa Sigyn med ett understatement. Ty denna byggnad var ngot av ett sagopalats, ett underverk av frg, form och konstnrlighet i den depression som stavades "Sverige 2023".

Man ndde porten dr nnu en vakt hlsade och bad dem stiga in. Det gjorde man, och snart hade man tagit sig upp till frsta vningen dr en garderobir tog emot deras ytterklder och de kunde byta till sina hgt skattade finskor, Sigyn till hgklackade punps, Plint till blanka skor med slt ldersula.

Man var i en salong med kta mattor och en kristallkrona. Ngra bekanta ansikten skymtade bland de vriga gsterna, ssom Kartongmapp och Struts med sina respektive. I samma gonblick kom Bing och Freja och s vidtog hlsningsceremonin.

+++

S dr ja, vi har ntt Bings palats och det r fest. Fortsttning fljer om hur festen utvecklade sig.
Senast redigerad av kilo98 2023-03-31 kl. 04:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in