2023-03-16, 10:34
Medlem
PrippsFats avatar
Hej, fick ju bra svar i frra trden, s tnkte frga en fr]ga till hr.

Jag har grunddata som r en gng objekt i en lista, dessa skall jag anvnda i min websida.

Kanske ngot shr:

Citat:
public class Bil
{
int RegNr = 0;
...
}

Bil[] Bilar = new...(seeda)

Men jag vill Seeda lite som i EF nr man skapar upp grunddata till databasen.

S frsta gngen programmet krs, s vill jag att den kollar en configfil och lser in bilar om den finns. Finns den inte, skapas en configfil upp och seedar med med det som str i koden(seeda)

Finns det ngra bra koncept hr. r det JSON som gller i configen och serializera?

Hoppas att ni frstr och orkar ge sikt om hur ni tnker er kring detta.
Mvh
Pripps
Citera
2023-03-16, 11:03
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Hej, fick ju bra svar i frra trden, s tnkte frga en fr]ga till hr.

Jag har grunddata som r en gng objekt i en lista, dessa skall jag anvnda i min websida.

Kanske ngot shr:

Men jag vill Seeda lite som i EF nr man skapar upp grunddata till databasen.

S frsta gngen programmet krs, s vill jag att den kollar en configfil och lser in bilar om den finns. Finns den inte, skapas en configfil upp och seedar med med det som str i koden(seeda)

Finns det ngra bra koncept hr. r det JSON som gller i configen och serializera?

Hoppas att ni frstr och orkar ge sikt om hur ni tnker er kring detta.
Mvh
Pripps

Jag antar att det r "grunddata" och inte "applikationsconfig" du menar.

Ren "config" (som t.ex. skvgar, url:ar, instllningar) hller man lmpligen i en app.config.

Applikationsdata, om det inte r tokmycket, gr utmrkt att ha i antingen json eller xml.
Json r lite "effektivare" men saknar mjlighet till kommentering.

Xml r lite "omstndligare" (mer text), men dr kan du enklare f med schemavalidering och kommentering.
Citera
2023-03-16, 11:17
Medlem
Om du inte ska ha den datan i produktion s ska den ju inte conffas in. Personligen hade jag skrivit en datageneratorklass som skapar upp din testdata. Om du vill kalla in den vid startup s kan du gra det fr att testa vid krning, och sen kan du anropa den frn dina enhetstester fr att simulera crud.

Du kan ju mata generatorklassen med ngra nyckelord frn configen men inget som behvs imo om det inte r produktionsdata. Json r ltt, men beroende p vilken typ av data det r kan ju csv ocks vara snabbt och enkelt.
Citera
2023-03-16, 13:37
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Jag antar att det r "grunddata" och inte "applikationsconfig" du menar.

Ren "config" (som t.ex. skvgar, url:ar, instllningar) hller man lmpligen i en app.config.

Applikationsdata, om det inte r tokmycket, gr utmrkt att ha i antingen json eller xml.
Json r lite "effektivare" men saknar mjlighet till kommentering.

Xml r lite "omstndligare" (mer text), men dr kan du enklare f med schemavalidering och kommentering.
Japp, det r mera grunddata, inte instllningar. Vill skilja det t. Knns som json r det som jag vljer.
Citera
2023-03-16, 13:38
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Om du inte ska ha den datan i produktion s ska den ju inte conffas in. Personligen hade jag skrivit en datageneratorklass som skapar upp din testdata. Om du vill kalla in den vid startup s kan du gra det fr att testa vid krning, och sen kan du anropa den frn dina enhetstester fr att simulera crud.

Du kan ju mata generatorklassen med ngra nyckelord frn configen men inget som behvs imo om det inte r produktionsdata. Json r ltt, men beroende p vilken typ av data det r kan ju csv ocks vara snabbt och enkelt.
Tack fr svar. Detta med csv r jag inte s bra p. Hur gr man frn en lista av objekt till en CSV fil?
Citera
2023-03-17, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Tack fr svar. Detta med csv r jag inte s bra p. Hur gr man frn en lista av objekt till en CSV fil?
Jag frutsatte tvrtom, att du kanske skriver ett par strngar med exempelvis bilmrken, frger, cylindrar osv i csv-format, lser in dem och randomizar egenskaperna. Det tillter dig att testa regler och nycklar.

CSV kan man ocks skriva i tabellform men dr knns ju json vettigare fr detta syftet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in