Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-18, 14:59
  #13
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejsawgjn
Tack för alla svaren!

Hur kan jag hitta sådana projekter? Finns det någon plattform?


https://99designs.com/blog/business/...-alternatives/
Citera
2023-03-28, 20:58
  #14
Medlem
Prenumerar på denna tråd då jag jobbar med programmering och det är så jävla många möten och sociala saker hela tiden. Fuuuck. Extroverta bögar som skapar möten bara för att prata om onödigt skit. Skaffa vänner på fritiden istället för att störa era kollegor och kunder.
Citera
2023-03-28, 21:05
  #15
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejsawgjn
Min engelska är inte heller så bra. Jag har även liknande svåriheter i mitt modersmål.
Förresten varför är svenskar så bra på engelska?

TV-program och filmer dubbas inte i Sverige utan översätts via textremsa, och mycket produceras i USA eller England. Så kidsen får mycket kunskap gratis bara genom att lyssna på språket och se översättningen. Man växer upp med engelskan.
Citera
2023-04-03, 01:21
  #16
Medlem
Istället för att undvika att kommunicera idéer så bli bättre på det! Du har hittat en svaghet i din kompetens, det är ett toppen första steg för att bli bättre. Du kan öva själv till och med, förklara högt för dig själv vad koden du skriver gör, resonera högt om beslut du tar i arkitektur, hur du bryter ner problem etc.

Att kunna kommunicera komplexa problem på ett enkelt sätt är en av de absolut viktigaste sakerna att kunna om du ska hålla på med programmering. Du bör vara minst bra nog för att förklara för och bolla med dina utvecklarkollegor, men ännu bättre om du kan förklara grejer för otekniskt folk som management/folk med pengar
Citera
2023-04-27, 23:50
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejsawgjn
1. Jag har hört talas om att det finns utvecklare som inte behöver prata mycket. Men det står i varenda annons linkedin att de har mycekt grupparbete och man behöver ha bra kommunikationsförmåga. Hur kan man hitta sådana jobb? Kanske det finns bara som senior utvecklare? Finns det något speciellt område inom IT där indvidullt arbete är vanligare?

2. Hur kan man bli bättre på tex. förklara sin kod? Följer ni någon specifik mall?

3. Kan ni också tipsa om vad är det mest effektiva saken som jag kan göra för att öka chansen till en anställning?

1. Tyvärr, det är rätt mycket kommunikation för de flesta utvecklare. Speciellt som nyanställd - under perioden då du lärs upp. Som du säger kan det finnas en del seniora som pratar lite mindre, men de måste fortfarande kommunicera.

Att du hört talas om utvecklare som inte pratar kan handla om att många av oss har utvecklar-kollegor man själv aldrig pratar med i tal - utan bara skriver lite till. Typ utvecklare i andra team/bolag som man bara skriver till kortfattat då och då över Slack eller Github, och aldrig pratat med face to face. Men de pratar då säkert massvis inom sina egna team.

Vore du är mer okej med att kommunicera i text - bara du slipper tala?

2. Tyvärr aldrig hört talas om några mallar eller principer för att kortfattat förklara kod i vardagliga sammanhang. Kan tänka mig att det finns principer för hur man ska beskriva kod om man skriver library-documentation eller ska lägga upp en lång tutorial, men inte direkt för läget när man ska vardags-prata i en intervju eller med en kollega lite kort.

Fast om vi snackar att lära sig bli bra på att formulera sig kortfattat tekniskt i text så kan man ju säga att det är en ganska bra övning att skriva frågor på StackOverflow. Där gäller det att man är kärnfull och tydlig, endast inkluderar relevant kod för exemplet - annars blir man downvoted direkt.

Det kommer inte hjälpa dig i intervjuerna förstås - men kan hjälpa med skriftlig kommunikation om kod.

3. Gå på fler intervjuer för att öva upp dig.
Efter man vant sig vid att få frågor, och berättat ungefär samma svar ett par gånger så brukar man bli mer bekväm, lugnare, ger tydligare och bättre svar - och lär sig förklara saker lagom länge.

Kanske ta hjälp av Arbetsförmedlingen eller någon annan som erbjuder övning på arbetsintervjuer.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-04-27 kl. 23:56.
Citera
2023-04-29, 14:09
  #18
Medlem
frozendragons avatar
De många missar med kommunikation är att det precis som programmering är något som man kan lära sig. Om du fortfarande har tillgång till kurser på högskolan kan det vara värt att ta en kurs i det. Annars hitta några bra böcker eller videos på det och studera det. Träna framför en gummi anka eller framför vänner och familj. Det kommer kanske aldrig bli det du är bäst på men du kan definitivt bli bättre på det om du fokuserar på det ett tag.
__________________
Senast redigerad av frozendragon 2023-04-29 kl. 14:16.
Citera
2023-06-09, 19:33
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
De många missar med kommunikation är att det precis som programmering är något som man kan lära sig. Om du fortfarande har tillgång till kurser på högskolan kan det vara värt att ta en kurs i det. Annars hitta några bra böcker eller videos på det och studera det. Träna framför en gummi anka eller framför vänner och familj. Det kommer kanske aldrig bli det du är bäst på men du kan definitivt bli bättre på det om du fokuserar på det ett tag.
Faktiskt.
På mitt jobb har det erbjudits diverse 2dagars-kurser i presentationsteknik, kommunikation och informellt ledarskap - och det är inget konstigt att gå sådana (inte nåt som tipsas om ifall man är socialt inkompetent utan även de mest extroverta kan gå sådana kurser)

Jag har provat.
Efter kursen va det intressant att ha möten där man kunde använda strategier man lärt sig på kursen och kanske försöka se situationen utifrån.
Jag tror det kan va nyttigt även för de som aser sig va socialt inkompetenta aspies att få sådana regler för då kan man kanske följa dom reglerna och nå långt. (ifall man känner det som att social kommunikation är ett regellöst kaos)
Det va inga särskilt avancerade grejor utan bara enkla konkreta tips på hur man exempelvis kunde ställa kontrollfrågor eller ge feedback till kollegor.

Vi som gick sånda 2dagarskurser kände att vi fick positiva kommentarer från de flesta när vi använde det vi lärt oss.
Men det tog bara nån vecka sen återgick man till sitt gamla vanliga jag. Så fort man kom in i vardagslunken och man behövde "jobba på riktigt" så glömde man "flummet" man lärt sig. Så jag tror det kan va bra att ha repetition då och då med lite mellanrum. Hellre en kurs om året än att tro man ska ta en enda lång kurs och tro att det ska göra en permanent till bättre snackare.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-06-09 kl. 19:46.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback