Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-16, 20:38
  #1
Medlem
Bakgrund:
Jag läser sista år av en civilingenjörsutbildning i datateknik. Har inte haft någon forms intern eller fritidsprojekt. Men hade tränat ganska mycket på programmeringsproblem på leetcode och kattis. Har mycket bra betyg i högskolan.
Kom till Sverige för 10 år sen. Min svenska fungerade ganska bra i vardagen och studiet.
Men har svårt att diskutera komplicerade saker såsom att beskriva mitt examensarbete, skolprojekter, beskriva en situation där jag ... i en kopetensbaserad intervju, förklara min lösning till kodtester.
Jag tycker att det är nog inte problem på språket utan det är problem på uttrycksförmåga. För jag märker att jag har samma svårighet i mitt modersmål. (Engelska inte heller bra)


Intervjuer:
Jag har deltagit flera intervju till junior utvecklare, främst webbutveckling. Flera rekryterare menade att de tyckte att jag är bra på programmering och har bra kunskap, men min kommunikationsförmåga kommer att göra grupparbtet svårt. En av dem hade också sagt att jag skulle ha fått jobbet om jag hade bättre kommunikationsförmåga.
I tidigare intervjuer hade också vissa rekryterare uttryckt att jag verkade ointresserad, oengagerad. Jag tror att det är i grunden samma problem (Om de verkligen menade så). De tyckte så för att det tog lång tid för mig att svara på frågor.

Hjälp!
Nu undrar jag om två saker:

1. Jag har hört talas om att det finns utvecklare som inte behöver prata mycket. Men det står i varenda annons linkedin att de har mycekt grupparbete och man behöver ha bra kommunikationsförmåga. Hur kan man hitta sådana jobb? Kanske det finns bara som senior utvecklare? Finns det något speciellt område inom IT där indvidullt arbete är vanligare?

2. Hur kan man bli bättre på tex. förklara sin kod? Följer ni någon specifik mall?

3. Kan ni också tipsa om vad är det mest effektiva saken som jag kan göra för att öka chansen till en anställning?

Tack så mycket mina snälla framtida kollegor(?).
__________________
Senast redigerad av rejsawgjn 2023-03-16 kl. 21:01.
Citera
2023-03-16, 20:42
  #2
Medlem
katr00pzzs avatar
1. Sökt konsultpositioner? Jobbar själv som konsult och behöver sällan använda Svenska på de uppdrag jag varit på ifall jag inte velat. Är också utbildad civilare i datateknik.
2. Förklara sin kod sker oftast i kodrevyer eller interviever. Börja bara från start och förklara ditt logiska flöde, inga känslor behöver vara inblandade men ta kritik ifall du får den eller ge ett bättre argument för varför hur du har gjort är bättre. Brukar tycka det är enklast att titta på de potentiella in värdena in i en funktion och vad jag vill åstakomma, sedan allmänt beskriva flödet och ifall det krävs gå in på detalj.
3. Gå på en konferens på ditt universitet, vet att Chalmers tex hade Date-IT och Charm. De kommer att ta dig på studs ifall du faktist är utbildad och kan Engelska.
__________________
Senast redigerad av katr00pzz 2023-03-16 kl. 20:50.
Citera
2023-03-16, 20:52
  #3
Medlem
nedboys avatar
Hur bra är din engelska?

Om du är bra på engelska så försök köra på det som språk. Det finns fortfarande företag som inte gillar att prata engelska, men de flesta företagen kan köra allt på engelska. Senaste företaget jag var på så var det tre stycken som inte kunde svenska och vi körde 100% engelska helt enkelt.

Det gäller bara att du hittar de företagen som kan göra det naturligt. Så du kanske ska testa att söka jobb som engelsktalande.
Citera
2023-03-16, 21:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katr00pzz
1. Sökt konsultpositioner? Jobbar själv som konsult och behöver sällan använda Svenska på de uppdrag jag varit på ifall jag inte velat. Är också utbildad civilare i datateknik.
2. Förklara sin kod sker oftast i kodrevyer eller interviever. Börja bara från start och förklara ditt logiska flöde, inga känslor behöver vara inblandade men ta kritik ifall du får den eller ge ett bättre argument för varför hur du har gjort är bättre.
3. Gå på en konferens på ditt universitet, vet att Chalmers tex hade Date-IT och Charm. De kommer att ta dig på studs ifall du faktist är utbildad och kan Engelska.

Tack för snabbt svar!
1. Ja det kan vara en annan sak när man faktiskt kommer in, och kanske det blir ett mindre problem för mer seniora positioner. Vilket område jobbar du med?
3. Vad menar du med konferens? Jag vet att konferens man skickar sina papper till konferenser, men det är nog inte vad du menade. Och vad är studs? Jag har aspergers och är dålig på social färdigheter.
Citera
2023-03-16, 21:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Hur bra är din engelska?

Om du är bra på engelska så försök köra på det som språk. Det finns fortfarande företag som inte gillar att prata engelska, men de flesta företagen kan köra allt på engelska. Senaste företaget jag var på så var det tre stycken som inte kunde svenska och vi körde 100% engelska helt enkelt.

Det gäller bara att du hittar de företagen som kan göra det naturligt. Så du kanske ska testa att söka jobb som engelsktalande.
Min engelska är inte heller så bra. Jag har även liknande svåriheter i mitt modersmål.
Förresten varför är svenskar så bra på engelska?
Citera
2023-03-16, 21:06
  #6
Medlem
katr00pzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejsawgjn
Tack för snabbt svar!
1. Ja det kan vara en annan sak när man faktiskt kommer in, och kanske det blir ett mindre problem för mer seniora positioner. Vilket område jobbar du med?
3. Vad menar du med konferens? Jag vet att konferens man skickar sina papper till konferenser, men det är nog inte vad du menade. Och vad är studs? Jag har aspergers och är dålig på social färdigheter.
1. Jobbar just nu med ett specifikt affärsysytem som jag utvecklar tillsammans med ett mindre team som för hoppningsvis snart kommer att ersätta det nuvarande i Sverige. Sorry måste vara vag med mitt svar
3. Typ charm. Ja asså då är det mycket folk osv. Ifall du har aspergers skulle jag ta kontakt med din syvo och förklara för henne/honom ditt problem och hon/han kan agera som din rekryterare. Det kan vara optimalt för då kan du även få en position där du inte behöver ha kontakt med någon i princip, utan ifall tex en app behöver göras som hade varit nice men inte kris så får du det att lösa det själv. Så kontakta din instutition och förklara din situation! Edit: När jag jobbade på Volvo tex så hade vi en kille som hade grov asbergers och vi till och från skickade dessa uppdrag till honom och han var helt fantastisk. Vi specifierade då exakt upp hur vi ville ha det och fick ett svar tillbaka med en länk till repot med applikationen klar. Vet att Volvo älskade honom så kanske bara skicka dem ett meddelande med ditt portfolio.
__________________
Senast redigerad av katr00pzz 2023-03-16 kl. 21:11.
Citera
2023-03-16, 21:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katr00pzz
1. Jobbar just nu med ett specifikt affärsysytem som jag utvecklar tillsammans med ett mindre team som för hoppningsvis snart kommer att ersätta det nuvarande i Sverige. Sorry måste vara vag med mitt svar
3. Typ charm. Ja asså då är det mycket folk osv. Ifall du har aspergers skulle jag ta kontakt med din syvo och förklara för henne/honom ditt problem och hon/han kan agera som din rekryterare. Det kan vara optimalt för då kan du även få en position där du inte behöver ha kontakt med någon i princip, utan ifall tex en app behöver göras som hade varit nice men inte kris så får du det att lösa det själv. Så kontakta din instutition och förklara din situation! Edit: När jag jobbade på Volvo tex så hade vi en kille som hade grov asbergers och vi till och från skickade dessa uppdrag till honom och han var helt fantastisk. Vi specifierade då exakt upp hur vi ville ha det och fick ett svar tillbaka med en länk till repot med applikationen klar. Vet att Volvo älskade honom så kanske bara skicka dem ett meddelande med ditt portfolio.
Tack igen!
OK så du menade arbetsmarknadsdag. Jag har också deltagit några gånger, men är det någon som fick ett jobb direkt på platsen? Jag tror att det var bara ensidag marknadsföring från företagena, åtminstående för mig som inte är bra på att sälja mig själv.
Jag visste inte att det finns syvo som kan hjälpa till med detta. Det kanske gör de i min högskola också. Mycket bra råd!
Citera
2023-03-16, 21:33
  #8
Medlem
katr00pzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejsawgjn
Tack igen!
OK så du menade arbetsmarknadsdag. Jag har också deltagit några gånger, men är det någon som fick ett jobb direkt på platsen? Jag tror att det var bara ensidag marknadsföring från företagena, åtminstående för mig som inte är bra på att sälja mig själv.
Jag visste inte att det finns syvo som kan hjälpa till med detta. Det kanske gör de i min högskola också. Mycket bra råd!
Ja exakt, sorry var några år sedan jag pluggade. Jo men de kan de göra, dock måste du ha papper på det från läkare. Önskar dig lycka till! Edit: De kommer då att referera dig till den personen på universitetet som sköter det. Brukar alltid finnas någon (har i alla fall funnits på Chalmers, KTH, Lund och Umeå som jag vet om).
__________________
Senast redigerad av katr00pzz 2023-03-16 kl. 21:36.
Citera
2023-03-16, 21:53
  #9
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejsawgjn
Bakgrund:
Jag läser sista år av en civilingenjörsutbildning i datateknik. Har inte haft någon forms intern eller fritidsprojekt. Men hade tränat ganska mycket på programmeringsproblem på leetcode och kattis. Har mycket bra betyg i högskolan.
Kom till Sverige för 10 år sen. Min svenska fungerade ganska bra i vardagen och studiet.
Men har svårt att diskutera komplicerade saker såsom att beskriva mitt examensarbete, skolprojekter, beskriva en situation där jag ... i en kopetensbaserad intervju, förklara min lösning till kodtester.
Jag tycker att det är nog inte problem på språket utan det är problem på uttrycksförmåga. För jag märker att jag har samma svårighet i mitt modersmål. (Engelska inte heller bra)


Intervjuer:
Jag har deltagit flera intervju till junior utvecklare, främst webbutveckling. Flera rekryterare menade att de tyckte att jag är bra på programmering och har bra kunskap, men min kommunikationsförmåga kommer att göra grupparbtet svårt. En av dem hade också sagt att jag skulle ha fått jobbet om jag hade bättre kommunikationsförmåga.
I tidigare intervjuer hade också vissa rekryterare uttryckt att jag verkade ointresserad, oengagerad. Jag tror att det är i grunden samma problem (Om de verkligen menade så). De tyckte så för att det tog lång tid för mig att svara på frågor.

Hjälp!
Nu undrar jag om två saker:

1. Jag har hört talas om att det finns utvecklare som inte behöver prata mycket. Men det står i varenda annons linkedin att de har mycekt grupparbete och man behöver ha bra kommunikationsförmåga. Hur kan man hitta sådana jobb? Kanske det finns bara som senior utvecklare? Finns det något speciellt område inom IT där indvidullt arbete är vanligare?

2. Hur kan man bli bättre på tex. förklara sin kod? Följer ni någon specifik mall?

3. Kan ni också tipsa om vad är det mest effektiva saken som jag kan göra för att öka chansen till en anställning?

Tack så mycket mina snälla framtida kollegor(?).
Distansarbete kan vara bra men för att utvecklas behöver du nästan sitta med ett bra gäng de första åren. Det går snabbt i IT-branschen så du kanske behöver pendla lite mellan distans och inte.
Citera
2023-03-17, 09:18
  #10
Medlem
1. Det här med att IT-personal inte behöver prata mycket är en myt. Dessa jobb finns inte såvida du inte är egenföretagare och jobbar själv.
2. Kör igenom de klassiska vad, varför och hur.
3. Det är svårt för juniorer att få jobb oavsett vad. Det är p.g.a juniorer kostar pengar och behöver flera år att bli självständiga. Det innebär mycket kommunikation tyvärr. Blir du anställd hamnar du under någons vinge och du kommer naturligtvis också delta i massa möten.

Det blir svårt för dig att konkurrera med folk som spikar kommunikationen, men det viktigaste är att inte ge upp.
Många arbetsplatser i Sverige kör dock Engelska som arbetsspråk.

Den lättaste vägen är statlig anställning, via traineeprogram. Statligt tryggast utan tvekan.
Citera
2023-03-17, 14:05
  #11
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Du säger att du har svårt att kommunicera på både ditt modersmål, engelska och svenska?
Så problemet är inte att du inte riktigt kan svenska språket, utan att du överlag har svårt att uttrycka dig i tal?


Skulle själva språket vara problemet (vilket det ju inte verkar vara?) så kunde det ju vara en lösning att erbjuda någon student inom typ litteratur eller språk en peng för att utbilda dig en eller ett par gånger i veckan.

Är det något annat, typ autism, eller något som ligger bakom kommunikationssvårigheterna så får jag nog rekommendera någon form av terapeut.
Alternativt kanske du känner någon kommunikatör (är det rätt person i detta läget?), eller pedagog eller något att hjälpa dig.

Du kan ju gå in på lämplig fackulitet på högskolan och erbjuda någon inom lämpligt ämne att vara subjekt för deras examensarbete. (Detta skriver jag halvt om halvt på skämt, men det kanske inte är en så dum ide?)

Citat:
Ursprungligen postat av rejsawgjn
Hjälp!
Nu undrar jag om två saker:

1. Jag har hört talas om att det finns utvecklare som inte behöver prata mycket. Men det står i varenda annons linkedin att de har mycekt grupparbete och man behöver ha bra kommunikationsförmåga. Hur kan man hitta sådana jobb? Kanske det finns bara som senior utvecklare? Finns det något speciellt område inom IT där indvidullt arbete är vanligare?
Möjligtvis hyra ut dina tjänster över nätet. Arbeta ensam och remote på enskilda projekt.


Citat:
Ursprungligen postat av rejsawgjn
2. Hur kan man bli bättre på tex. förklara sin kod? Följer ni någon specifik mall?
Förbered dig noga. Du verkar ju kunna uttrycka dig bra i skrift så skriv ner i förväg vad du vill ha sagt. Öva många gånger innan träff/intervju. Memorera presentationen och ta bara med dig en lista med stödpunkter till intervjun.

Citat:
Ursprungligen postat av rejsawgjn
3. Kan ni också tipsa om vad är det mest effektiva saken som jag kan göra för att öka chansen till en anställning?

Tack så mycket mina snälla framtida kollegor(?).

Förbered dig noga inför varje intervju. (Läs svar på punkt 2). Läs också på om företaget du ska till. Gå igenom deras hemsida, läs eventuell blogg/pressida. Skriv upp frågor. Ställ frågor (visar engagemang och intresse).
__________________
Senast redigerad av Zabriskie.Point 2023-03-17 kl. 14:18.
Citera
2023-03-18, 12:57
  #12
Medlem
Tack för alla svaren!
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Möjligtvis hyra ut dina tjänster över nätet. Arbeta ensam och remote på enskilda projekt.
Hur kan jag hitta sådana projekter? Finns det någon plattform?

Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Den lättaste vägen är statlig anställning, via traineeprogram. Statligt tryggast utan tvekan.
Jag håller med att statligt är tryggast. Men är det lättare för mig att komma in där? Har deras traineeprogram mer överseende över kommunikationsproblem?
__________________
Senast redigerad av rejsawgjn 2023-03-18 kl. 13:04.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback