Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-16, 20:38
  #1
Medlem
Bakgrund:
Jag läser sista år av en civilingenjörsutbildning i datateknik. Har inte haft någon forms intern eller fritidsprojekt. Men hade tränat ganska mycket på programmeringsproblem på leetcode och kattis. Har mycket bra betyg i högskolan.
Kom till Sverige för 10 år sen. Min svenska fungerade ganska bra i vardagen och studiet.
Men har svårt att diskutera komplicerade saker såsom att beskriva mitt examensarbete, skolprojekter, beskriva en situation där jag ... i en kopetensbaserad intervju, förklara min lösning till kodtester.
Jag tycker att det är nog inte problem på språket utan det är problem på uttrycksförmåga. För jag märker att jag har samma svårighet i mitt modersmål. (Engelska inte heller bra)


Intervjuer:
Jag har deltagit flera intervju till junior utvecklare, främst webbutveckling. Flera rekryterare menade att de tyckte att jag är bra på programmering och har bra kunskap, men min kommunikationsförmåga kommer att göra grupparbtet svårt. En av dem hade också sagt att jag skulle ha fått jobbet om jag hade bättre kommunikationsförmåga.
I tidigare intervjuer hade också vissa rekryterare uttryckt att jag verkade ointresserad, oengagerad. Jag tror att det är i grunden samma problem (Om de verkligen menade så). De tyckte så för att det tog lång tid för mig att svara på frågor.

Hjälp!
Nu undrar jag om två saker:

1. Jag har hört talas om att det finns utvecklare som inte behöver prata mycket. Men det står i varenda annons linkedin att de har mycekt grupparbete och man behöver ha bra kommunikationsförmåga. Hur kan man hitta sådana jobb? Kanske det finns bara som senior utvecklare? Finns det något speciellt område inom IT där indvidullt arbete är vanligare?

2. Hur kan man bli bättre på tex. förklara sin kod? Följer ni någon specifik mall?

3. Kan ni också tipsa om vad är det mest effektiva saken som jag kan göra för att öka chansen till en anställning?