Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-18, 15:31
  #1
Medlem
Beträffande alla dessa år av olika Palmespår och detta myller av teorier och försök till att lösa mordet på Olof Palme. Jag utgår ifrån att de flesta som engagerar sig i frågorna om Palmemordet avser att hitta lösningen på vem/vilka som stod bakom mordet och vill att mördaren/mördarna ska avslöjas.

Jag hävdar att det finns närmast oändligt material om Palmemordet. Dels Palmemordsutredningen gjord av den statligt skapade "Palmegruppen" samt ett enormt omfattande material av privatpersoner i form av böcker, avhandlingar, privata utredningsinitiativ, inlägg och trådar på Internet. Ta bara detta forum på F.B. En tråd som är ifrån år 2000. Alltså fram till nu 23 år sen. Är mordet löst ännu? Nej tyvärr.
Då kan man börja fråga sig om det ligger systemfel bakom detta eller konstant riktad opposition från 1986 och fram till nu för att mörklägga saker i Palmemordet.

Vi människor har många saker vi ägnar åt oss här i livet. En del av oss har valt att mer eller mindre lägga vår dyrbara tid och energi på detta med Palmemordet. Varför då? Är det spänningen, rättspatos, eller kanske att man får engagera sig i något svårt ämne, dvs känslan att man har en massa pusselbitar framför sig och att finnes ett underhållningsvärde som ger stimuli att lägga dessa pusselbitar på rätt plats. Varför löser vi Sudokus ?

Det står oss lyckligtvis helt fritt att här i livet bestämma vad vi engagerar oss i. Men jag hävdar att det kan vara på sin plats att betänka en sak. På 37 år har ännu inte mordet lösts. Fortfarande ivrar och till med bråkar folk om att lösningen ligger någonstans i just det spår som de valt och tycker är mest troligt. Andra är öppna för allt. Detta myller av spår, tolkningar, rykten och etablerade faktiska fakta grötas ihop i en gigantisk tombola. Om det var svårt 1986-1987 så är det nog ännu svårare att lösa detta idag. Dels för att det gått så långt tid och bevis dör ut naturligt.
"Men stop" säger kanske någon. Vi har ju mer än någonsin information och bevis idag än vi hade 1986/1987, dels pga av Internets tillkomst och att många privatspanare lyckats bygga ett gediget "arkiv" för möjligheten till att lösa mordet.
Det finns verkligen många kloka personer som förtjänar beröm. Bland annat ni alla här på F.B som engagerat er alla dessa år. TACK FÖR ERT FINA ARBETE OCH TACK TILL FLACHBAKS MODERATER som låtit detta fortgå under alla dessa år.

Ett av det stora problemet i varför Palmemordet ännu inte är löst hävdar jag beror på följande:
1: Att det inte finns ett tillräckligt utbyggt samlat sökbart arkiv på internet.
2: Att det inte finns någon organiserad styrning/ eller några som tar ledning i att organisera detta.
3: Pga av punkt nr 2, så spelar det ingen roll med alla dessa lösningar och idéer av alla där ute om det
inte finns en tydlig, strukturerad sammanordning i detta. Kanske och förmodligen så ligger lösningen eller stora delar av den i allt inhämtat material. Du kanske redan har läst in informationen på vem som är Palmes mördare eller vilka som ligger bakom det hela. Men du vet ändå inte att du just läst och tagit del av sanningen. Så bristen på bevis saknas inte. Inte heller bristen på privata initiativ eller bristen på engagerade människor eller brist på vittnen eller spår.
Men visst det finns ju fortfarande stora luckor och frågor som behöver bli belysta och besvarade. Och det kan ju vara så att det i slutändan tyvärr saknas tillräckligt för att komma fram till en lösning.
och nära skjuter ingen hare, som man säger. Så jag menar inte att man inte ska fortsätta med detta sökande och engagemang- Tvärtom istället. Det behövs. speciellt om det finns krafter som gör allt det kan för att mörklägga och lägger ut falska spår och teorier.
Jag är övertygad att det flesta här skulle hålla med mig om det jag skriver ovan.
Men det är ju bara basala enkla konstaterande som vem som helst kan räkna ut. Men i detaljerna och i det, enkla och självklara finns kanske svaret på hur man ska lösa detta. Eller som Jordan Peterson säger "I problemet ligger lösningen!"
Fortsättning på nästa sida......
Citera
2023-03-18, 15:32
  #2
Medlem
.....Jag vill här pointera att det finns många startade initiativ som är mer eller mindre organiserade i små och större grupper. Vilket verkligen är fantastiskt. Det har funnits föreläsningar i ämnet i syfte att samla personer till detta. Och tankesmedjor och tidningsartiklar och böcker som skrivits.
Dels så har vi ju naturligtvis den officiella Palmeutredningen med dess stora arkiv att utgå ifrån som en huvudstomme (vilket dock är rörigt, delvis felaktigt utfört, hårt maskerat, delvis hemligstämplat samt att själva Palmemordsarkivet ju är rätt otillgängligt och vad jag vet inte digitaliserat och sökbart ännu?) Men ok, vi har det officiella arkivet. Sen finns det som exempel Palmemordsarkivet.se, WPU.nu och andra mer eller mindre stora hemsidor och forum i syfte att lösa mordet. Men också på Facebook med rubriken "Låt oss klara upp Palmemordet en gång för alla".
Allt detta är utmärkt, föredömliga initiativ och ingen ska på något sätt kritiseras för detta. Utan bara få beröm och lovord för det.
Men det är heller inte min poäng med denna text.

Vad vill jag då säga med denna tråd?
Jo efter många år av betraktande av allt detta med att lösa mordet har jag kommit fram till en sak som säker många med mig också har gjort (alltså inte mina tankar på själva lösningen på Palmemordet).

Dels behövs en ny Palmekommitté. Det har ivrats och uppmanats till att få regeringen att ånyo starta igång den igen med motiveringen att "det föreligger ett stort allmänintresse".
Dock är jag inte så säker på att en sådan kommer att komma till stånd. Och om det mot förmodan skulle göra det, skulle den kommittén vara tillräckligt kvalificerad, objektiv och styra detta enligt beprövad och skickligt polisärt metodik? Vi kan ju i backspegeln se hur den tidigare Palmekommissionen arbetat och vad det faktiskt i slutändan har presenterat och löst.

Vidare så tycker jag att man ska bygga upp en helt ny digital och öppen plattform där man dammsuger alla privata och officiella utredningar till en ända sida där allt är samlat som genom åren har tagits fram. Och att man försöker genom AI skapa en ny "Palmemordsarkiv 2.0" så att säga.
Sökbart och med en ständig utveckling av utvalda personer som lägger in nytt material vart efter det kommer in. Tanken skulle även vara ett forum med underforum. Men där en viktig tråd ska vara nya tips och iakttagelser som man på ett proffsigt sätt kan göra anslag på i denna tråd. Det ska därför finnas en grupp i denna kommission som har digitala veckomöten och där det presenteras vad som inkommit under veckan och bedömer man det som intressant och lämpligt stoff så läggs det in i respektive kategori. Tanken med detta är att det ska bilda ett samlat nätverk inom ett ämne som hela tiden kan byggas ut, men mer kontrollerat och ordningsamt. Sen så kan man själv dra slutsatser utifrån detta nät och förhoppningsvis låta AI försöka räkna ut samband.
Alltså som WPU fast i en modernare och betydligt större omfattning.
Problemen i alla dessa forum på F.b och Facebook mm är det finns så mkt "troll", så mkt skitsnack och oproffsiga och larviga kommentarer samt hela tiden ämnesbyten där folk spekulerar och missförstår varandra. Detta blir man väldigt trött av och i slutändan, även om det föder nya lösningar så finns det inget säkert som säger att det skulle leda till något fast det är superintressant och viktigt material.


Jag tycker att initiativet med en ny organiserad Palmekommission måste komma ifrån de som vill engagera sig i detta privat. Och det ska göras genom att starta upp en helt ny registrerad förening ifrån början.
Jag vet att sådana redan finns men det är inte tillräckligt stort eller kraftfullt enligt mig. Ingen kritik mot dessa föreningar och grupper.
Målet är naturligtvis att lösa Palmemordet. Men också att lobba för att skapa opinion för detta i samhället och att det på juridisk väg tillslut lyfts av en typ av statlig sanningskommission men där sanningen med bevis helt och hållet presenteras av våran gupp och inte den statliga.
Se hur det gick med exempelvis den senaste officiella Estoniakommissionens slutsatser. Eller
innan nedläggandet av palmeutredningen så presenterade man Stig Engström som förmodad mördare på osäkra grunder.
Vidare bör en sådan förening styras demokratiskt. Dvs med att man som medlem i denna förening röstar för vilka som ska sitta i den. Eventuellt så kan en liten men rimlig avgift tas ut för att på det sättet få in medel som kan behövas i arbetet. Men också engångsgåvor av organisationer och företag och förmögna personer som gärna vill se detta utrett. Allt detta skall vara helt transparent, enligt mig.
Det bör finnas stadgar som möjliggör att man kan rösta bort personer ur ledningen. Och detta skall göras av medlemmarna genom röstning. Syftet med det är att man vill eliminera inkompetens, eller risk för infiltration av kontrollerad opposition samt individer med dold agenda som exempelvis kan ha privat ekonomisk vinning. Det bör finnas tydliga riktlinjer för vad som tas med i utredningsnätverket.
Och kanske en liten "bibel" dvs en etisk och tydlig linje som man ska hålla sig till.
Drömmen vore att kunna implementera hjälp ifrån utvalda medlemmar som frivilligt vill ställa upp på olika uppdrag som styrelsen ger en person att ta reda på. Typ att personen endast ska leta reda på en sak och sen sammanställa till en färdig avhandling. Sen kontrolleras det av styrelsen som lägger ut det på nätverket. Eventuellt kan man även betala för vissa utgifter som skulle kunna uppstå för den personen.
Det bör dessutom finnas en mediaavdelning där videomaterial av alternativa journalister på ett mer organiserat sätt presenterar fakta och avslöjanden och intervjuer.
Man skulle kunna välja ur dem som redan gör sådant på internet och är villiga till det.
De kan fortsätta att själva få ersättning via YT och Swish mm. Men att de jobbar som "frilansande journalist-konsult" på uppdrag av föreningen. De skulle även kunna tänkas att de får betalt av föreningen per uppdrag. Kanske även en liten studio där man intervjuar inbjudna personer (lite som Swebbtv och liknande) Eller via inspelade videosamtal.
Sen ska det naturligtvis finnas forum för allmänheten och ämnesforum som här på F.B.
Det bör även finnas en sekretessbelagd del där endast ledningen känner till fakta som de först måste ta ställning till hur och på vilket sätt det ska publiceras i nätverket. Dels för att inte få juridiska problem men också för att på rätt sätt handskas med känsligt material.
Det vore också bra om det fanns en sida likt palmesanningen.se där man vädjar till inblandade att komma ut med detta och ger dem full anonymitet och teknisk möjlighet att inkognito kunna känna sig fria att vilja avslöja saker.
kanske också en typ av text till de som eventuellt vill berätta men ännu inte vågar. En förklaring med nyttan och glädjen med att få komma ut med detta och som kan övertyga personen om detta.
Kanske borde man även ge det hela en känsla av "prästerlig bikt".

Avslutningsvis så står det i boken Bibeln om berättelsen om "Babels Torn".
Där står att folk i landet Babylon talade samma språk men att gud strategiskt ville splittra upp denna fiendenation för att på så sätt rädda sitt egendomsfolk. Det sägs där att gud gjorde så att alla människor i landet helt plötsligt började att tala olika språk och därmed inte förstod varandra. Detta skapade sådan splittring så att de bildades grupper med det som talade samma språk och dessa grupper flyttade iväg ifrån landet Babylon ut till hela vida världen. Man var alltså inte samma enade folk som innan.
Min poäng är att jag vill att vi som är engagerade i detta med Palmemordet skulle behöva enas och organiseras mer. Först då så finns det en rimlig chans att tillslut kunna nå målet att förhoppningsvis lösa mordet på Olof Palme.

Hur ser ni på det jag skriver här ovan. Är det en rimlighet att en något sådant kan uppstå?
Hur skulle det starta? Av vem eller vilka?
Själv förslår jag härmed, utifrån denna text som du nu läser, att man i denna tråd ger sitt förslag och synpunkter på en sådan förening och hemsida.
Jag utlyser även förslag på vilka som skulle kunna ingå till börja med i detta. Kanske du själv? Eller någon du vet som skulle passa in detta.
Det jag menar är personer som i förstahand tillsammans ska ha som ambition att starta upp detta.
Om det finns tillräckligt med intresse av det jag skriver ovan och det kommer tillräckligt med förslag och idéer så skulle man kunna samordna med ett webbaserat videomöte med dom som är intresserade så skulle man kunna ha en öppen tankesmedja om detta och därmed så fröet utifrån vårt resonemang där. Om det finns individer här på forumet som skulle tycka detta vore en bra idé eller skulle vilja engagera sig så är det ju naturligtvis välkommet. Mina ända önskemål på personer som vill delta i detta är att man har kunskap och erfarenhet i Palmemordet. Och att man vill engagera sig och att man är en öppen person med ett ödmjukt sinnelag. Är man därtill modig och har kontakter och kan massor så är ju det naturligtvis enormt välkommet också. Även om det kanske är för mkt begärt i början.

Finns det någon som finner dessa idéer som intressanta så skriva gärna i tråden.
Varma hälsningar /
Krakke
Citera
2023-03-18, 17:29
  #3
Medlem
Hjälper det med ett stort material bara det är sökbart?
Citera
2023-03-18, 17:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Vi kommer aldrig veta vem som gjorde det, även om vi kan ha råkat stöta på rätt namn.

Tack för att du svarar.
Jag finner att din synpunkt är motsägande i sig själv. Om du läser in det du skrev
"Hellre äter jag själv än ser mina barn svälta" som det brukar heta.
men jag kanske missförstått dig bara?
Citera
2023-03-18, 18:00
  #5
Moderator
Schlesiens avatar
Utgången rubrik:
Hur ska Palmemordet lösas? Läs om ett förslag här!


/ Moderator
Citera
2023-03-18, 18:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Hjälper det med ett stort material bara det är sökbart?

Hej!
nej det hjälper inte men däremot underlättar det avsevärt i tid och energi. Det blir ju exempelvis betydligt mycket enklare om man direkt kan hitta det man letar efter på en och samma plattform än om man var tvungen att leta på Google och olika forum. Inte för att man inte ska leta på Google eller forum men det ligger i sakens natur. Ju mer kunskap desto närmare en lösning. Ju mer man kan förenkla arbetet med att leta efter information ju fortare skulle man kunna komma en lösning.

Om det var det du menade?
Citera
2023-03-18, 18:07
  #7
Medlem
Jag kan inte tänka mig någon typ av bevis som fortfarande skulle kunna existera som skulle kunna användas för att med säkerhet fastställa en mördare.

Eller ja, det skulle isåfall vara om man i Christer Petterssons tidigare hem hittar en gömd dagbok i vilken han på mordnatten beskriver i detalj hur han genomförde mordet. Eller något liknande.

Det är bara att inse faktum. Att utredningen fortsatte så länge som den gjorde hade enbart med nationell stolthet att göra, inte med att man verkligen trodde att mordet skulle gå att lösa.
Citera
2023-03-18, 18:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Jag kan inte tänka mig någon typ av bevis som fortfarande skulle kunna existera som skulle kunna användas för att med säkerhet fastställa en mördare.

Eller ja, det skulle isåfall vara om man i Christer Petterssons tidigare hem hittar en gömd dagbok i vilken han på mordnatten beskriver i detalj hur han genomförde mordet. Eller något liknande.

Det är bara att inse faktum. Att utredningen fortsatte så länge som den gjorde hade enbart med nationell stolthet att göra, inte med att man verkligen trodde att mordet skulle gå att lösa.

Med all respekt. Men jag finner dig inte så påläst i MOP.
Så du menar att det i stort sätt är meningslöst att ha trådarna här på F.B vad rör spekulationer i Palmemordet. Det var ju trevligt att du valde att kommentera, trots det.
Citera
2023-03-18, 18:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakkens
Med all respekt. Men jag finner dig inte så påläst i MOP.
Så du menar att det i stort sätt är meningslöst att ha trådarna här på F.B vad rör spekulationer i Palmemordet. Det var ju trevligt att du valde att kommentera, trots det.
Kan du komma på någon slags upptäckt man skulle kunna göra som skulle innebära att man med någorlunda säkerhet kan lösa mordet?

Ja, jag ser inte hur dessa spekulationer någonsin skulle kunna blir till något mer än just bara spekulationer. Hur man än vrider och vänder på all information som finns tillgänglig och som någonsin lär bli tillgänglig så kommer man aldrig att ha mer än vissa lösa samband att framställa mer eller mindre sannolika teorier utifrån.

Tyvärr, men mord löses genom att snabbt säkra teknisk bevisning som sedan kan bindas till en gärningsman, inte genom att med uteslutningsmetoden försöka sålla fram den mest tänkbare kandidaten.
Citera
2023-03-18, 19:41
  #10
Medlem
Dalulvens avatar
Tycker Palmemordsarkivet går utmärkt att leta i. Vore i och för sig bra om sidan var lite lättare att navigera i, lite mer användarvänlig, och om man kunde söka efter enskilda ord i dokumenten.

Ungefär som i KB:s tidningsdatabas.

Plus tema-register. En del dokument passar in på flera teman. Förhoppningsvis kan de även kräva ut och scanna in bildmaterialet, som den berömda fotovisnings-mappen med 15 bilder.

Vad gäller själva fallet så är det ju redan löst, men men ...
Citera
2023-03-18, 20:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tycker Palmemordsarkivet går utmärkt att leta i. Vore i och för sig bra om sidan var lite lättare att navigera i, lite mer användarvänlig, och om man kunde söka efter enskilda ord i dokumenten.

Ungefär som i KB:s tidningsdatabas.

Plus tema-register. En del dokument passar in på flera teman. Förhoppningsvis kan de även kräva ut och scanna in bildmaterialet, som den berömda fotovisnings-mappen med 15 bilder.

Vad gäller själva fallet så är det ju redan löst, men men ...

Ok jag förstår. Men jag finner inte att Palmemordsarkivet skulle vara dåligt på något sätt.
Det handlar mer om 2 saker. En uppgraderad AI databas där AI bygger ihop samtliga inkomna trådar som man matar databasen med och där bildar sammanhang och mönster/nät där vi individer visserligen kan räkna ut saker men där en dator skulle kunna säga att, Helt påhittat: "Monica Stroppsson på Ica i Växjö" omnämns i en mening i ett Palmemords-forum på nätet. Det påstås att hon sagt några uppseendeväckande saker på en firmafest om Palmemordet. Någon finner det anmärkningsvärt och skriver det hon sa på forumet 2008. Någon matar in detta i databasen. Och den ger då plötsligt en träff med information ifrån ett förhör av Polisen 1988 och föreslår om det finns ett samband med en polis med namnet X Stroppsson som deltog i sökande av mördaren och som ingick i södermalmspiketen. Det visade sig att de två är syskon. Kan det finnas ett samband där ? var det monica sa på festen kanske sant?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback