Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-23, 19:58
  #1
Medlem
GustavAdams avatar
I dagens genomdigitaliserade samhälle, skulle det kunna vara möjligt att alla som betalar skatt (dvs inte nolltaxerare och de som lever på bidrag) får rösta hur de vill att skattepengarna ska fördelas?
På samma sätt som vi kan välja om vi vill betala till delar av kyrkan så skulle vi kunna kryssa för hur många procent som vi vill ska gå till invandring, sjukvård, försvar, vägar/järnväg, skolor/utbildning m.m.
Bara för att deklarationsblanketten levt sitt liv i ett antal decennier så måste det inte fortsätta vara så i framtiden.
Då skulle vi inte behöva så många onödiga politiker heller.
Bara en tanke....
Citera
2023-03-23, 20:05
  #2
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Är det inte det vi röstar om i våra vanliga val?
Citera
2023-03-23, 20:27
  #3
Medlem
Tranquility Bass avatar
Vi röstar om detta i valen var fjärde år och hur insatt är genomsnittssvensken för att ha en susning om hur många procent som ska gå till sjukvård, försvar eller skogsvård? Genomsnittssvensken verkar inte ens veta vilken nivå som har ansvar för vad.
Citera
2023-09-21, 18:39
  #4
Medlem
Bump!

Röstar ska vi väl göra med möjlighet till hemlighet.

Folkomröstning borde vi ha i samband med varje val. Där anger vi vilken nivå vi vill ha på skattekvoten, nuvarande eller upp eller ned några procent. Snittet ska sen gälla för alla politiska budgetar.

Sen får man möjlighet att på deklarationsblanketten markera ett antal områden dit man vill att mer av ens skattepengar ska gå. Efter en ganska kort tid ser vi om politikerna har lagt sina förslag på samma saker som folket vill eller tvärtom. Ingen kan stå i TV och gråta och säga att just de borde få mer; folket har fått bestämma nivå och ungefärlig fördelning.
Citera
2023-09-23, 09:56
  #5
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Bump!

Röstar ska vi väl göra med möjlighet till hemlighet.

Folkomröstning borde vi ha i samband med varje val. Där anger vi vilken nivå vi vill ha på skattekvoten, nuvarande eller upp eller ned några procent. Snittet ska sen gälla för alla politiska budgetar.

Sen får man möjlighet att på deklarationsblanketten markera ett antal områden dit man vill att mer av ens skattepengar ska gå. Efter en ganska kort tid ser vi om politikerna har lagt sina förslag på samma saker som folket vill eller tvärtom. Ingen kan stå i TV och gråta och säga att just de borde få mer; folket har fått bestämma nivå och ungefärlig fördelning.
Tänkvärt!
Citera
2023-09-23, 10:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Tänkvärt!

Nja blir lite farligt system, det enda rätta är att gå efter en man - en röst. Börjar införa andra regler så kan det lätt manipuleras.
Citera
2023-09-23, 10:07
  #7
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nja blir lite farligt system, det enda rätta är att gå efter en man - en röst. Börjar införa andra regler så kan det lätt manipuleras.
Håller med dig till hundra procent.
Vi ska kanske gå åt andra hållet i stället då, lika lön för allt och samma skatt för alla?
En sak är då säker, vill man inte så är det kört på en gång.
Citera
2023-09-23, 10:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Håller med dig till hundra procent.
Vi ska kanske gå åt andra hållet i stället då, lika lön för allt och samma skatt för alla?
En sak är då säker, vill man inte så är det kört på en gång.

Jag ser inte riktigt varför något måste ändras.
Citera
2023-09-24, 10:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nja blir lite farligt system, det enda rätta är att gå efter en man - en röst. Börjar införa andra regler så kan det lätt manipuleras.
Var såg du att jag tog bort det förfarandet?

Men jag anser att en röst inte räcker i ett demokratiskt system. Nästan alla har olika uppfattningar i olika frågor som inte passar till ett enda parti. Fler röster pr person som kan fördelas efter ens egna åsikter skulle ge just mina totala åsikter ett bättre utslag.
Citera
2023-09-24, 12:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Var såg du att jag tog bort det förfarandet?

Men jag anser att en röst inte räcker i ett demokratiskt system. Nästan alla har olika uppfattningar i olika frågor som inte passar till ett enda parti. Fler röster pr person som kan fördelas efter ens egna åsikter skulle ge just mina totala åsikter ett bättre utslag.

Att ge fler röster till några pga vissa kriterier blir samma sak som att begränsa rösträtten för andra.
Det är för farligt, jag tror snarare lösningen för dig är fler omröstningar i enskilda frågor, en slags direkt demokrati.
Citera
2023-09-25, 10:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Att ge fler röster till några pga vissa kriterier blir samma sak som att begränsa rösträtten för andra.
Det är för farligt, jag tror snarare lösningen för dig är fler omröstningar i enskilda frågor, en slags direkt demokrati.
Jag misstänker att du inte såg nånstans att jag skrivit att alla inte ska ha lika många röster eftersom du inte svarade på min fråga. Och då förstår jag inte hur rösträtten för "andra" kan begränsas om alla har 3 eller 5 röster. Vilka är de andra som inte tillhör begreppet per person?

Direktdemokrati är svårt för gemene man att sätta sig in i frågorna. Över 80 % vill ha vänstertrafik i Sverige, det finns bara nej-alternativ för kärnkraft och med ett nej till euron har vi blivit 30 % fattigare.
Citera
2023-10-12, 16:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Är det inte det vi röstar om i våra vanliga val?
Nej, det är färdiga paket. Jag kan inte välja bort delar ur statsbudgeten som jag inte håller med om. I ett antal frågor har politikerna gått emot majoritetsviljan vilket skapat ett demokratiskt underskott.

Invandring
Högertrafik
Kärnkraft
Privatisering

TS förslag är bra, men kräver att en majoritet politiker röstar bort sitt eget inflytande. Och att folk har tillräcklig agens för att sätta sig in i olika frågor.

De förifyllda kostnadsposterna kommer de flesta fylla i per automatik. Det är för jobbigt att tänka och välja. Se hur det är med privata pensionsval. Vissa utnyttjar det, men de flesta inte.
__________________
Senast redigerad av Ok-perfekt 2023-10-12 kl. 16:40.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback