• 1
  • 2
2023-03-27, 18:09
Medlem
Tar högskoleingenjörs examen nu i Juni, och har fått ett flertals erbjudande från olika IT-konsult företag.

Företag 1: Grundades 2017/2018, runt 80 anställda. Hade möte med dem. Gjorde deras kodtest. De erbjöd intervju med ett företag. Intervjun gick bra. Har ett andra intervju med det företaget nästa vecka. 35 000kr i lön.

Företag 2: Grundades 2022/2023, runt 5 anställda. Hade möte med dem. Träffade först HR manager, sedan VD:n som gick igenom kontraktsskrivning, skrev under kontraktet förra veckan. 39 000kr i lön.

Båda företagen erbjuder 6 månader provanställnings som sedan går över till tillsvidare anställning.

Skrev kontrakt hos Företag 2 förra veckan, och de har sagt att de ska nu "leta" efter ett företag som kan tänka anställa mig. Medan Företag 1 väntade med att erbjuda kontrakt till mig förrän de har hittat ett företag som är redo att anställa mig, vilket låter mer rimligt.

Min oro är att det känns som att Företag 2 är nästan för bra för att vara sant. Alla där verkar trevliga, de har en fin byggnad precis nära stan och lönen de erbjuder är generös. Övertänker jag det eller har jag en poäng med att vara lite paranoid?
Citera
2023-03-27, 18:18
Medlem
Låter bra som ingångslön, antar att du är ung.

Själv skulle jag häfta arbetsgivaren i huvudet om jag fick det förslaget.
Citera
2023-03-27, 18:19
Medlem
Tänk på att när du är provanställd så kan de alltid kicka dig med bara 2 veckors underrättelsetid. Dvs, hittar inte företag 2 någonstans att hyra ut dig så kan det gå snabbt att bli utskickad.
Intressant är också att denna kickning kan ske innan du tillträder. Dvs, du kan få ett telefonsamtal två veckor innan du börjar där de avslutar anställningen, och det vore helt enligt lagen.

Dvs, i denna situation är "risken" med att de inte hittar uppdrag åt dig potentiellt helt på dig.
Men det kan förstås också gå bra...
Citera
2023-03-27, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drAgonear
Tänk på att när du är provanställd så kan de alltid kicka dig med bara 2 veckors underrättelsetid. Dvs, hittar inte företag 2 någonstans att hyra ut dig så kan det gå snabbt att bli utskickad.
Intressant är också att denna kickning kan ske innan du tillträder. Dvs, du kan få ett telefonsamtal två veckor innan du börjar där de avslutar anställningen, och det vore helt enligt lagen.

Dvs, i denna situation är "risken" med att de inte hittar uppdrag åt dig potentiellt helt på dig.
Jahaa, men hur vanligt är detta? För provanställningsperioden på kontraktet står att den börjar sent i Augusti. Vill liksom inte vänta tills mitten i Augusti och helt plötsligt få det samtalet...
Citera
2023-03-27, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drAgonear

Men han kan väl inte bli uppsagd innan första dagen på jobbet? Säg att OP skriver på avtalet idag den 27/3 och kommer överens om att första dagen är 3/4 då borde väl uppsägningen gå från när han faktiskt börjar på företaget?
Citera
2023-03-27, 19:06
Medlem
Denoms avatar
Har ett företag med fem anställda en HR manager nu för tiden?
Citera
2023-03-27, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordlasten
Men han kan väl inte bli uppsagd innan första dagen på jobbet? Säg att OP skriver på avtalet idag den 27/3 och kommer överens om att första dagen är 3/4 då borde väl uppsägningen gå från när han faktiskt börjar på företaget?

Se t ex:
https://lawline.se/answers/avbrutena...nit-tilltradas
Citera
2023-03-27, 19:14
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Någon ska väl vara där och se till att hålla massa marxistiska homofiljippon och hålla koll så att de anställda har judaiserad värdegrund.
Citera
2023-03-27, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohremixx
Jahaa, men hur vanligt är detta? För provanställningsperioden på kontraktet står att den börjar sent i Augusti. Vill liksom inte vänta tills mitten i Augusti och helt plötsligt få det samtalet...

Jag skulle säga att när det kommer till de riktigt små konsultbolagen så kan de vara väldigt snabba att göra sig av med obelagda. Så det beror på om du tror de hittar ett uppdrag eller inte.
Men som du också upptäckte så kan de också betala bättre. Se den högre lönen som en "riskpremie" för att "din risk" är högre.

Vill du hantera risken så kan du ju uppdatera dig i förtid med huruvida de hittat uppdrag eller inte.
Citera
2023-03-27, 19:18
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom

Det reagerade jag också på. Det låter dyrt att ha en sådan anställd i en så liten verksamhet.
Citera
2023-03-27, 19:21
Medlem
Tycker det låter väldigt speciellt om man talar i såna termer till en som man vill anställa. Antingen så har man ett kundunderlag eller så har man inte det. Vad är det som gör att dom inte kan hugga dig i morgon eller redan på måndag? Det kan lika gärna bli ett kort jobb på en vecka och dom har ju rätt att kicka dig under en provanställning. Det låter ju väldigt löst det där. Små startupps kan innebära mycket strul också.

Är det nystartat så kan företaget bestå av folk som inte vet vad man får göra och inte med anställda vilket kan innebära otroligt mycket strul med allt möjligt som fel lön jämt och sen lön och att dom hävdar att du ska ställa upp på massor som anställda inte ens ska ställa upp på.

Kanske en signal till unionen eller några så att du ser om det finns fackligt avtal. har dom inte tecknat avtal så ring och säg nej tack och blocka sedan.
Citera
2023-03-27, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det reagerade jag också på. Det låter dyrt att ha en sådan anställd i en så liten verksamhet.

Kan vara så att de försöker växa snabbt:
- Knyt 20 juniora personer till dig med hög ingångslön
- Leta uppdrag, hitta kanske till hälften
- De 10 som de fick uppdrag till får börja, de andra 10 avslutas snabbt och med minimal/ingen kostnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in