Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-29, 13:10
  #1
Medlem
Stoolers avatar
Jag vet förstås inte vad ni andra tycker men det här är bland det häftigaste JAG sett under mitt rätt långa liv. En kryssning runt världen i 3 år, besöka alla kontinenter utom Arktis. Sammanlagt 375 stopp på vägen i 135 länder. (länken nedan är hela resrutten i Excelform) Grejen dök upp i mitt Instagramflöde igår natt och jag somnade inte förrän i morse eftersom jag lusläste varenda sida på sajten.



https://www.lifeatseacruises.com/itinerary



För mig är det långt ifrån utopiskt, tvärtom så gror tanken ordentligt! Jag menar, som digital nomad är detta den absolut mest optimala lösningen på liv och arbetsplats. Priset är VÄLDIGT överkomligt, en enkelhytt kostar från $30000/år och det är långt ifrån någon "Ålandsbåtshytt" vi snackar om här. Det finns förstås lyxhytter som kostar mer än det tredubbla men dusch, garderober och en schysst säng räcker långt!





Ingår gör också:



Alla måltider (inkl. Vin/öl)


Städning


Tvätt


Star Link Internet


Akutsjukvård


Gym


Underhållning


Aktiviteter ombord/Pool


Hamnavgifter och skatter


Tillgång till kontorsutrymme





Om man räknar lite på det absolut billigaste alternativet så blir månadskostnaden netto (räknat på usel växelkurs) ca SEK 26500:-! Det motsvarar ungefär ~43000:- före skatt om man skattar i Sverige (vilket vore urdumt). Så det är en överkomlig summa för många, Framförallt för mig som redan emigrerat och har bolag i land som beskattar mera rimligt.



Räknade också lite nyfiket på vad rederiet drar in på en fullsatt båt. Det torde i runda slängar bli runt SEK 1,8 Miljarder brutto över 3år fördelat på 1074 passagerare. Har dock ingen aning om kostnadsbilden för ett kryssningsfartyg men jag antar att rederiet har koll!



1 November i år avgår MV Gemini från Istanbul, 5 November i Barcelona där de flesta kliver ombord innan Atlanten korsas.
Citera
2023-03-29, 13:23
  #2
Medlem
Riddarhusets avatar
Borde ju kunna bli en häftig och utvecklande period.
Som man kan avbryta om tristess slår till
Citera
2023-03-29, 13:40
  #3
Medlem
RiverStyxs avatar
Cool idé men 3 år vete fan... Ett år är nog max jag hade vågat sikta på för en sån grej.

Sen vill det nog till att man har järnkoll på sina alkoholvanor annars tror jag risken för att man utvecklar alkoholism är ganska hög.
Citera
2023-03-29, 14:04
  #4
Medlem
Låter fantastiskt, se andra platser, strandhugg, träffa andra människor, god mat. Men det där med att distansjobba, fungerar det från ett fartyg ute på havet? Någon som har erfarenhet när det gäller uppkoppling från kryssningsfartyg?
Citera
2023-03-29, 14:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Cool idé men 3 år vete fan... Ett år är nog max jag hade vågat sikta på för en sån grej.

Sen vill det nog till att man har järnkoll på sina alkoholvanor annars tror jag risken för att man utvecklar alkoholism är ganska hög.


Järnkoll på alkoholvanor? Alkoholen ingår bara till maten, övrigt drickande får man bekosta själv så risken att bli alkoholist är nog liten. Man får hälla i sig betydliga mängder till maten isf
Citera
2023-03-29, 14:39
  #6
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stooler
Jag vet förstås inte vad ni andra tycker men det här är bland det häftigaste JAG sett under mitt rätt långa liv. En kryssning runt världen i 3 år, besöka alla kontinenter utom Arktis. Sammanlagt 375 stopp på vägen i 135 länder. (länken nedan är hela resrutten i Excelform) Grejen dök upp i mitt Instagramflöde igår natt och jag somnade inte förrän i morse eftersom jag lusläste varenda sida på sajten.



https://www.lifeatseacruises.com/itinerary



För mig är det långt ifrån utopiskt, tvärtom så gror tanken ordentligt! Jag menar, som digital nomad är detta den absolut mest optimala lösningen på liv och arbetsplats. Priset är VÄLDIGT överkomligt, en enkelhytt kostar från $30000/år och det är långt ifrån någon "Ålandsbåtshytt" vi snackar om här. Det finns förstås lyxhytter som kostar mer än det tredubbla men dusch, garderober och en schysst säng räcker långt!





Ingår gör också:



Alla måltider (inkl. Vin/öl)


Städning


Tvätt


Star Link Internet


Akutsjukvård


Gym


Underhållning


Aktiviteter ombord/Pool


Hamnavgifter och skatter


Tillgång till kontorsutrymme





Om man räknar lite på det absolut billigaste alternativet så blir månadskostnaden netto (räknat på usel växelkurs) ca SEK 26500:-! Det motsvarar ungefär ~43000:- före skatt om man skattar i Sverige (vilket vore urdumt). Så det är en överkomlig summa för många, Framförallt för mig som redan emigrerat och har bolag i land som beskattar mera rimligt.



Räknade också lite nyfiket på vad rederiet drar in på en fullsatt båt. Det torde i runda slängar bli runt SEK 1,8 Miljarder brutto över 3år fördelat på 1074 passagerare. Har dock ingen aning om kostnadsbilden för ett kryssningsfartyg men jag antar att rederiet har koll!



1 November i år avgår MV Gemini från Istanbul, 5 November i Barcelona där de flesta kliver ombord innan Atlanten korsas.

Låter bra. Du får grönt på detta. Kör!

Edit: Men stämmer det där priset?
Kollar man på hemsidan står det att billigaste hytten kostar $5.207 per månad. Det blir $62.848 per år.
Dvs en månadskostnad på ca 55.000 SEK
https://www.lifeatseacruises.com/pricing-and-cabins
__________________
Senast redigerad av 526 2023-03-29 kl. 14:50.
Citera
2023-03-29, 14:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Cool idé men 3 år vete fan... Ett år är nog max jag hade vågat sikta på för en sån grej.

Sen vill det nog till att man har järnkoll på sina alkoholvanor annars tror jag risken för att man utvecklar alkoholism är ganska hög.
Karatefylla på första fredagen på färjan vore katastrofalt..
Citera
2023-03-29, 14:45
  #8
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PIR-S17-400Volt
Man får hälla i sig betydliga mängder till maten isf
Då blir man inte gammal på jobbet. Det är nolltolerans emot alkoholpåverkan för fartygspersonal på arbetstid.
Citera
2023-03-29, 14:47
  #9
Avstängd
Sagodjurs avatar
"digital nomad"
Citera
2023-03-29, 14:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Då blir man inte gammal på jobbet. Det är nolltolerans emot alkoholpåverkan för fartygspersonal på arbetstid.
Hur tänker du nu?
Citera
2023-03-29, 14:53
  #11
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Hur tänker du nu?
Jag har lite svårt att förstå TS. tänker han resa med kryssningsfartyget eller jobba på det?
Citera
2023-03-29, 15:08
  #12
Medlem
Stoolers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Låter fantastiskt, se andra platser, strandhugg, träffa andra människor, god mat. Men det där med att distansjobba, fungerar det från ett fartyg ute på havet? Någon som har erfarenhet när det gäller uppkoppling från kryssningsfartyg?

Star Link är ju Elon Musk's satellitnät. Funkar utmärkt, har testat på Filippinerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag har lite svårt att förstå TS. tänker han resa med kryssningsfartyget eller jobba på det?

Jag har alltså eget företag, jobbar 100% online!
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3518816

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback