Citat:
Ursprungligen postat av
HandgnuggarOligark
Vi kan läsa att många strebers och introverta incel-aspergare inom tech, skrattar åt oss foliehattar som menar att jobben försvinner. De skriver att nya jobb kommer att skapas.
Det är snarare folk som av någon anledning _verkligen_ gillar marknadsliberalism &/ rovkapitalism som blir nervösa och spattiga över att det kan visa sig att hela yrkeskategorier decimeras utan att försvunna arbetstillfällen ersätts i tillräcklig grad för att, som hittills, framgångsrikt skyla negativa effekter av effektivisering/effektivitetsökning, rationalisering och förstås... automatisering.
Och som även är de som utdelar epitetet foliehatt till oss som belyser just dessa risker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nattjag
Där kommer en ny yrkeskategori ... eller åtminstone ett uppsving för en nu rätt bortglömd sådan. Notera att dessa blir färre än horden av indier som idag översätter krav till skräpkod.
Det är definitivt något problematiskt med ledning i den etablerade och oraffinerade pyramidala strukturen i organisationer generellt. Horisontal styrning m.m.; de illa beryktade stuprören. Motsatsen är mer vertikal styrning, som en del organisationer provar så gott de kan, verkar dock gå trögt för de med störst behov av tid &/ intäkter (ger mindre mod?).
Och jag delar din tanke:
Färre behövs... varifrån ska behovet av ersättande/expanderade nya marknader & yrken komma ifrån?
Utvinning av Litium/Kobolt på månen/Mars? 🤪
Massproduktion av NFT:s/poddar med personlig/"manuell" touch? 🤪
Liksom, vi kan varken sysselsätta samtliga jobb-bytare som AI-administratörer, frisörer eller skjortstrykare...
Fast skoputsare skulle kunna fungera om folk görs fattiga och lottlösa nog av makthavarna för att "välja" ett liv som trasproletär? 🤔
Citat:
Ursprungligen postat av
Reverend.Camden
Som jag ser det finns de nya jobben i att vara någon form av arbetsledare för AI, någon som kontrollerar att AI gör rätt.
Däremot försvinner ju en massa IT-jobb eftersom AI kommer vara effektivare än människan men det den gör behöver kvalitetskontrolleras.
Japp - kontroll, administration (teknisk och övrig relevant), teknik (allt kring både hårdvara och mjukvara).
Dessa tror jag sammanfattar behovet, som lär ge en övertalighet som arbetsmarknad ska kunna absorbera (vilket jag alltså anar kommer vara en omöjlig kalkyl, och därmed göra UBI (Universell BasInkomst) en oundviklig nödvändighet).