Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-31, 13:32
Medlem
Med Finlands medlemskap i alliansen förändras spelplanen lite och jag tycker det är ett gott diskussionsunderlag för hur vi fortsätter framåt i vår egen NATO-process.

Hur löser vi knutarna i vår egen process? Turkiet/Ungern

Är det lika akut? Kort/lång sikt

Dra tillbaka ansökan?

Det förändrade läget skapar nya möjligheter/begränsningar, vilka tror ni?

Själv tycker jag nog att Finlands medlemskap skapar en säkerhetszon som tidigare inte fanns. Vi har fått en "mur" uppsatt längs Torne älv som tidigare inte fanns.
Kvar är Kattegatt, Finska viken och Kalliningrad där de konvensionella kriget kan komma ifrån. Sen vad gäller påverkanskampanjer så finns den risken hela tiden, så det är viktigt att distansiera vad som är rent neutralitets tänk mot anti-NATO vurmeri. Kanske kommer det öka?

Öppen och objektiv diskussion önskas.
Citera
2023-03-31, 13:36
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Med Finlands medlemskap i alliansen förändras spelplanen lite och jag tycker det är ett gott diskussionsunderlag för hur vi fortsätter framåt i vår egen NATO-process.

Hur löser vi knutarna i vår egen process? Turkiet/Ungern

Är det lika akut? Kort/lång sikt

Dra tillbaka ansökan?

Det förändrade läget skapar nya möjligheter/begränsningar, vilka tror ni?

Själv tycker jag nog att Finlands medlemskap skapar en säkerhetszon som tidigare inte fanns. Vi har fått en "mur" uppsatt längs Torne älv som tidigare inte fanns.
Kvar är Kattegatt, Finska viken och Kalliningrad där de konvensionella kriget kan komma ifrån. Sen vad gäller påverkanskampanjer så finns den risken hela tiden, så det är viktigt att distansiera vad som är rent neutralitets tänk mot anti-NATO vurmeri. Kanske kommer det öka?

Öppen och objektiv diskussion önskas.

Tycker skyddet blir fullt tillräckligt så lika bra dra tillbaka ansökan. Fortsätt med bilaterala och multilaterala samarbeten istället.
Citera
2023-03-31, 13:36
Medlem
argaangelicas avatar
Håller med, blir liksom svårt att attackera Sverige nu så ansökan kan dras tillbaka. Vi ska inte gå med i Nato, iaf inte jag.
Citera
2023-03-31, 13:37
Medlem
DumSKALLEN123s avatar
Börjar de bygga kärnvapenrampar längs gränsen kan jag redan nu lova att det blir ett Ukraina 2.0 fast i Finland. Intressanta tider minst sagt. Finnarna verkar ju sjukt taggade att gå i fullskaligt krig mot ryssarna, så det är väl bara för dom att köra på. Motståndet kommer ju inte vara 18 åriga oerfarna scouter utan vinterkläder denna gång.
Senast redigerad av DumSKALLEN123 2023-03-31 kl. 13:39.
Citera
2023-03-31, 13:50
Medlem
Kione211s avatar
Jag har alltid tyckt att svenska politiker haft storhetsvansinne. Finns tydligen andra länder som tycker så.
Jag tror svenska politiker kommer bli lite mer diskreta nu. Vi har ju igentligigen inget att komma med.
Om ryssar kommer hit är allt kört även om vi kan försvara oss. Tar nog 20 år efter något sådant innan ekonomi är återhämtat.
Citera
2023-03-31, 13:57
Medlem
okok1s avatar
Vi blev lovade att Finland och Sverige skulle gå med tillsammans. Vad hände med det? Detta har man sagt i ett år...
Citera
2023-03-31, 13:57
Medlem
Egentligen så faller detta väl ut för oss i Sverige, som att plocka russinen ur kakan. Vi kan alliera oss med samma moral, värdegrund och attityd som Finland. Men vi behöver inte offra resurser och manskap på samma sätt som övriga Natoländer.

Vi har Finland mellan oss och Ryssland och som jag förstått så har Finland en relativt kompetent och kraftfull arme.

Egoistisk tanke såklart, men i praktiken gynnar det oss. Jag är dock av åsikten att vi borde vara med i Nato.
Citera
2023-03-31, 13:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Sverige på tur. Ett av få länder alltså inte med I Nato i närområdet och vi ser vad Ryssland gör mot dessa.

Inte bra med andra ord. Värdelöst tänk att vi har Nato runt om då vi inte ligger som Schweiz geografiskt.

Den omedelbara nackdelen som gjorde att Lo tvingade S till ja handlar om investeringar. Företag som vill bygga nytt kommer helst göra det i länder som är med i Nato.

Vi får se vad makten gör nu. Folkviljan kanske svänger i frågan. Samtidigt som det ser helt kört ut med både Ungern som Turkiet.

Det rätta vore kanske inte att fjäska mer. Dra ur Sverige ut samtliga Nato-samarbeten. Bryta alla kontakter med både Turkiet som Ungern.

Sedan slutligen djävla stort tack till Finland. Tack för ni övergav oss. Sådant glöms inte.
Citera
2023-03-31, 13:59
Medlem
bravehs avatar
Jag hoppas att Sverige drar tillbaka ansökan men det kommer inte hända.

Om Sverige stannar utanför Nato så kan vi fortfarande verka avspännande som EU-medlem som inte är med i Nato, vi kommer ha bättre förutsättning för att återuppta handel med Ryssland, vi kommer bli tvingade att satsa ordentligt på vår egen försvarsindustri och det kommer inte finnas någon Nato-byråkrati som pressar oss att köpa amerikanska vapen eller franska hangarfartyg. Förhoppningsvis så kommer så mycket som möjligt av svenska försvarets tillverkas i Sverige.
Citera
2023-03-31, 14:03
Medlem
Problemet är att Moderaterna och Liberalerna är oerhört fästa vid NATO. De är blinda för att se att det visat sig att en tvivelaktig regim som Turkiet har för stor makt. Vi vill inte vara allierade med nuvarande turkiska regim och inte de heller med oss. Så det enda rimliga för mig just nu vore att tacka för sig och säga att så länge Turkiet sätter sig på tvär så kan vi inte kompromissa med våra demokratiska principer men gärna kan ansöka igen längre fram men att det inte är aktuellt i nuläget utifrån nuvarande premisser.
Citera
2023-03-31, 14:18
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Då Finland snart är med i NATO innebär det att Sverige blir svåråtkomligt för Putin. Vi har alltså inte längre något behov att gå med i NATO.

Sverige behöver inte ha ännu ett svart hål att stoppa pengar i.

"Av biståndsramen på 56 miljarder kronor går 47,2 miljarder till Sveriges internationella bistånd."
https://www.sida.se/sa-fungerar-bistandet/finansiering

Vi skickar även pengar till Ryssland.
Citera
2023-03-31, 14:18
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Problemet är att Moderaterna och Liberalerna är oerhört fästa vid NATO. De är blinda för att se att det visat sig att en tvivelaktig regim som Turkiet har för stor makt. Vi vill inte vara allierade med nuvarande turkiska regim och inte de heller med oss. Så det enda rimliga för mig just nu vore att tacka för sig och säga att så länge Turkiet sätter sig på tvär så kan vi inte kompromissa med våra demokratiska principer men gärna kan ansöka igen längre fram men att det inte är aktuellt i nuläget utifrån nuvarande premisser.
Spontan applåd! Det där låter precis som ett gammalt hederligt svensk förfarande och det är dessutom ett diplomatiskt sätt att dra sig ur (ansökan) utan att göra det allt för mycket med svansen mellan benen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in