Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-04-02, 23:00
Medlem
Jobbar i restaurangbranschen som kock. Denna helg så tänkte ja göra våran hasselnötbanan glass i pacojeten strax innan service dax, öppnar frysen o plockar ut banan som används till glassen. Lägger ner banan bitarna i sån pacojet behållare. Redo att starta programmet på vanlig glass mixning. Här vet jag inte vad jag tänkte, pacojeten klarar inte av helt stenhårda frysta bitar och de fick ja lära ganska snabbt här. Maskin låter konstigt o jag avbryter såklart programmet. Då när ja drar bort behållaren o de rycker lite grann så har själva kniven till pacojeten slagit sig o bränt sig där man fäster kniven i pacojeten. O så som jag vet redan då känner jag stor klump o fy fan vad jag skämdes o mådde dåligt då jag visste att pacojet är en sån dyr maskin kostar mellan 50-75k. Pacojeten funkar men kniven gick sönder, håller tummarna att inte nåt mer gick sönder. Jag i efterhand vet att jag gjorde sånt extremt stort misstag o skäms nu över att gå till jobbet. Vet inte vad ja ska göra. Alltså kände jag behövde bara skriva ut mig lite. Detta är lätt de värsta jag gjort extremt korkat känner jag mig efteråt nu.

Har ni gjort något liknande misstag så skriv gärna eran historia så jag kan relatera lite fö de behövs nu.
Citera
2023-04-02, 23:05
Medlem
Själva grunden är att knivbladet mikropurear både färska och djupfrysta produkter till en konsistens så slät att en barnkind framstår som undersidan av en sockeplast.

Du behöver inte ha dåligt samvete -

Har pacojeten inbyggd frys? eller måste detta in frys sen
Citera
2023-04-02, 23:07
Medlem
Hamleyss avatar
Pacojet ska palla stenhårt frusna saker.
Det låter som nåt annat är fel.

Sen om kniven har pajat så är det dyrt men inte så farligt.
den kostar nånstans mellan 2-4000
Citera
2023-04-02, 23:21
Medlem
knark-kungens avatar
Den måste väl palla med fryst frukt?

Det gör ju min matberedare och den kostade ett par tusen.
Citera
2023-04-02, 23:24
Medlem
makuhiras avatar
Finns nog inget att göra mer än att hoppas på att krögaren har försäkring
Citera
2023-04-02, 23:38
Medlem
Vi har fixpack (Plastbehållare) redo i frysen med två bananer i varje för just denna glassen, de jag inte visste var att jag trorde man kunde köra rakt från frysen utan att behöva tinna det. Planen var att köra banan först till bra konsistens o sedan tillsätta vaniljglass o hasselnötkräm efteråt o köra igen på mixning programmet för att inte maxa pacojet behållaren. Så de var bara banan bitar i pacojeten, så när ja körde programmet o tror där de slog för grovt för maskinen. Annars nu läst i efterhand så ska man vanliga fall ha nåt typ av vätska när man kör djupfrysta grejer i pacojeten.

Aa hoppas de var bara det som tog skada men de verkade som det för maskinen funkade efteråt. Kunde köra vanlig glass under service med den trasiga kniven. de var inner knivfästet som man sätter i pacojeten där de brände som tog skada på kniven. Svårt o förklara exakt men hoppas de förstås.

Jag är ledig imorgon men inte hela köksgänget, så några kommer se mitt stora misstag jag gjorde i helgen. Jag vill mest bara glömma bort nåt hände. Skäms så grovt.

Vi har en Pacojet 2 Plus, så ingen inbyggd frys vad jag vet om
Citera
2023-04-02, 23:38
Medlem
En kollega sket i att sätta upp skyltarna på vägarbetet han var ansvarig för. Trafikverket på kontroll. Företaget fick vite på 1 000 000.

På något konstigt sätt blev han driftchef istället efter det.

Så du ska nog se att det löser sig på ditt jobb också. Vem vet du kanske blir kökschef efter det här?
Citera
2023-04-02, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlpraOxy1337
En kollega sket i att sätta upp skyltarna på vägarbetet han var ansvarig för. Trafikverket på kontroll. Företaget fick vite på 1 000 000.

På något konstigt sätt blev han driftchef istället efter det.

Så du ska nog se att det löser sig på ditt jobb också. Vem vet du kanske blir kökschef efter det här?
Hahah de där hjälper att höra, men fyfan så surt. De är iallafall en historia att föra vidare o skratta åt senare.

Får väl hålla tummarna för det hahah xD
Citera
2023-04-03, 00:18
Medlem
Jag körde sönder en port för 55k första dagen på jobbet. En kollega glömde stänga en lucka i en ugn vilket resulterade i undertryck så ugnen sögs ihop. Kostade 1.2Mille att fixa och 3år senare fick han en varning för att sova i en skrubb. En kollega lastade ugnen fel så produkter för 200k blev skrot. En annan 200k skrot. Folk kör sönder saker konstant, går i princip inte att få sparken i Sverige hur mycket man än myglar, sover,fuskar,stjäl och arbetsvägrar.
Citera
2023-04-03, 01:54
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjenaMorsHej
Vi har fixpack (Plastbehållare) redo i frysen med två bananer i varje för just denna glassen, de jag inte visste var att jag trorde man kunde köra rakt från frysen utan att behöva tinna det. Planen var att köra banan först till bra konsistens o sedan tillsätta vaniljglass o hasselnötkräm efteråt o köra igen på mixning programmet för att inte maxa pacojet behållaren. Så de var bara banan bitar i pacojeten, så när ja körde programmet o tror där de slog för grovt för maskinen. Annars nu läst i efterhand så ska man vanliga fall ha nåt typ av vätska när man kör djupfrysta grejer i pacojeten.

Aa hoppas de var bara det som tog skada men de verkade som det för maskinen funkade efteråt. Kunde köra vanlig glass under service med den trasiga kniven. de var inner knivfästet som man sätter i pacojeten där de brände som tog skada på kniven. Svårt o förklara exakt men hoppas de förstås.

Jag är ledig imorgon men inte hela köksgänget, så några kommer se mitt stora misstag jag gjorde i helgen. Jag vill mest bara glömma bort nåt hände. Skäms så grovt.

Vi har en Pacojet 2 Plus, så ingen inbyggd frys vad jag vet om
Om maskinen behövs i det dagliga arbetet borde du självklart informera chefen, inte passivt vänta på att kollegorna ska upptäcka att den är trasig.
Citera
2023-04-03, 02:08
Medlem
En kollega glömde sätta igång värmen till verktygen på ett pressgjuteri en natt så att de skulle vara varma tills dagskiftet började. 14 maskiner hade produktionsstopp i 2 timmar för att värma verktyg. Runt 40 000:- per maskin pga produktionsstopp och det blir över 1/2 miljon i kostnad sammanlagt. Han jobbade kvar som ingenting.

Det är pinsamt, men det händer dyra saker med jämna mellanrum så ta det lugnt.
Citera
2023-04-03, 02:33
Medlem
Va lugn det är sånt som händer.

Känner folk som kört sönder maskiner för ganska många miljoner och det har inte varit några problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in