Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-04-09, 18:38
  #1
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Ställer en ganska bred fråga. Arga kommentarer om att den inte är specifik nog undanbedes förutsatt att det inte framförs juste.

Vad tycker du är en riktigt snygg hemsida? Det kan vara för vad som helst egentligen, men intresserad av grafiken, färgerna, effekterna etc.

Länka gärna sidor så jag kan titta på dem.
__________________
Senast redigerad av NewInGothenburg 2023-04-09 kl. 18:58.
Citera
2023-04-09, 18:51
  #2
Medlem
quts avatar
Ett snyggt relevant foto som bakgrund, inte reklam och en massa skit som hoppar runt eller lägger sig som ett lager, länk om personal med bilder där alla är snyggt/ neutralt klädda, uppgifter om ett eventuellt företag och ett snyggt "om företaget "
Citera
2023-04-09, 19:27
  #3
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Ställer en ganska bred fråga. Arga kommentarer om att den inte är specifik nog undanbedes förutsatt att det inte framförs juste.

Vad tycker du är en riktigt snygg hemsida? Det kan vara för vad som helst egentligen, men intresserad av grafiken, färgerna, effekterna etc.

Länka gärna sidor så jag kan titta på dem.
Ok, jag kör några basics på rak arm med tidsbrist:
  • Sidan blir inte dysfunktionell med 200% förstoring på skärmen - Luv ya!
  • Diskret Cookie-varning - JA
  • Röd OCH grön bakgrund - NEJ (färgblinda)
  • Grå text på ljusgrå bakgrund - BIG No-no
  • Göm kontaktinfo i någon obskyr flik - Men föhelvete
  • Pop-ups - NEJ!
  • Store locator (om tillämpligt) medelst postnummer - JA
  • Store locator högst upp i högra hörnet - JA
  • Kunna backa med browserns back-knapp utan att sidan får fnatt - JA
  • Sökfunktion för innehåll på förstasidan - JA
  • Animerad reklam - Nackskott
  • Ge endast sökträff om det är EXAKT rätt stavat/kategori/artikelnummer - NEJ
Det var några på rak arm. Goda exempel:
  • Flashback (att det funkar jättebra med 200% zoom på halv skärm uppväger animerad reklam)
Dåliga exempel:
  • Alla låsta nyhetsartiklar där du måste godkänna cookies innan du får veta att artikeln är låst
  • Blocket bostad
  • Boka-flygbiljetter-sajter (du vet aldrig vad det kostar egentligen förrän du gjort allt utom trycka på "godkänn betalning")
  • Gud, ja typ 30-40% av alla officiella hemsidor, inkluderat myndigheters har minst en game-breaker
__________________
Senast redigerad av Couplet 2023-04-09 kl. 19:29. Anledning: Glömde specificering ang gott exempel
Citera
2023-04-09, 19:54
  #4
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Ok, jag kör några basics på rak arm med tidsbrist:
  • Sidan blir inte dysfunktionell med 200% förstoring på skärmen - Luv ya!
  • Diskret Cookie-varning - JA
  • Röd OCH grön bakgrund - NEJ (färgblinda)
  • Grå text på ljusgrå bakgrund - BIG No-no
  • Göm kontaktinfo i någon obskyr flik - Men föhelvete
  • Pop-ups - NEJ!
  • Store locator (om tillämpligt) medelst postnummer - JA
  • Store locator högst upp i högra hörnet - JA
  • Kunna backa med browserns back-knapp utan att sidan får fnatt - JA
  • Sökfunktion för innehåll på förstasidan - JA
  • Animerad reklam - Nackskott
  • Ge endast sökträff om det är EXAKT rätt stavat/kategori/artikelnummer - NEJ
Det var några på rak arm. Goda exempel:
  • Flashback (att det funkar jättebra med 200% zoom på halv skärm uppväger animerad reklam)
Dåliga exempel:
  • Alla låsta nyhetsartiklar där du måste godkänna cookies innan du får veta att artikeln är låst
  • Blocket bostad
  • Boka-flygbiljetter-sajter (du vet aldrig vad det kostar egentligen förrän du gjort allt utom trycka på "godkänn betalning")
  • Gud, ja typ 30-40% av alla officiella hemsidor, inkluderat myndigheters har minst en game-breaker


Tack, mycket vettigt där, men nyfiken på några saker.
Cookie-varning måste man ha det? Måste Snickare Åke ha coockies alls på sin sida?
Varför inte animerad reklam?
Citera
2023-04-09, 20:05
  #5
Medlem
ArgusOnes avatar
Bred fråga och beror lite på vilken typ av app/webbplats Det gäller. En nyhetsportal är lite annorlunda än en fotografs portfolio.

Men generellt så ska den följa grundläggande riktlinjer inom UX, ha en väl framtaget färgschema, funktionstestas så att man vet att användare förstår konceptet.

SvT, Tyngre, Fotbollskanalen eller

https://www.premierleague.com
Citera
2023-04-09, 20:21
  #6
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Tack, mycket vettigt där, men nyfiken på några saker.
Cookie-varning måste man ha det? Måste Snickare Åke ha coockies alls på sin sida?
Varför inte animerad reklam?
Nu får någon rätta mig om jag har fel, men jag tror att du måste ha en cookie-/personuppgiftshanteringsvarning på din sajt. Det har med GDPR (EU-lagstiftning) att göra. Det kan finnas undantag, men jag är inte insatt. Jag stör mig bara på:
  1. Cookie-varningar som pop-ups
  2. Cookie-varningar som täcker hela skärmen
  3. Cookie-varningar som inte går att ställa in på "NEKA ALLA"

Animerad reklam:
Nu utgår jag enbart utifrån hur jag själv fungerar, men min erfarenhet är att om jag är nöjd så är även alla andra nöjda - reklam, eller över huvud taget fält på sidan som rör sig, skrollar, blinkar osv, är rörigt för ögonen/hjärnan. Personligen kan jag inte alls koncentrera mig på vad sajten har för budskap om det blinkar en banner rakt i ögonen. Det betyder att du förlorar mig som kund eller att jag inte lär mig det du vill lära ut. Jag misstänker att jag har någon slags ADHD-drag, men jag är inte diagnosticerad.
Citera
2023-04-09, 20:24
  #7
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Bred fråga och beror lite på vilken typ av app/webbplats Det gäller. En nyhetsportal är lite annorlunda än en fotografs portfolio.

Men generellt så ska den följa grundläggande riktlinjer inom UX, ha en väl framtaget färgschema, funktionstestas så att man vet att användare förstår konceptet.

SvT, Tyngre, Fotbollskanalen eller

https://www.premierleague.com


Premier League-sidan.
Du tycker den är särskilt bra?
Vill du utveckla vad som är bra?
Citera
2023-04-09, 20:30
  #8
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
[/b]

Premier League-sidan.
Du tycker den är särskilt bra?
Vill du utveckla vad som är bra?

Färgschema, funktionalitet, responsivitet och prestanda.
Citera
2023-04-09, 20:32
  #9
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Färgschema, funktionalitet, responsivitet och prestanda.

De feta beror på vilken host man använder och inte så mycket något man själv styr över?
Citera
2023-04-09, 20:36
  #10
Avstängd
scoremaxs avatar
NRA:s hemsida gillar jag.

https://home.nra.org/

På PC alltså.

Passus:
Man vet att man är ett Weirdo när autofill vill skriva ”Homse” och därefter ”homeinvasion” vid adressen ovan 😑
Citera
2023-04-09, 20:38
  #11
Medlem
Flashback.org 😊
Citera
2023-04-09, 20:44
  #12
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Någon nämnde färgschema med färgblindhet i åtanke. Funderar kring det.
Alltså dessa personer ser väl ändå vad som presenteras, bara att de ser något annat än vi ser?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback