Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-17, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Det är inte så woke som det kan bli.

När det är så woke som det kan bli, så har vi färgade karaktärer där de inte hör hemma, t.ex. den mörkhyade dvärgen i Rings of Power.
Gotham City är en mörk och dystopisk metropol med hög brottslighet, fattigdom och dåliga levnadsförhållanden. Att många karaktärer skulle ha en mörkare hy är både rimligt och logiskt.

Zoe Kravitz är förövrigt inte ens svart. Båda föräldrarna är biracial.

Inte ens youtubers som Critical Drinker och Nerdrotic, som livnär sig på att snacka skit om woke-serier från Hollywood, tycker att The Pengiun är woke.

New Yorks nuvarande borgmästare är svart. Antar att det är woke och orealistiskt enligt vissa. Tycker man att en svart polischef på 2020-talet är woke och orealistiskt är man dum i huvudet.

Däremot var det lite woke att någon tjock, svart butchflata och hennes kvinnliga medhjälpare ingick i gänget gangsterledare Pingvinen samlade ihop.
Citera
2024-11-17, 19:29
Medlem
SithMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Men snälla tänk efter lite.

🤡

Citat:
Catwoman har funnits som både vit och svart, det stämmer. Men när man skrev filmen, tror du man skrev Catwoman som "färglös" och gick på den som skådespelade bäst eller tror du man valde en svart? Om det är det sistnämnda är det inkvotering och det är så woke det kan bli.

Det är inte woke eftersom Catwoman historiskt spelats av både vita och svarta.

Citat:
Hade ju inte funkat med hennes rasistiska kommentar om hon var vit så rätt tydligt att man skrev det som en svart karaktär just för att vara woke. Samma med Gordon och borgmästaren.

Har svarat på detta redan.

Citat:
Pga. inkvotering ja. Men de flesta är vita + att Gordon är en vit karaktär. Så där har man gjort ett race swap=woke.

Pga att det är så samhället ser ut numera din jvla idiot, och då är det inte woke. Woke är att placera färgade karaktärer i klassisk brittisk miljö som t ex Familjen Bridgerton.

Citat:
Ja det var såklart oerhört larvigt att en från maffian tar in en färgad. Särskilt om man ser till sättet han tar in honom. På konstiga grunder. Därför jag började gnälla i tråden för att det var så oerhört tydligt att man tog med Vic typ bara pga. dennes hudfärg. Vic betedde sig underligt i serien generellt och kändes orimligt att han blev Penguins högra hand men det beror väl på det jag skrev. Dock en hyfsad skådis tycker jag. I stort sett alla förutom Sofias psykolog/älskare (han från Sons of Anarchy och Luke Cage) var det bra skådespel ifrån. Fan vad kass skådis det är. Nästan förstört varenda serie jag sett honom i.

Tycker om skådespelaren och hoppas att teorin att han är .. stämmer

Citat:
Sen ska såklart den onde vite gamle mannen kallblodigt mörda den färgade så är woke-cirkeln sluten.

Kan säkert ligga något i detta men att gråta på Flashback om det förändrar ingenting, börjar dessutom bli bra tjatigt med samma melodi år efter år.
Citera
2024-11-17, 19:44
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Pga att det är så samhället ser ut numera din jvla idiot, och då är det inte woke. Woke är att placera färgade karaktärer i klassisk brittisk miljö som t ex Familjen Bridgerton.
Amen! Trevligt att några har koll på läget iaf. Det blir per automatik inte woke bara för att man har med en färgad skådis. Allt handlar om kontext. Bridgerton är ett bra exempel, Anne Boleyn är ett annat (drottning av England på 1500-talet), spelad av en svart kvinna.

Av alla nya serier som man kan kritisera för woke-propaganda, så är The Penguin inte en av dem.
Citera
2024-11-17, 20:46
Medlem
Personligen hade jag inga särskilda förväntningar innan serien kom ut, om jag hade några så var de något åt det låga hållet.

Blev snabbt insatt i serien och blev starkt överraskad av den. Det är inte den bästa serien jag har sett, men helt klart sevärd och bra. Väldigt bra i jämförelse med mycket av den låga kvalité som spottas ut i dag.

Serien hade också ett starkt slut, och jag är inte ledsen över att det inte blir en säsong 2. Serien avslutade på topp enligt mig.

Colin Farell och Cristin Milioti spelar sina roller exemplariskt men förvånande nog är jag faktiskt allra mest imponerad över Ryder Allen, som spelar unga Oz.

Jag rekommenderar serien.
Citera
2024-11-17, 21:21
Medlem
tryffs avatar
Första avsnittet var lysande. Sedan blev det sämre. Farell var lysande som vanligt men det hjälpte inte.
Inte minst för många tillbakablickar som redan nämnts. Sofia hade kunnat bli en bra karaktär men det flummade iväg.
Citera
2024-11-17, 23:24
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:

När det är så woke som det kan bli, så har vi färgade karaktärer där de inte hör hemma, t.ex. den mörkhyade dvärgen i Rings of Power.
Gotham City är en mörk och dystopisk metropol med hög brottslighet, fattigdom och dåliga levnadsförhållanden. Att många karaktärer skulle ha en mörkare hy är både rimligt och logiskt.

Inte ens youtubers som Critical Drinker och Nerdrotic, som livnär sig på att snacka skit om woke-serier från Hollywood, tycker att The Pengiun är woke.
Ibland tycker att det verkar som att Critical drinker inte är helt ärlig och känner att han inte bara kan vara en surpuppa om han ska ha en youtube kanal som försörjning. Om det är så med Pingvinen vet jag inte. Jag får se hans intervju och återkomma.
Det finns tidigare grejer som han hyllat efter månader av klagande. Men sen är hans hyllade film/serie också medelmåttig eller dålig.

Jag tycker själv inte att man ska jämföra med 2020 talets wokefest, och faktiskt inte heller 00 eller 90 talet. Även under 50 och 60 talet så ägdes Hollywood av samma personer som idag.

Se istället hur verkligheten ser ut. Ration mellan färgade goda och vita onda i produktioner. Vilka historier de lyfter upp och vad de döljer och poängterar. Vilka de vill att man ska hålla på och vilken subtil hjärntvätt de sysslar med som inte bara är Girlbossar och annat övertydligt. Vad hade man tyckt om Hollywood var helt nystartat och inte har en massa bagage man ska jämföra med?
Senast redigerad av sebastian_ 2024-11-18 kl. 00:10.
Citera
2024-11-17, 23:43
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Ibland tycker att det verkar som att Critical drinker inte är helt ärlig och känner att han inte bara kan vara en surpuppa om han ska ha en youtube kanal som försörjning. Om det är så med Pingvinen vet jag inte.
Surpuppa är han ju inte i det här fallet i alla fall eftersom han inte tycker att den är woke utan tom rekommenderar den;
Drinker recommends The Penguin;
https://youtu.be/-Kua2K1aMuA?si=PfvjN8bwS9Zm_xXu
Citera
2024-11-18, 00:09
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Surpuppa är han ju inte i det här fallet i alla fall eftersom han inte tycker att den är woke utan tom rekommenderar den;
Drinker recommends The Penguin;
https://youtu.be/-Kua2K1aMuA?si=PfvjN8bwS9Zm_xXu
Ja det är det jag menar. Efter att ha klagat på nästan varje sak under en lång tid så vill man ibland låtsas vara positiv och en balanserad människa. Jag har gjort det själv några gånger.
Citera
2024-11-18, 01:17
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
🤡

Det är inte woke eftersom Catwoman historiskt spelats av både vita och svarta.

Har svarat på detta redan.

Tycker om skådespelaren och hoppas att teorin att han är .. stämmer

Kan säkert ligga något i detta men att gråta på Flashback om det förändrar ingenting, börjar dessutom bli bra tjatigt med samma melodi år efter år.
Så du tänkte inte efter. Tråkigt. Men är van vid att naiva personer på flashback inte kan tänka ett steg längre tyvärr. Det är nackdelen med att ha högt IQ, att behöva diskutera med folk som inte kan få ihop 1+1.
Citera
2024-11-18, 01:23
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:

Att välja en en person utifrån hudfärg är så woke det kan bli. Det är vad jag menar. Har som sagt inte sett Rings of power men det låter ju som en nästintill identisk situation som du beskriver. Att man inte gått efter bästa möjliga utan att man med mening inkvoterat.

Obama är inte ens svart för att inte tala om Harris. Många biracials i USA identifierar sig som svarta och det är ju solklart att karaktären är svart då hon gnäller på annan ras än sin egna. Även Gordon och borgmästaren ser du ju att de är svarta.

Ok jätteintressant information om några youtubers jag aldrig hört talas om. Att de missat det uppenbara kan inte jag rå för.
Citera
2024-12-08, 22:37
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Farell gör exakt samma röst som han hade i andra säsongen av True Detective men slänger in lite New York- dialekt mellan varven. Work - "Woik", word - "woid" nervous - "noivus", perfect "poifect" osv. osv. osv.
Citera
2024-12-09, 21:26
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Ibland tycker att det verkar som att Critical drinker inte är helt ärlig och känner att han inte bara kan vara en surpuppa om han ska ha en youtube kanal som försörjning.

jag tycker drinker brukar vara lite väl överdrivet negativ ibland jämnfört med mitt eget tyckande, jag undviker saker som är överdrivet woke men kan acceptera lite grann. men drinker recenserade "wicked" nyligen och gav den en väldigt nyanserad och rättvis recension, inget av hans vanliga "hollywood är frånkopplat verkligheten" snack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in