Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-13, 01:39
  #1
Medlem
Jag har tillgång till en stor maskin jag kan vakuumförpacka saker med. Har också en del ris som börjar bli gammalt så skall äta upp det och köpa nytt.

Nu undrar jag vad man kan göra för att förlänga datumet på saker man köper.

Är det en bra idé att tex slänga ner 10 chokladkakor med ganska mycket salt i en påse som man sedan drar luften ur?

Eller att man blandar riset med salt och suger ut luften? Eller mår vissa saker bättre av att vara i sin originalförpackning?
Citera
2023-04-13, 01:57
  #2
Medlem
ingen aning-------------ät upp riset o köp nytt som reserv..kolla bf datum innan köp....frys in choklad kakorna kanske.dom håller ett bra tag..förpacka dom rätt o tätt bara..
Citera
2023-04-13, 03:33
  #3
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldNux
Jag har tillgång till en stor maskin jag kan vakuumförpacka saker med. Har också en del ris som börjar bli gammalt så skall äta upp det och köpa nytt.

Nu undrar jag vad man kan göra för att förlänga datumet på saker man köper.

Är det en bra idé att tex slänga ner 10 chokladkakor med ganska mycket salt i en påse som man sedan drar luften ur?

Eller att man blandar riset med salt och suger ut luften? Eller mår vissa saker bättre av att vara i sin originalförpackning?
Torrvaror som ris, pasta och mjöl håller mycket längre än bäst före-datum. Har pasta som gick ut för 10 år sedan som smakar likadant i dag som då. Problemen med dessa varor brukar vara om man fått in ohyra eller fukt/kondens (temperaturväxlingar) i förpackningen/burken/påsen.

Chokladkakor har sämre hållbarhet, sämre ju mer fett det finns i... fettet härsknar efter hand och det blir inte gott. Är det mörk choklad med hög kakaohalt och den bara blivit lite vitaktig på ytan brukar det inte göra något förutom det ser trist ut. Åt choklad från 60talet när jag gjorde lumpen i början av 80talet.
__________________
Senast redigerad av Onanikrem 2023-04-13 kl. 03:35.
Citera
2023-04-13, 03:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldNux
Jag har tillgång till en stor maskin jag kan vakuumförpacka saker med. Har också en del ris som börjar bli gammalt så skall äta upp det och köpa nytt.

Nu undrar jag vad man kan göra för att förlänga datumet på saker man köper.

Är det en bra idé att tex slänga ner 10 chokladkakor med ganska mycket salt i en påse som man sedan drar luften ur?

Eller att man blandar riset med salt och suger ut luften? Eller mår vissa saker bättre av att vara i sin originalförpackning?

Som en herre här påpekar så håller det mesta väldigt mycket längre.

Bäst före datum är bara en garanterad rekommendation men håller oftast mycket längre.
beroende på produkt kan det hålla hur länge som helst om det är rätt förvarat.
Citera
2023-04-13, 03:50
  #5
Medlem
SockAccounts avatar
Ris funkar bra att vakuuma.
Jag har flera kiloris jag själv vakuumade, ska hålla upp emot 25 år, om inte mer.

Jag brukar vakuumförpacka frysvaror också.
Dela stora bitar med kött och individuellt packa i min frys.

Vakuumförpackning hjälper för det mesta när ditt problem är syre.
Chokolad håller nog längre men det är i sig själv ingen vara man kan spara länge.

MEN
om du nu måste, så vakuumar du och lägger i frysen.
kanske inte smakar helt som färsk chokolad, men lär hålla mycket längre.
Citera
2023-04-13, 07:43
  #6
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldNux
Nu undrar jag vad man kan göra för att förlänga datumet på saker man köper.
Eftersom man tar bort det mesta av syret, vilket förstör många livsmedel, när man vaccar, så kan du säkert öka hållbarheten.

Jag har för övrigt ätit nödpack med kex, chokladkaka och vad den nu var mer i, som var från andra världskriget. Det var dock inte igår jag åt det.

Men, istället för att strula med att öka hållbarheten så skulle jag ha ett lager hemma, så när basen tar slut och man börjar ta av lagret, så köper man upp ett nytt lager.

Det förutsätter ju att det du tänkt ha som lager/nödproviant är sådant du använder dig av även under icke-kris.
Citera
2023-04-13, 08:37
  #7
Medlem
Bravess avatar
You need to package the food in mylar bags and throw oxygen absorbers in the bags in order to keep the food long-lasting. A lot of people do this for long-term storage. Read up on the different foods you're thinking of bagging/storing, food with oils etc aren't good for this type of storage. Pasta, rice, beans - all great and will last for a very long time in sealed mylar bags with oxygen absorbers. Rice and beans usually have a 2 year shelf life in their original packaging, while in mylar bags they can easily last 20 years in the right conditions.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback