• 1
  • 2
2023-04-16, 11:55
Medlem
Enligt nuvarande regler ska man amortera på sitt bolån om lånet överstiger 4,5 ggr bruttoinkomsten. Beräknas detta bara när ett nytt lån tas ut eller beräknas det regelbundet av banken på nåt sätt?

Om jag tar ett bolån utan att behöva amortera och därefter slutar jobba så skuldkvoten överstiger 4,5ggr; måste jag då börja amortera på mitt befintliga redan tagna lån, eller är jag safe så länge jag inte tar ut mer eller nya lån?
Senast redigerad av Max Seaman 2023-04-16 kl. 12:24.
Citera
2023-04-16, 12:03
Medlem
tellmeyoursecretss avatar
Menar du att du får ut mer i pension än lön?
Citera
2023-04-16, 12:14
Medlem
Kione211s avatar
När jag slutade jobba tog det någon månad sedan bytte de ut mitt kreditkort till ett bankkort.
Jag sålde mitt hus så jag har inget lån så vet inte hur det blir med lån.
Hyr lgh i villaområdet jag bodde innan. Nu har jag tillgång till mina pengar och de är inte bundna i huset.
Citera
2023-04-16, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tellmeyoursecrets
Menar du att du får ut mer i pension än lön?
Ingen pension är inblandad. Istället för lön skulle jag leva på avkastning från egna investeringar, och dessa räcker med god marginal för att betala bolånet. Jag amorterar inte på lånet idag men jag vill ju inte tvingas börja amortera på det befintliga bolånet bara för att jag slutar jobba.
Senast redigerad av Max Seaman 2023-04-16 kl. 12:30.
Citera
2023-04-16, 12:37
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Seaman
Ingen pension är inblandad. Istället för lön skulle jag leva på avkastning från egna investeringar, och dessa räcker med god marginal för att betala bolånet. Jag amorterar inte på lånet idag men jag vill ju inte tvingas börja amortera på det befintliga bolånet bara för att jag slutar jobba.
Det har varit någon tråd om att flytta bolån till lån på värdepapper hos Avanza. Skulle vara lägre ränta också om man inte behöver låna för hög procent.
Banken kommer märka om du inte får in lön direkt. När jag slutade jobba ville de ha personliga möten. Jag får också inbjudan till investeringsmöten som jag inte fått tidigare. Han hade lån utan arbete.

(FB) Aktiebelåning hos Avanza för att minska bolån, bara jag?
Senast redigerad av Kione211 2023-04-16 kl. 12:50.
Citera
2023-04-16, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Det har varit någon tråd om att flytta bolån till lån på värdepapper hos Avanza. Skulle vara lägre ränta också om man inte behöver låna för hög procent.
Banken kommer märka om du inte får in lön direkt. När jag slutade jobba ville de ha personliga möten. Jag får också inbjudan till investeringsmöten som jag inte fått tidigare.
Kan banken plötsligt börja kräva amortering på befintliga bolån som inte tidigare krävt amortering? T.ex där belåningsgraden är 50% eller lägre. Eller sker det bara om mer eller nya lån tas ut?

Dvs om jag kan leva på sparkapital resten av livet utan problem, kan banken ändå tvinga mig att börja amortera på bolånet på grund av för hög skuldkvot, även om belåningsgraden är under 50%? En sån sak kan ju paradoxalt nog skapa problem i min privatekonomi som annars hade fortsatt funka helt OK, för både mig och banken.
Senast redigerad av Max Seaman 2023-04-16 kl. 13:01.
Citera
2023-04-16, 13:14
Medlem
Citat:
Enligt nuvarande regler ska man amortera på sitt bolån om lånet överstiger 4,5 ggr bruttoinkomsten. Beräknas detta bara när ett nytt lån tas ut eller beräknas det regelbundet av banken på nåt sätt?

Om jag tar ett bolån utan att behöva amortera och därefter slutar jobba så skuldkvoten överstiger 4,5ggr; måste jag då börja amortera på mitt befintliga redan tagna lån, eller är jag safe så länge jag inte tar ut mer eller nya lån?

Det är din banks egna villkor? För det statliga kravet är ju kopplat till bostadens belåningsgrad och inte inkomst.

Citat:
Kan banken plötsligt börja kräva amortering på befintliga bolån som inte tidigare krävt amortering? T.ex där belåningsgraden är 50% eller lägre. Eller sker det bara om mer eller nya lån tas ut?

Om de får veta att du slutat jobba kan de ju erbjuda skitränta vid nästa villkorsperiod om dubinte amorterar till exempel?
De vet ju då att ditt förhandlingsläge är uselt då du i princip inte kan byta bank utom till typ Bluestep.
Senast redigerad av Engineer 2023-04-16 kl. 13:23.
Citera
2023-04-16, 13:16
Medlem
Citat:

Nej. Banken kommer generellt inte trakassera dig efter att lånet är beviljat och utbetalt.
Citera
2023-04-16, 13:16
Medlem
Kione211s avatar
Min pappa slutade jobba när han var 53 1994 och han behövde inte amortera av lånet på en halv miljon som han fortfarande har. Han har försökt få låna mer men det går inte.
Kanske bäst om du kontaktar banken och pratar med dom. Fast risken är ju att dom strular.
Citera
2023-04-16, 13:24
Medlem
Citat:
När jag slutade jobba tog det någon månad sedan bytte de ut mitt kreditkort till ett bankkort.
Jag sålde mitt hus så jag har inget lån så vet inte hur det blir med lån.
Hyr lgh i villaområdet jag bodde innan. Nu har jag tillgång till mina pengar och de är inte bundna i huset.

Hur märkte de det?
Citera
2023-04-16, 13:37
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur märkte de det?
Det där tycker även jag låter märkligt...
Citera
2023-04-16, 14:27
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Banken kommer märka om du inte får in lön direkt. När jag slutade jobba ville de ha personliga möten.

Men om man inte har samma bank som man får in lön hos...?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in