Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-04-18, 08:55
  #1
Medlem
Ciao. Har tankar på att öppna eget, och min ide grundar sig på det företaget jag redan jobbar på.

Detta fungerar ypperligt, så min tanke är helt enkelt att göra samma sak fast göra det bättre. Har många idéer på hur man skulle kunna göra det väsentligt mycket bättre och lockande, men med samma grund att kunderna skriver upp sig för något gratis och det är upp till mig att få in dem på det betalda upplägget.

Hur pass likt kan det vara när det kommer till själva grundkonceptet? Det är inte en nischad bransch alls, alla företag inom denna bransch är i princip snarlika och jag har sett andra företag som erbjuder sina kunder saker helt kostnadsfritt. Hur stor är risken att man blir stämd om man slutar på företaget och startar eget som liknar det man jobbade på? Om en gamla arbetsgivare kommer att se det, vilket är oundvikligt förr eller senare.

Eller om man marknadsför sig till ett annat land, vad tror ni om det? Så man flyger under radarn.

Vi säger om man kör samma, men byter namn på allt bara är det väldigt låg risk då? Nu menar jag inte att man kopierar allt, men själva kärnan i hur man får in kunderna det är det som är det viktiga här. Marknadsföringen specifikt skulle man kunna säga.
__________________
Senast redigerad av testingxrat3d 2023-04-18 kl. 09:38.
Citera
2023-04-18, 08:59
  #2
Avstängd
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Ciao. Har tankar på att öppna eget, och mn ide grundar sig på det företaget jag redan jobbar på. Utan att skriva för mycket så innebär det att kunderna skriver upp sig på något som är marknadsfört som att det är helt gratis, men sedan när kundern är inne i allt och har ett samtal med företaget så blir de erbjudna betalversionen istället.

Detta fungerar ypperligt, så min tanke är helt enkelt att göra samma sak fast göra det bättre. Har många idéer på hur man skulle kunna göra det väsentligt mycket bättre och lockande, men med samma grund att kunderna skriver upp sig för något gratis och det är upp till mig att få in dem på det betalda upplägget.

Hur pass likt kan det vara när det kommer till själva grundkonceptet? Det är inte en nischad bransch alls, utan jag har sett andra företag som ger sina kunder saker och så helt kostnadsfritt. Hur stor är risken att man blir stämd om man slutar på företaget och startar eget som liknar det man jobbade på?

Vi säger om man kör samma, men byter namn på allt bara är det väldigt låg risk då? Nu menar jag inte att man kopierar allt, men själva kärnan i hur man får in kunderna det är det som är det viktiga här. Marknadsföringen specifikt skulle man kunna säga.


Jag tycker du ska börja med att läsa vad som står i ditt anställningsavtal under Konkurrensklausulen.

Kontakta därefter en jurist för rådgivning.
Kostnaden för den konsultationen kommer vara betydligt lägre än om du skulle göra något som bryter avtalet.
Citera
2023-04-18, 09:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jag tycker du ska börja med att läsa vad som står i ditt anställningsavtal under Konkurrensklausulen.

Kontakta därefter en jurist för rådgivning.
Kostnaden för den konsultationen kommer vara betydligt lägre än om du skulle göra något som bryter avtalet.

Står inget där om någon konkurrensklausul. Är bara ett simpelt A4 papper (standard avtal) jag skrivit på.
Citera
2023-04-18, 09:05
  #4
Medlem
Det finns förmodligen en konkurrensklausul i ditt anställningskontrakt. Läs den och se vad som står där.

Problemet i det fallet är isåfall att du startar en konkurrerande verksamhet, inte att sättet att locka in kunder är likadant. Företaget du är anställd på nu har inte ensamrätt på en viss metod att attrahera kunder, så den aspekten behöver du inte oroa dig över. Det handlar mer om huruvida du får starta ett företag i samma bransch ö.h.t.
Citera
2023-04-18, 09:06
  #5
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Står inget där om någon konkurrensklausul. Är bara ett simpelt A4 papper (standard avtal) jag skrivit på.
GRATTIS!
TUTA och kör!
Citera
2023-04-18, 09:07
  #6
Medlem
frdks avatar
Tycker du själv det är bra sätt att skapa företag på?
Citera
2023-04-18, 09:09
  #7
Medlem
Farbaute666s avatar
Bara ett A-4 säger du. Du ser inga hänvisningar till standardavtal, eller något liknande?
Citera
2023-04-18, 09:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Bara ett A-4 säger du. Du ser inga hänvisningar till standardavtal, eller något liknande?

Japp, står ingenting om någon konkurrensklausul. Bara det vanliga standard:

Arbetsgivare

Arbetstagare

Befattning

Arbetstid

Anställningsform

Lön

Semester

kollektivavtal

Uppsägningstid
__________________
Senast redigerad av testingxrat3d 2023-04-18 kl. 09:23.
Citera
2023-04-18, 10:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Tycker du själv det är bra sätt att skapa företag på?

Varför inte? Det är en no brainer. Man tar en idé och förbättrar den, så gör alla som lyckas med företag
Citera
2023-04-20, 20:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
kollektivavtal

Står kanske i kollektivavtalet. Men oavsett har du ju lojalitetsplikt.
Citera
2023-04-20, 21:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Står kanske i kollektivavtalet. Men oavsett har du ju lojalitetsplikt.

Nein, företaget har inte kollektivavtal. Yepp, så kommer isåfall hålla skapandet "hemligt" skaffa nytt jobb under tiden sen starta upp firman är tanken.
Citera
2023-04-24, 07:43
  #12
Medlem
Du har enligt lag en lojalitetsplikt mot den som har anställt dig, så om du startar upp företaget parallellt med sin anställning så bryter du antagligen mot lagen.

Om du däremot säger upp dig innan du tar steget att dra igång ditt företag så ser jag egentligen inga hinder. Även med det konkurrensklausul så är det väldigt sällan man kan använda den juridiskt för något som sker efter anställningen avslutats. Det enda som man normalt sett kan göra för att förhindra det är att sätta dig i karantän, men då behöver de fortsätta betala dig full lön under hela den perioden. Det kan finnas undantag om man har en ledande position inom företaget och har tillgång till affärshemligheter eller andra intellektuella rättigheter. De får man inte ta med sig till en konkurrerande verksamhet. Själva affärsidén och processen för kundanskaffning är ju dock publik information och inte något som är skyddat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback