2023-04-18, 13:22
Medlem
DilBahadurs avatar
Hej allihopa,

Jag letar efter en ny familjebil och hoppas på att få lite förslag. Mitt budget ligger runt 400k-500k och jag söker efter en SUV eller liknande fordon som kan rymma min familj på fyra bekvämt.

Söker efter en elbil eller hybridbil. Jag har tittat på några alternativ som Toyota RAV4 och Volvo, men Volvo verkar kosta mer än vad det smakar. Är öppen för andra förslag och skulle gärna höra från de som har erfarenhet av dessa typer av bilar. Är inte insatt i vilka bilar som toppar "ligan" nu så att säga så hör gärna från folk som har bättre koll.

Just nu är vi tre i familjen och kör en liten Toyota Yaris hybrid, inga problem alls med den men utrymmet är för litet för framtiden. Var först inne på att lease men är inte lika säker nu.

Tackar på förhand!
Citera
2023-04-18, 13:48
Medlem
VoktorDodkas avatar
Kollat på Suzuki Vitara? Prisvärd och underskattad här i Sverige, inte så jättestor men inte heller pluttig.
Citera
2023-04-18, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DilBahadur
Hej allihopa,

Jag letar efter en ny familjebil och hoppas på att få lite förslag. Mitt budget ligger runt 400k-500k och jag söker efter en SUV eller liknande fordon som kan rymma min familj på fyra bekvämt.

Söker efter en elbil eller hybridbil. Jag har tittat på några alternativ som Toyota RAV4 och Volvo, men Volvo verkar kosta mer än vad det smakar. Är öppen för andra förslag och skulle gärna höra från de som har erfarenhet av dessa typer av bilar. Är inte insatt i vilka bilar som toppar "ligan" nu så att säga så hör gärna från folk som har bättre koll.

Just nu är vi tre i familjen och kör en liten Toyota Yaris hybrid, inga problem alls med den men utrymmet är för litet för framtiden. Var först inne på att lease men är inte lika säker nu.

Tackar på förhand!

jag har ägt prius ett par gånger, inte kul bil, men tar mig från a till b utan problem.
gjorde ett excel ark för ett par år sedan med olika bilar och hur jag än vrider och vänder, så kom prius ut billigast både stillastående pengar per dag/vecka/månad och kort/långa körningar.

Ingen av dem jag har haft har varit några problem alls, går att serva enkelt själv också.

fördelar:
billig skatt.
billig försäkring
billig drift/köra
väldigt få barnsjukdomar
billig service/går också göra själv ännu billigare
otroligt pålitliga bilar.
bra utrustade från standard
får in mycket grejer i dem om det INTE är en plug-in

nackdelar:
blir stämplad som någon miljö hjälte.(vilket är okej att vara givetvis)
slö bil, men går att köra om med utan problem. (finns ju andra slöa man måste ta sats med)
också tråkig att köra.
relativt fula också.
plugin hybriden, förlorar du ett säte där bak och mycket plats om du vill stonka in grejer.

undvik generation 1 helt och hållet.
sen är det bara köpa:
alla generation 2 efter 2006 (bättre utrustning + bättre airbags)
alla generation 3 efter 2011 (tidigare har haft problem med dricka olja)
alla generation 4 + dem 7sitsiga - "Prius V" + "Prius Alpha" och "Prius+"
alla generation 5 och uppåt.
Citera
2023-04-23, 02:04
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DilBahadur
Hej allihopa,

Tackar på förhand!

Den populäraste bilen i Europa just nu är Tesla Model Y.

Ligger i Sverige något för högt för din budget, ca. 550 papp, men annars så tickar den ju alla boxar gällande att vara SUV, familjebil, elbil (enormt billig i service och drift), rymlig och populär.

https://www.tesla.com/sv_se/modely/design#overview
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in