Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-04-18, 20:54
  #1
Medlem
jonatan36s avatar
Hej,

Är det någon som har efarenhet eller något att säga till om den här utbildningen:
https://medieinstitutet.se/utbildnin...ack-developer/

Jag har hört att det ska finnas gott med jobb inom webbutveckling och tänker att det kanske inte är så dumt att både lära sig front end och back end då?

Jag förstår att vissa av er kanske anser att det inte är riktig fullstack eftersom utbildningen mest är inriktad på ehandel istället för program/mjukvara, men jag ser inte det som något större problem.
Citera
2023-09-05, 05:20
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jonatan36
Hej,

Är det någon som har efarenhet eller något att säga till om den här utbildningen:
https://medieinstitutet.se/utbildnin...ack-developer/

Jag har hört att det ska finnas gott med jobb inom webbutveckling och tänker att det kanske inte är så dumt att både lära sig front end och back end då?

Jag förstår att vissa av er kanske anser att det inte är riktig fullstack eftersom utbildningen mest är inriktad på ehandel istället för program/mjukvara, men jag ser inte det som något större problem.
Nä ingen direkt framtid i det där, men såklart de gör allting för att få eventuella elever att tro det.
Citera
2023-09-05, 10:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Nä ingen direkt framtid i det där, men såklart de gör allting för att få eventuella elever att tro det.

Var anser du framtiden ligger?
Citera
2023-09-06, 18:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonatan36
Hej,

Är det någon som har efarenhet eller något att säga till om den här utbildningen:
https://medieinstitutet.se/utbildnin...ack-developer/

Jag har hört att det ska finnas gott med jobb inom webbutveckling och tänker att det kanske inte är så dumt att både lära sig front end och back end då?

Jag förstår att vissa av er kanske anser att det inte är riktig fullstack eftersom utbildningen mest är inriktad på ehandel istället för program/mjukvara, men jag ser inte det som något större problem.

Jag tog examen från en liknande utbildning via en annan yrkeshögskola för några månader sedan. Jag kan lugnt säga att det är bullshit att det skulle finnas en massa jobb.
Citera
2023-09-08, 14:45
  #5
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag tog examen från en liknande utbildning via en annan yrkeshögskola för några månader sedan. Jag kan lugnt säga

annars hur var kursen då? verklig utbildning eller nödvändig närvaro för att tillfredsställa arbetsförmedlingen och hålla uppe statistiken?
Gick det brudar där eller var det bara en massa gnällbögar?
Citera
2023-09-08, 14:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
annars hur var kursen då? verklig utbildning eller nödvändig närvaro för att tillfredsställa arbetsförmedlingen och hålla uppe statistiken?
Gick det brudar där eller var det bara en massa gnällbögar?

Det gick ett par brudar där. Det jag lärde mig var att det definitivt inte är värt att anstränga sig för att få höga betyg, det struntar arbetsgivarna blankt i. Det enda som verkar vara viktigt är att "passa in".
Och javisstja, hjälp aldrig dina klasskamrater med någonting du inte måste. Du får absolut 0 tillbaka för det.
Citera
2023-09-08, 22:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Det gick ett par brudar där. Det jag lärde mig var att det definitivt inte är värt att anstränga sig för att få höga betyg, det struntar arbetsgivarna blankt i. Det enda som verkar vara viktigt är att "passa in".
Och javisstja, hjälp aldrig dina klasskamrater med någonting du inte måste. Du får absolut 0 tillbaka för det.
Jag ser att du har förstått värdet i att knyta kontakter
Citera
2023-09-09, 07:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Jag ser att du har förstått värdet i att knyta kontakter

Det jag lärde mig är att svenska it-företag älskar att låtsas att det råder meritokrati. Det gör det inte, första prioritering är alltid unga vita kvinnor så att det ser ut som "mångfald" på föreragsfoton. Andra prioriteringen är skitsnackare.
Citera
2023-09-09, 09:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag tog examen från en liknande utbildning via en annan yrkeshögskola för några månader sedan. Jag kan lugnt säga att det är bullshit att det skulle finnas en massa jobb.
I den här tråden från 2018 skriver du att du börjat söka jobb, du hade då läst datafysik. Du fick inget jobb och därför går du på YH, där du inte lyckades få en LIA vilket du av någon anledning skriver en tråd om i april, när, vad jag vet, första LIAn brukar vara i september.

Hur många LIA-platser sökte du, exakt? Snittet i min klass låg väl på 50 drygt. Vissa som jag fick LIA med betydligt färre sökningar, vissa behövde söka uppemot 100 platser.

Vidare påstår du att du är civilingenjör redan. Så du har alltså läst till civilingenjör, för att sedan läsa datafysik för att sedan läsa på YH?

Av någon anledning tror jag du är en dålig måttstock med sånt här.
Citera
2023-09-09, 10:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBananaBoy
I den här tråden från 2018 skriver du att du börjat söka jobb, du hade då läst datafysik. Du fick inget jobb och därför går du på YH, där du inte lyckades få en LIA vilket du av någon anledning skriver en tråd om i april, när, vad jag vet, första LIAn brukar vara i september.

Hur många LIA-platser sökte du, exakt? Snittet i min klass låg väl på 50 drygt. Vissa som jag fick LIA med betydligt färre sökningar, vissa behövde söka uppemot 100 platser.

Vidare påstår du att du är civilingenjör redan. Så du har alltså läst till civilingenjör, för att sedan läsa datafysik för att sedan läsa på YH?

Av någon anledning tror jag du är en dålig måttstock med sånt här.

Vet mer, tyck mindre. Min första LIA var apri-maj år 1. Den andra var januari-mars år 2.
Jag har tappat räkningen på hur många ställen jag fick söka LIA-plats på.
Vad är det här "datafysik" du skriker om?
Citera
2023-09-09, 10:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Vet mer, tyck mindre. Min första LIA var apri-maj år 1. Den andra var januari-mars år 2.
Jag har tappat räkningen på hur många ställen jag fick söka LIA-plats på.
Vad är det här "datafysik" du skriker om?
Spännande. Så varför hittade du inte en praktikplats när du började på YH i september? Det är med min matematik 3 hela månader om du började söka i januari. 6 hela månader om du började söka i oktober. Jag fick min LIA efter ~30 sökningar. De som hade enorma problem med att få en LIA var de som inte kunde svenska något vidare, och även de lyckades hitta LIA. Så varför misslyckades du?

Det var visst teknisk fysik du hade gått. My bad.
Citera
2023-09-09, 10:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBananaBoy
Spännande. Så varför hittade du inte en praktikplats när du började på YH i september? Det är med min matematik 3 hela månader om du började söka i januari. 6 hela månader om du började söka i oktober. Jag fick min LIA efter ~30 sökningar. De som hade enorma problem med att få en LIA var de som inte kunde svenska något vidare, och även de lyckades hitta LIA. Så varför misslyckades du?

Det var visst teknisk fysik du hade gått. My bad.

Vet du vad? Jag har fått så otroligt nog av det här "skyll dig själv, alla andra lyckas ju så varför lyckas inte du?" Nästa gång jag hör en förbannad tech"entprenör" med sitt förbannade bölande om att de inte kan hitta personal så ska jag börja svara "Microsoft lyckas ju hitta personal, Amazon lyckas ju hitta personal, Netflix lyckas ju hitta personal så varför lyckas inte du?".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback