Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-12-31, 13:42
  #25
Avstängd
leosundbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag skulle vara rejält skeptisk mot att hoppa på en IT-utbildning på YH-nivå nu. Kapital har blivit vansinnigt dyrt vilket gör att diverse misslyckade "entreprenörer" med ohållbara "affärsidéer" äntligen har tvingats i konkurs. Detta har regering efter regering valt att möta med att utbilda fler och fler. Detta möter företagen med att skruva upp kraven.
Det skulle jag inte hålla med om. De räntor som vi har idag är historiskt sett relativt normala. Det var snarare de sista ca 10 åren med noll- eller minusränta från Riksbanken som var en anomali.

Visst har du ändå en poäng. Det gjordes många investeringar på lösan grund som inte var robusta för hårdare kapitalkrav. Sen om det berodde på kassa affärsidéer eller om de bara hade dålig riskexponering kan man ha delade uppfattningar om.
Citat:
Pröva t.ex. att gå in på https://www.techsverige.se/om-oss/vara-medlemmar/ vilket länkas från snyftbölgråtsidan https://adderatech.techsverige.se/techjobb/ där techbranschen återigen får snyftbölgråta om sin enorma "kompetensbrist" och kolla hur många av företagen som är öppna för att anställa en nyutexaminerad från yrkeshögskolan.
Det kan var en bra idé för både TS och andra som är i samma sits. En av de bästa metoderna för "benchmarking" är att söka jobb i den bransch som man tänker utbilda sig till.

Skickar man ut ca 50 ansökningar till bolagen där det framgår att man är en färsking direkt från skolan, så ser man hur de reagerar. Om arbetsgivarna då börjar skruva på sig och säga att de egentligen nog behöver någon med mer erfarfenhet, så vet man att de menar "brist på seniora utvecklare" när de i media pratar om "kompetensbrist". Detta behöver inte handla om illvilja, utan ofta är det så att HR-folk som uttalar sig i media kan ha dålig koll på enhetschefernas behov i den operativa verksamheten. Det är väldigt, väldigt sällan som du ser en anställande enhetschef uttala sig i media på det här sättet. Det är oftast stabspersonal som sitter en bit ifrån som gör dessa uttalanden. Att journalister sällan ställer kritiska frågor till HR underlättar ju inte direkt heller för oss som vill ha en bättre koll på marknadens behov.

Går man in på sidan 29 i det länkade dokumentet "IT-kompetensbristen" från IT-/telekombranschen så ser man att de har gjort en kartläggning kring hur många års erfarenhet som krävs för de aktuella tjänsterna. Antalet tjänster som är öppna för folk som kommer från skolan (om vi ska tro på att det här är sant) ligger på ett intervall från ca 5% till ca ca 36%. Det innebär då att en väldigt stor del av de tomma platser inom branschen som behöver fyllas; är platser som inte kan avhjälpas med att folk går en utbildning. Säg att det saknas ca 70 tusen pers, då är kanske ca 15-20% som snitt av dessa juniorer dvs i runda slängar 10-15 tusen personer som skulle kunna komma in idag från skolan och rycka in. Här har jag inte räknat ut något viktat medelvärde utan det är ett grovt estimat men ändå bättre än ingenting. Problemet är ju dock att vad företag säger i en enkät och hur de agerar när det är skarpt läge kan skilja sig också. Ofta brukar kraven stiga så fort man drar igång en rekryteringsprocess.

Som någon annan skrev innan så är det nog engagemanget som är det viktigaste. Brinner man inte för IT så lär man inte kunna visa upp någon bättre hemsnickrad portfölj och då blir det svårt att sälja in sig. Skulle jag varit arbetsgivare så hade jag också velat ha någon som faktiskt jobbar med det för att de tycker att det är ett kul jobb, eftersom sådana personer tenderar att både göra ett bättre jobb och vara mer lojala. Utan att kunna tala för andra så skulle jag troligen sänka de formella kraven om jag såg att det fanns driv, och här fungerar ofta HR som ett filter som gör det svårare för folk att få jobb. Rent generellt så tror jag (med betoning på att jag inte själv är inom IT) att det är lättare att komma in på mindre ställen där det inte finns lika mycket byråkratier i form av HR och en massa annat som hindrar. Stora företag tenderar ju dessutom att tyngas ner mycket mer av wokefantaster som kräver att du ska vara något annat än en vit man (dvs. de lägger en massa vikt vid egenskaper som kandidaten är född med och inte kan påverka).
__________________
Senast redigerad av leosundberg 2023-12-31 kl. 13:56.
Citera
2023-12-31, 20:55
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag skulle vara rejält skeptisk mot att hoppa på en IT-utbildning på YH-nivå nu. Kapital har blivit vansinnigt dyrt vilket gör att diverse misslyckade "entreprenörer" med ohållbara "affärsidéer" äntligen har tvingats i konkurs. Detta har regering efter regering valt att möta med att utbilda fler och fler. Detta möter företagen med att skruva upp kraven.
Pröva t.ex. att gå in på https://www.techsverige.se/om-oss/vara-medlemmar/ vilket länkas från snyftbölgråtsidan https://adderatech.techsverige.se/techjobb/ där techbranschen återigen får snyftbölgråta om sin enorma "kompetensbrist" och kolla hur många av företagen som är öppna för att anställa en nyutexaminerad från yrkeshögskolan.

Hmm, där ser man. Tack så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Läs systemutveckling eller dylikt på YH och sen tar du första jobbet du hittar. Eventuellt får du jobb på praktiken.

Sen bygger du upp några års erfarenhet och sen startar du eget.

Som tex Systemutvecklare.NET? Tack för tips
Citera
2023-12-31, 21:57
  #27
Medlem
myrdals avatar
YH leder rakt ut i arbetslöshet idag. Hoppa för guds skull inte på det.
Citera
2023-12-31, 21:58
  #28
Medlem
myrdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktysk
Men om man skulle vilja jobba inom webb/IT eller vad man säger, dels för att kunna jobba på distans, gärna utomlands - bli en digital nomad så att säga. Finns det något annat du kanske kan rekommendera? :P Jag är nämligen inne på samma sak att ta en sån utbildning.
Civing eller högskoleingenjör. Men det kommer ta 7-12 år innan du blir erbjuden sådana tjänster.
Citera
2023-12-31, 22:08
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktysk
Hmm, där ser man. Tack så mycket.



Som tex Systemutvecklare.NET? Tack för tips
Precis så. Kör hårt.

Kolla lite på .NET och kolla sen lite på JavaScript och se vilken du föredrar.
Citera
2024-01-02, 11:22
  #30
Medlem
Bästa indikationen på att inte ens staten tror på YH torde vara att inte ens statliga myndigheter (polisen, skatteverket, tullverket, SCB osv) tror på dem. Kolla på antagningskraven för myndigheternas egna traineeprogram så ser du att kandidat är minimikrav.
Citera
2024-01-04, 20:51
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Precis så. Kör hårt.

Kolla lite på .NET och kolla sen lite på JavaScript och se vilken du föredrar.

JavaScript verkar vara ganska bra att kunna eftersom den kan man applicera på många saker om jag förstått det rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Bästa indikationen på att inte ens staten tror på YH torde vara att inte ens statliga myndigheter (polisen, skatteverket, tullverket, SCB osv) tror på dem. Kolla på antagningskraven för myndigheternas egna traineeprogram så ser du att kandidat är minimikrav.
Efter jag fick höra vad du och warsmann sa så har jag sett en del videos ploppa upp på Youtube som tex:

''The Broken Senior-Only Developer Market''
https://www.youtube.com/watch?v=wzUga5l2VpI&t=264s
''You probably won’t survive 2024... Top 10 Tech Trends''
https://www.youtube.com/watch?v=vyQv563Y-fk&t=47s

Juniorer verkar ha stora problem att få jobb då dom helst anställer en fullstack senior(?)
Verkar som jag hoppat på detta tåg lite sent :P
Citera
2024-01-04, 21:01
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktysk
JavaScript verkar vara ganska bra att kunna eftersom den kan man applicera på många saker om jag förstått det rätt.


Efter jag fick höra vad du och warsmann sa så har jag sett en del videos ploppa upp på Youtube som tex:

''The Broken Senior-Only Developer Market''
https://www.youtube.com/watch?v=wzUga5l2VpI&t=264s
''You probably won’t survive 2024... Top 10 Tech Trends''
https://www.youtube.com/watch?v=vyQv563Y-fk&t=47s

Juniorer verkar ha stora problem att få jobb då dom helst anställer en fullstack senior(?)
Verkar som jag hoppat på detta tåg lite sent :P
´
Det lät exakt likadant för 5 år sedan. Det är ingenting som har hänt nu.
Citera
2024-01-05, 10:29
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
´
Det lät exakt likadant för 5 år sedan. Det är ingenting som har hänt nu.

Det där med "brist" är mest en ploj som företagen kör med för att ge oligarkkramarna i C och MP bränsle för att fortsätta ropa om obegränsad arbetskraftsinvandring.
Citera
2024-01-05, 11:36
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktysk
JavaScript verkar vara ganska bra att kunna eftersom den kan man applicera på många saker om jag förstått det rätt.


Efter jag fick höra vad du och warsmann sa så har jag sett en del videos ploppa upp på Youtube som tex:

''The Broken Senior-Only Developer Market''
https://www.youtube.com/watch?v=wzUga5l2VpI&t=264s
''You probably won’t survive 2024... Top 10 Tech Trends''
https://www.youtube.com/watch?v=vyQv563Y-fk&t=47s

Juniorer verkar ha stora problem att få jobb då dom helst anställer en fullstack senior(?)
Verkar som jag hoppat på detta tåg lite sent :P
Sök och gå utbildningen bara. Sen när det är dags för LIA så söker du tidigt och som en galning på alla företag du tror kan tänka ge dig jobb efter praktiken är över.

Sen är biffen fixad och du är inne.
Citera
2024-02-18, 01:27
  #35
Medlem
auruns avatar
Jobb finns det garanterat - men inte för dig som bara gått en utbildning på 2 år.

Jag har jobbat med flera personer som gått den och andra utbildningar i ämnet när de varit ute på praktik och jag frågar mig varje gång "Vad fan lär dom sig här egentligen?". Jag skulle på riktigt kunna ta random snubbe från stan på samma tjänst och fått samma resultat. Det är helt otroligt. Jag förstår inte.

Sen är ju "full stack" lite roligt uttryckt i utbildningen. Tar väl 15-20 år av rent personligt intresse för att du ska kunna bli full stack i min värld.
__________________
Senast redigerad av aurun 2024-02-18 kl. 01:29.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback