Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-19, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Hej!

Har en flicka på precis 1 år och är sedan i Måndags pappaledig med denna tös.

Missupfatta mig inte, jag älskar henne mer än något annat och gör allt i min makt för att hon ska få en bra uppväxt och vardag.

Det e bara så förbannat tråkigt och krävande.
En vanlig dag:
Vaknar senast 06.00 då ska det ätas gröt.
Sen ska det "lekas" lite tills mamma ska till jobbet vid 8 snåret.
Där klämmer jag in lite babblarna tv så jag hinner plocka lite etc här hemma i 15-30 min.

08.30-09.00 är det dags för första mellisen.
Strax efter det ska det sovas typ 09.15-09.30 till ca 10.30.
Sen e det dags för lunch vid 11-12 snåret.
Efter detta är det promenad som gäller i vagnen såklart.
Det är väll det jag uppskattar mest, hon sitter mest i vagnen och tittar och är nöjd samtidigt som jag kan lyssna på pod.
Väl hemma igen vid senast 2 så är det dags för en liten mellis igen och efter detta ska det sovas någon timme igen.

Jag rent utsagt hatar att leka med henne, jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att leka med nallar och klossar och stöka runt men jag vill samtidigt inte sätta henne framför tvn mer än max 30 minuter per dag.
Hon kan varken prata eller gå själv, kryper mest runt och drar i allt som det inte ska dras i (har barnsäkra hela hemmet dock) men kablar, lådor kläder etc dras runt.

Detta kommer pågå i ca 4 månader och jag e redan så otroligt trött på det. Jag finner liksom ingen glädje i att konstant passa upp på henne, byta blöja, ta på kläder, lyssna på barnmusik, leka med bebisleksaker.

Vad är det för fel på mig?

Och som sagt missuppfatta mig inte jag älskar henne mest av allt men jag bara tycket vårat umgänge är så otroligt påfrestande och tråkigt.

Har ni några tips?

/HH

Jag har ändrat mitt tänkt till att fundera ut vad jag gjorde innan barn.
Man inser att man har gjort väldigt mkt. Man har legat på soffan hela dagarna och kollat serier. Man har tränat när man velat etc etc etc.
Men allt har sin tid. Nu vet jag inte hur gammal du är men säg att du har gjort det där i 10 år? är det så jävla kul att göra det fortfarande?

Livet får en ny mening nu när du har barn. Någon som älskar dig villkorslöst men som i den här perioden är så extremt beroende av dig. Det är du som formar och ser till att ditt barn har det bra.
Detta kommer hålla i sig många år men du lärde dig inte spela fotboll själv? Du lärde dig inte cykla själv? Det var någon som lärde dig det. Precis som du kommer lära ditt barn samma saker.

Det självklara och tråkiga för dig är nytt , spännande och väldigt behövligt för ditt barn.
Försök ändra din tankebana att det är tråkigt och du har inte tid att chilla. Du har chillat hela ditt liv innan du fick barn. Du kommer kunna chilla när ditt barn är 10 igen.
Tiden där emellan. Gör allt du kan.

Tråkigt att ångra hela livet att du inte bara lekte och hade kul?

Finns en annan tankebana också som är ganska mörk men som jag tycker är nyttig.

Dina dagar du består av mat, leka, sova och på repeat. Kan tyckas jobbigt och tråkigt.

Men hur skulle du tänka om ditt barn en dag inte finns längre av någon anledning? Hade det känts skönt att du kan ta det lugnt och göra vad du vill eller hade du ångrat varje sekund du inte lekte med känsla? En funderare jag tycker är bra ibland.
Uppskatta nuet.

Lek med ditt barn. Gör alla måsten. Det kommer bli roligare!
Citera
2023-04-19, 08:53
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
hahaha, när menar du att fäderna var bättre på att ta hand om sina barn än idag? När kvinnan gjorde allt och tog hand om barnen?

Att ta hand om barn är kvinnogöra.

Kan vi svenskar göra oss en tjänst och sluta förneka sanningen?

Det räcker nu!
Citera
2023-04-19, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Arbete med småbarn passar inte män lika bra som kvinnor (det handlar om utvecklingsbiologi).

Nu är det en skala där du verkar befinna dig på ytterkanten. Inget fel i det. Det är inom normalfördelningen.

De flesta män har lite intresse och tycker det är kul en stund.

Struntprat, jag är kvinna och tycker/ tyckte att vara med småbarn är ökentrist. Detta gällde även mina egna som jag självklart älskar över allt annat. Det är ingen naturlag att kvinnor älskar att ta hand om små barn enbart för att vi är de som bär och föder barnen. Däremot är det pga samhällets uråldriga normer mycket mer socialt oacceptabelt att säga att vi inte gillar småbarn och att umgås med småbarn är urtrist och hjärndödande. TS möts av väldig förståelse i tråden men om TS varit mamma hade det nog varit ett annat ljud i skällan-som kvinna FÅR man helt enkelt inte säga att livet med barn kan var trist och pest, då ses man som monstermamman från helvetet.

Självklart har jag mött kvinnor som gått upp i småbarnsgullander med hull och hår, men ärligt talat har ingen av dessa kvinnor varit den skarpaste kniven i lådan. Jag trot att det är lättare för korkade och enkelspåriga människor, av bägge könen, att stå ut med det monotona och ostimulerande livet att ta hand om små barn dygnet runt. Gud vare tack och lov att det finns dagis!!
Citera
2023-04-19, 08:55
Medlem
Haajibs avatar
Set blir roligare när barnet blir äldre och kan gå och prata
Citera
2023-04-19, 08:58
Medlem
Citat:
Hej!

Missupfatta mig inte, jag älskar henne mer än något annat och gör allt i min makt för att hon ska få en bra uppväxt och vardag.

En vanlig dag:
Där klämmer jag in lite babblarna tv så jag hinner plocka lite etc här hemma i 15-30 min.

Det är väll det jag uppskattar mest, hon sitter mest i vagnen och tittar och är nöjd samtidigt som jag kan lyssna på pod.
Väl hemma igen vid senast 2 så är det dags för en liten mellis igen och efter detta ska det sovas någon timme igen.

Jag rent utsagt hatar att leka med henne, jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att leka med nallar och klossar och stöka runt men jag vill samtidigt inte sätta henne framför tvn mer än max 30 minuter per dag.
Hon kan varken prata eller gå själv, kryper mest runt och drar i allt som det inte ska dras i (har barnsäkra hela hemmet dock) men kablar, lådor kläder etc dras runt.

Detta kommer pågå i ca 4 månader och jag e redan så otroligt trött på det. Jag finner liksom ingen glädje i att konstant passa upp på henne, byta blöja, ta på kläder, lyssna på barnmusik, leka med bebisleksaker.

Och som sagt missuppfatta mig inte jag älskar henne mest av allt men jag bara tycket vårat umgänge är så otroligt påfrestande och tråkigt.

Har ni några tips?

/HH

Tror inte du är ensam om det där. Tror det är få mammor som gillar att leka med barnen också.
Skillnaden mot oss män som jag noterade när barnen var små var att min fru hade mycket större nätverk.
Hon var med i en mammagrupp och de möttes nästan varje dag.
Jag kände bara 2 andra pappor som hade delvis överlappande pappaledighet. När vi möttes (de få gångerna) så var det riktigt kul.
Med barn nummer 2 var det mycket enklare för då hade man redan så många saker att göra (hämta/lämna dagis/laga middag) så dagen gick fort.

Bästa är att möta någon annan som också är pappaledig, men hur man gör det vet jag inte... vi män är generellt dåliga på sånt....
Citera
2023-04-19, 09:00
Medlem
Troks avatar
Känner igen mig mycket i TS, det jag gjorde var att prata med mamman, och vi delade då upp det att vi var hemma varannan vecka.

Det var bättre för alla inblandade, men annars är det bara att "bita ihop" för det blir bättre.
Citera
2023-04-19, 09:03
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Struntprat, jag är kvinna och tycker/ tyckte att vara med småbarn är ökentrist. Detta gällde även mina egna som jag självklart älskar över allt annat. Det är ingen naturlag att kvinnor älskar att ta hand om små barn enbart för att vi är de som bär och föder barnen. Däremot är det pga samhällets uråldriga normer mycket mer socialt oacceptabelt att säga att vi inte gillar småbarn och att umgås med småbarn är urtrist och hjärndödande. TS möts av väldig förståelse i tråden men om TS varit mamma hade det nog varit ett annat ljud i skällan-som kvinna FÅR man helt enkelt inte säga att livet med barn kan var trist och pest, då ses man som monstermamman från helvetet.

Självklart har jag mött kvinnor som gått upp i småbarnsgullander med hull och hår, men ärligt talat har ingen av dessa kvinnor varit den skarpaste kniven i lådan. Jag trot att det är lättare för korkade och enkelspåriga människor, av bägge könen, att stå ut med det monotona och ostimulerande livet att ta hand om små barn dygnet runt. Gud vare tack och lov att det finns dagis!!
Om någon skriver att det handlar om en skala på den manliga sidan så anser nog samma person att det handlar om en skala även på den kvinliga sidan.
Citera
2023-04-19, 09:04
Medlem
bergsturks avatar
"Kära Flashback, mitt spädbarn är inte intellektuellt stimulerande"

TS: Det kommer bli bättre och mycket roligare om några år.
Citera
2023-04-19, 09:07
Medlem
Jag tycker att vi borde ha mer utvecklat samhälleligt omhändertagande av så små barn.
De ska ju bli samhällsmedborgare.

Uttråkade föräldrar utan några intressen eller aktiva hobbyn, förstör ju ungarna. Min mamma tex hon borde inte ha fått barn, hon brukade säga "er fick jag för mina synders skull..."

Jag har inte skaffat mig barn, fast samhället ju kräver att vi reproducerar oss. Jag ser det som att den invandring vi fått är svaret på all kärlekslös uppfostran vi fått i våra familjer.
Citera
2023-04-19, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket

Du kanske är en ovanlig kvinna, naturligt högt testosteron eller något.
Citera
2023-04-19, 09:09
Medlem
Gridiots avatar
Du måste inte leka med nalle och klossar, det viktiga är att du interagerar med ditt barn och att hon också är engagerad. Pröva lite olika.
Citera
2023-04-19, 09:09
Medlem
Hermes88s avatar
Citat:
Hej!

En vanlig dag:

Har ni några tips?

/HH

Förstår dig. Var i liknande sits för flera år sedan. Tråkigaste tiden någonsin. Det blir mycket roligare när de blir äldre. Det där är kvinnan programmerad att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in