Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-19, 11:55
  #1
Medlem
Hej,
Är inte så insatt i "djungeln" av tv utbud och tjänster..

Har inte fiber, utan en router med wifi.
Har mobilabonnemang med Telenor, det p.g.av att jag bor i "skogen" ute på vischan. Hade tidigare Telia men grannarna sa att Telenor funkar bäst hr, vilket de hade rätt i, så därför böt jag operatör.

Köpte en ny Samsung smart tv.
Där finns ju lite kanaler man kan se gratis.
Men skulle vilja ha tv3, 5 ,6 mm, ja de mer vanliga kanalerna samt gärna C-mores sportkanal för jag gillar fotboll.

Telenor erbjöd en tjänst där jag kan se en massa tv kanaler via mobilen, men eftersom det känns krångligt undrar jag om det finns någon "app"..heter det så? som man kan få in i tv:n och använda den för alla kanaler?
Förstår ni hur jag menar?
Jättetacksam för svar, och fråga på om ni undrar något.
__________________
Senast redigerad av flashbackstasi 2023-04-19 kl. 11:58. Anledning: felstavat
Citera
2023-04-19, 12:03
  #2
Medlem
Kione211s avatar
Pluto tv är gratis och man tröttnar efter någon dag.
Har man intresse av något kan man kolla Youtube. Finns garanterat kanal värd att se. Budget men sevärt.
Vill man slappa efter jobbet och saknar intresse funkar vilket kanal paket som helst.
Citera
2023-04-19, 12:23
  #3
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Markbunden TV:
https://www.boxer.se/tv
Citera
2023-04-19, 12:26
  #4
Medlem
Nu vet jag inte säkert, men Samsung är väl ganska låst till vissa appar. Har för mig att Samsung kör Tizen och då är det inte helt lätt att installera vilka appar som helst.

Skulle rekommendera som någon sa, Boxer eller möjligen en hederlig parabolantenn.
Citera
2023-04-19, 12:38
  #5
Moderator
yz44s avatar
Din TV går förmodligen att casta till med hjälp av appar i mobilen (casta, strömma innehållet från mobilen till TVn).

Så kolla med Telenor om deras app stöder casting, är enklare att hantera ifrån mobilen än med fjärrkontroll.
Citera
2023-04-19, 17:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Din TV går förmodligen att casta till med hjälp av appar i mobilen (casta, strömma innehållet från mobilen till TVn).

Så kolla med Telenor om deras app stöder casting, är enklare att hantera ifrån mobilen än med fjärrkontroll.
Hej, jo den stödjer casting.
En vän sa att det går att "casta" till tv:n.
Problemet med detta, vad han sa är att man "låser" mobilen för annan aktivitet när man gör detta.
Och i min otekniska värld känns det sådär..
Men det bästa vore om Telenor hade en "app" som kunde installeras i tv:n precis som t.ex. SVT play.
Då kunde man klicka på appen och välja kanal.
Ska kolla med Telenor om man kan detta.
Citera
2023-04-19, 18:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Nu vet jag inte säkert, men Samsung är väl ganska låst till vissa appar. Har för mig att Samsung kör Tizen och då är det inte helt lätt att installera vilka appar som helst.

Skulle rekommendera som någon sa, Boxer eller möjligen en hederlig parabolantenn.
Helt rätt tror jag.
Skulle installera TV 4 play...
Först måste man ha ett konto på Samsung. När jag lyckats skapa ett konto fick samsung för sig att mitt lösenord var fel.
Kollade flera gånger men det gick inte.
Ringde samsung och de sa att enklast är att skapa ett nytt konto.
Gjorde detta. Försökte "få in" appen men misslyckades, kan ha varit p.g
av mig..
Till slut fick jag hjälp så det fungerade.

Har glömt säga att jag haft Boxer.
Problemet, trots byte till "superantenn" är att här uppe är signalen så svag att när det är molnigt, speciellt på vintern, fungerar inte en del kanaler, annars hade jag antagligen haft boxer.
Citera
2023-04-19, 18:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Helt rätt tror jag.
Skulle installera TV 4 play...
Först måste man ha ett konto på Samsung. När jag lyckats skapa ett konto fick samsung för sig att mitt lösenord var fel.
Kollade flera gånger men det gick inte.
Ringde samsung och de sa att enklast är att skapa ett nytt konto.
Gjorde detta. Försökte "få in" appen men misslyckades, kan ha varit p.g
av mig..
Till slut fick jag hjälp så det fungerade.

Har glömt säga att jag haft Boxer.
Problemet, trots byte till "superantenn" är att här uppe är signalen så svag att när det är molnigt, speciellt på vintern, fungerar inte en del kanaler, annars hade jag antagligen haft boxer.

Med tanke på att du verkar ha ganska "risig" internetuppkoppling så är nog parabol det som skulle fungera bäst. Förutsatt att du har skaplig fri sikt söderut. Kolla med https://www.allente.se/ och se vad det finns för möjlighet för dig.
Citera
2023-04-19, 18:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Med tanke på att du verkar ha ganska "risig" internetuppkoppling så är nog parabol det som skulle fungera bäst. Förutsatt att du har skaplig fri sikt söderut. Kolla med https://www.allente.se/ och se vad det finns för möjlighet för dig.
Internetuppkopplingen funkar faktiskt rätt bra trots allt.
Har klickat på Youtube appen i tv:n och det fungerar bra.
Det är antennen som inte vill ta emot signaler så bra vid dåligt väder.
Citera
2023-04-19, 18:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Din TV går förmodligen att casta till med hjälp av appar i mobilen (casta, strömma innehållet från mobilen till TVn).

Så kolla med Telenor om deras app stöder casting, är enklare att hantera ifrån mobilen än med fjärrkontroll.
Nu har jag pratat med Telenor.
Och det går att få in Telenorappen i en nyare Samsung smart tv.
Det är just nu det enda märket där detta fungerar, men de jobbar på att andra märken också ska kunna detta.

Så nu verkar det sommom det löser sig.

Jag återkommer i tråden när den (förh.vis) är installerad om hur det funkar.
Citera
2023-04-19, 18:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Nu har jag pratat med Telenor.
Och det går att få in Telenorappen i en nyare Samsung smart tv.
Det är just nu det enda märket där detta fungerar, men de jobbar på att andra märken också ska kunna detta.

Så nu verkar det sommom det löser sig.

Jag återkommer i tråden när den (förh.vis) är installerad om hur det funkar.

Det är ju skitbra om det går att lösa på det viset. Hoppas det ordnar sig.
Citera
2023-04-19, 18:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Det är ju skitbra om det går att lösa på det viset. Hoppas det ordnar sig.
Javisst!
Jag återkommer med recension om hur det fungerar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback