Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-04-19, 20:41
  #1
Medlem
Är allmänhetens favorit toapapper något av det minst nödvändiga man kan bunkra? Jag kalkylerade saken när vi såg butikerna covid-tömmas. Låt säga att någon skiter varje dag där han sitter i sin bunker och äter ris. Om han snålar bör 20 cm papper räcka för att torka prutten. Ekonomirullar finns i paket om fyra med 100 meter per rulle. Då räcker det lilla paketet 4*100/0,2/365= lite knapp fem och ett halvt år. Är han lite lagom medelålders bör tio paket (40 rullar) räcka tills han dör av ålderdom. Toapapper kan dessutom ersättas av vatten/löv/tidningspapper/utslitna strumpor/gamla lakan/fjolårsgräs och så vidare. Diskutera.
Citera
2023-04-19, 20:50
  #2
Avstängd
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Är allmänhetens favorit toapapper något av det minst nödvändiga man kan bunkra? Jag kalkylerade saken när vi såg butikerna covid-tömmas. Låt säga att någon skiter varje dag där han sitter i sin bunker och äter ris. Om han snålar bör 20 cm papper räcka för att torka prutten. Ekonomirullar finns i paket om fyra med 100 meter per rulle. Då räcker det lilla paketet 4*100/0,2/365= lite knapp fem och ett halvt år. Är han lite lagom medelålders bör tio paket (40 rullar) räcka tills han dör av ålderdom. Toapapper kan dessutom ersättas av vatten/löv/tidningspapper/utslitna strumpor/gamla lakan/fjolårsgräs och så vidare. Diskutera.

Diskutera att du torkar dig ren med 20cm papper? Nej tack…
Citera
2023-04-19, 20:52
  #3
Avstängd
Liberationfronts avatar
Varför behövs toapapper?
Citera
2023-04-19, 20:56
  #4
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Är allmänhetens favorit toapapper något av det minst nödvändiga man kan bunkra? Jag kalkylerade saken när vi såg butikerna covid-tömmas. Låt säga att någon skiter varje dag där han sitter i sin bunker och äter ris. Om han snålar bör 20 cm papper räcka för att torka prutten. Ekonomirullar finns i paket om fyra med 100 meter per rulle. Då räcker det lilla paketet 4*100/0,2/365= lite knapp fem och ett halvt år. Är han lite lagom medelålders bör tio paket (40 rullar) räcka tills han dör av ålderdom. Toapapper kan dessutom ersättas av vatten/löv/tidningspapper/utslitna strumpor/gamla lakan/fjolårsgräs och så vidare. Diskutera.
Nysvennar brukar klaga på att duschslangen inte räcker fram till wc. I många länder spolar man rent.
Här får inte slangen räcka till wc för om det blir baksug så förorenas vattnet.
Brist på papper är inget jag oroar mig för. Bara fantasin sätter gränser för lösningar.
Citera
2023-04-19, 21:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Diskutera att du torkar dig ren med 20cm papper? Nej tack…
Vill du vara personlig kan du gärna säga hur ofta du behöver toapapper och vilken längd du kräver, så kan vi justera kalkylen.
Citera
2023-04-19, 21:06
  #6
Medlem
Kione211s avatar
Spelar nog ingen roll hur mycket papper man använder. Man blir inte ren. Men får funka tills man duschar.
Citera
2023-04-19, 21:07
  #7
Avstängd
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Vill du vara personlig kan du gärna säga hur ofta du behöver toapapper och vilken längd du kräver, så kan vi justera kalkylen.

Ja du, nöjer mig med att säga att det krävs betydligt mer än 20cm per skitning.
Citera
2023-04-20, 06:23
  #8
Medlem
Muppetys avatar
Förstår inte varför folk prioriterar just toapapper...?

I en krissituation måste det väl vara viktigare att ha tillräckligt med mat, vatten, bränsle o liknande grejer. Varför prioritera att torka sig i röven om t.ex. Putin kommer? Man kan väl "torka" sig med vatten i värsta fall. Blir vattnet avstängt kan man väl gå till någon sjö eller flod, det går att "torka" sig med vattnet även om det inte är desinficerat.
Citera
2023-04-20, 08:03
  #9
Medlem
Hackenbush55s avatar
Tror det behövs mycket toapapper i kristider för att folk blir rädda och skiter på sig ofta.
Citera
2023-04-20, 17:15
  #10
Medlem
NyaHenriksss avatar
Jag torkar mig hellre med toapapper än med löv.
Toa och hushållspapper är en riskfri investering.
Det kommer alltid behövas och blir aldrig gammalt.
Citera
2023-04-20, 19:27
  #11
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Förstår inte varför folk prioriterar just toapapper...?

I en krissituation måste det väl vara viktigare att ha tillräckligt med mat, vatten, bränsle o liknande grejer. Varför prioritera att torka sig i röven om t.ex. Putin kommer? Man kan väl "torka" sig med vatten i värsta fall. Blir vattnet avstängt kan man väl gå till någon sjö eller flod, det går att "torka" sig med vattnet även om det inte är desinficerat.

Att ha toapapper gör ju att man fokusera på att skaffa mat och annat istället för att hålla på med en massa krångliga lösningar för att ersätta toapapper
Citera
2023-04-20, 21:32
  #12
Medlem
Lasbond3000s avatar
Toapapper är bland det första man kommer att sakna när det tryter.
Åtgången är dessutom stor.
Räkna med nästan en rulle om dan för en familj på fyra personer.

Dessutom är toapapper det enda man får spola ner i muggen.
Börjar man improvisera med tidningspapper, gamla strumpor eller torrt gräs så dröjer det inte länge, max några dagar, innan det tar stopp i avloppet.
Sen kan man inte använda den toaletten nåt mer.
Det kommer visserligen hända förr eller senare om krisen håller i sig, men man köper sig tid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback