2023-04-20, 19:32
Medlem
Ngon som har erfarenhet av att trappa ur buprenorfin nr ni gtt p laro?

Gtt dr cirka ett r tycker att det fr vara nog nu r 26r och vill inte behva g p starka preparat resten av mitt liv d jag knner att jag kan fixa ett helt nykter liv.

Hade frst buvidal 32mg men bytt till vanlig subuxone nu och tycker det fungerar precis lika bra det enda nackdelen r att man mste hlla p med piller och det kan vara en stor grej fr ngon som mig som verkligen vill avst frn allt.
Ligger nu p 14mg snkt frn 24mg successivt, trodde det skulle vara svrare, vill tillgga att jag snker 2mg i mnaden, r det rimligt?
Har som sagt inte mrkt s stora skillnader kommer det bli mycket tuffare nr jag kommer ner till lgre doser?vet det kommer va ett helvete och bryta det helt frn 2mg till 0 men det r jag frberred p. Tack fr svar, sry fr lngt inlgg. Mvh
Citera
2023-04-24, 16:53
Medlem
galts avatar
Har gtt i programmet i 12+r och vet bara en som trappat ut. Det var fr ca 4 r sedan men vet inte hur det r fr honom idag.

Har gtt p tv olika mottagningar och stllt frgan om det finns studier som berr uttrappning frn LARO eller om vrdgivaren har ngon vetskap, men bara ftt luddiga svar som bst.

Hoppas att du fixar detta, jag gissar att du kan komma ner till 2mg snabbare, men att det r dr det brjar bli svrt.
Har fr lnge sedan ftt info frn en mottagning att de trappade ner till 2mg och sedan klipper fr att under 2mg fyller inte buprenorfin 100% av receptorerna och det finns risk att man pendlar mellan abstinens och att knna sig pverkad.

Nr man r instlld p LARO-doser blir man ju inte pverkad utan hller sig normal s de r rdda att trigga missbruksbeteende vid uttrappning under 2mg.
Citera
2023-04-24, 19:20
Medlem
-charliesheens avatar
Anvnde sub i 2,5 r och snittade p 4 mg per dag, anvnde ven andra substanser som heroin men vldigt sporadiskt

Jag tror absolut du kommer att kunna lyckas sluta med det dr

Frsta halvret var tufft och hade jag gjort om det hade jag definitivt sett till att ha grs fr att frdriva tid men framfrallt smnen som var keff vldigt lnge

edit: nskar ven att jag hade haft gabapentin till frsta tre veckorna
Senast redigerad av -charliesheen 2023-04-24 kl. 19:22.
Citera
2023-04-27, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galt
Har gtt i programmet i 12+r och vet bara en som trappat ut. Det var fr ca 4 r sedan men vet inte hur det r fr honom idag.

Har gtt p tv olika mottagningar och stllt frgan om det finns studier som berr uttrappning frn LARO eller om vrdgivaren har ngon vetskap, men bara ftt luddiga svar som bst.

Hoppas att du fixar detta, jag gissar att du kan komma ner till 2mg snabbare, men att det r dr det brjar bli svrt.
Har fr lnge sedan ftt info frn en mottagning att de trappade ner till 2mg och sedan klipper fr att under 2mg fyller inte buprenorfin 100% av receptorerna och det finns risk att man pendlar mellan abstinens och att knna sig pverkad.

Nr man r instlld p LARO-doser blir man ju inte pverkad utan hller sig normal s de r rdda att trigga missbruksbeteende vid uttrappning under 2mg.

Tacksam fr svar, okej vad jag med har frsttt s r det inte s populrt heller att trappa ur, hller med ftt riktigt oklara svar drfr jag vnt mig hit till er p flashback.
Citera
2023-04-27, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -charliesheen
Anvnde sub i 2,5 r och snittade p 4 mg per dag, anvnde ven andra substanser som heroin men vldigt sporadiskt

Jag tror absolut du kommer att kunna lyckas sluta med det dr

Frsta halvret var tufft och hade jag gjort om det hade jag definitivt sett till att ha grs fr att frdriva tid men framfrallt smnen som var keff vldigt lnge

edit: nskar ven att jag hade haft gabapentin till frsta tre veckorna

Okej grattis till urtrappningen, eloge till dig. Kan ifrsig vara rtt str skillnad p vra fall d jag haft en hg dos p 24mg frn brjan, men det kanske inte spelar ngon roll nn som vet? Bara att min urtrappning kommer ta lngre tid.

Har med tnkt ska ngot form av preparat som kan hjlpa mig p traven, kan inte bruka cannabis dock d dem tar pissprov p mig en gng i veckan(hller man sig ren fr man hem doser annars mste man dit varje dag vilket jag grna slipper)
Citera
2023-05-06, 22:01
Medlem
Hller sjlv p att trappa ner buprenorfin och jag har tagit det jvligt lugnt, har legat p 16 mg i runt 7 r och brjade snka frra sommaren. Nsta uttag kommer vara 10 mg dag/dos.

Jag har ocks hakat upp mig p de dr 2 mg som kommer vara det strsta hindret.. men jag har gett mig fan p att jag ska klara det!

Lycka till!
Citera
2023-05-07, 21:10
Medlem
FiffelMonas avatar
Jag trappar ned, fast p egen hand. De har varit s extremt negativa till nedtrappning p laro, avrtt frn det eller sagt att man ska ta det extremt lngsamt (flera r).

Det finns bra tabeller och scheman att flja online, i regel brukar det bli svrt nr man nrmar sig 2mg.

Lycka till
Citera
2023-05-30, 22:48
Medlem
Vilken dosering har du gtt p och vad ligger du p nu?

Laro dr jag gr har de haft typ 3 st p 6-7 r som trappat ut. Enligt personalen. Dremot s r min kontaktperson dr positiv till mitt val och tror p att jag kommer klara det, verlkaren r t andra hllet och vill inte hjlpa mig med varken smnen eller mendet under nedtrappningen.

Ser fram emot att bli fri!
Citera
2024-09-14, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krusbeer
Vilken dosering har du gtt p och vad ligger du p nu?

Laro dr jag gr har de haft typ 3 st p 6-7 r som trappat ut. Enligt personalen. Dremot s r min kontaktperson dr positiv till mitt val och tror p att jag kommer klara det, verlkaren r t andra hllet och vill inte hjlpa mig med varken smnen eller mendet under nedtrappningen.

Ser fram emot att bli fri!

Hur r det idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in