• 1
  • 2
2006-07-25, 15:03
Medlem

Well, snart r det val och en av huvudfrgorna fr min del r vad som egentligen skiljer de tv blocken t d det handlar om personlig integritet och rttsskyd. Det som mest talar emot att rsta p V-blocket r Tomas Bodstrm, a.k.a. Ondskan. Men jag har hrt sgas att det borgerliga alternativet fr justitieministerposten r precis lika illa. Stmmer detta?
Citera
2006-07-25, 15:05
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Stmmer detta?

Ja, frmodligen.

Bodstrm har snott de flesta av sina frslag frn borgarna, framfrallt FP.
Citera
2006-07-25, 15:08
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khoma

Well, snart r det val och en av huvudfrgorna fr min del r vad som egentligen skiljer de tv blocken t d det handlar om personlig integritet och rttsskyd. Det som mest talar emot att rsta p V-blocket r Tomas Bodstrm, a.k.a. Ondskan. Men jag har hrt sgas att det borgerliga alternativet fr justitieministerposten r precis lika illa. Stmmer detta?

Favoriten till den posten torde vara Johan Pehrson (Fp).

Hr kan du ska bland hans motioner och interpellationer och bilda dig en egen uppfattning:
http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...=0224712677012
Citera
2006-07-25, 15:23
Medlem
marcarolos avatar
Citat:

Well, snart r det val och en av huvudfrgorna fr min del r vad som egentligen skiljer de tv blocken t d det handlar om personlig integritet och rttsskyd.

Dr finns det ingen skillnad.
Det enda du behver tnka p nr du rstar r detta:

Vill du ha:
Hga skatter s att pengarna kan frdelas av staten och bli till bidrag, kultur, statliga organisationer etc
- rsta rtt

Vill du ha:
Lgre skatter s att fler kan leva utan bidrag.
Kultur blir mer sjlvfrsrjande, statliga organisationer dras ner
- rsta bltt
Citera
2006-07-25, 15:37
Awaiting Email Confirmation
Citat:

Om du anser att personlig integritet r en viktig frga fr dig s finns ju
Piratpartiet.

www.piratpartiet.se

Citera
2006-07-25, 15:40
Medlem
Ankdammsmans avatar
Ja, du borde nog faktiskt rsta p Piratpartiet.

Inget av blocken ligger ens i nrheten av den anti-Bodstrmpolitik som du vill ha.
Citera
2006-07-25, 15:58
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Vill du ha:
Lgre skatter s att fler kan leva utan bidrag.
Kultur blir mer sjlvfrsrjande, statliga organisationer dras ner
- rsta bltt
Det skulle frvna mig ngot oerhrt om det totala skattetrycket minskar med mer n 1% under nsta mandatperiod om fjantarna inom alliansen vinner valet.
Citera
2006-07-25, 16:01
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:

Nej, det r ett vrre alternativ. Centerpartiet, fr att nmna ett exempel, har fr avsikt att avskaffa rttskyddet fr unga mnniskor p arbetsmarknaden. Centern tror p fullt allvar att jobben blir fler om ungdomar blir rttslsa. Vansinnigt s det frslr, naturligtvis.
Citera
2006-07-25, 16:39
Medlem
S det hela r lite pest eller kolera. Funderat lite p piratpartiet, men skulle ju vilja hitta ngot mer serist alternativ. PP r vldigt enkelspriga, och nr allting kommer kring s r chansen fr att de faktiskt ska komma in i riksdagen mer eller mindre obefintlig. Vad jag skulle vilja se r ett vervgande liberalt parti som garanterar en grundtrygghet och lter folk skta sig sjlva i stort. Tyvrr verkar det ju inte finnas ngot sdant.
Citera
2006-07-25, 16:58
Medlem
mossoros avatar
Centerns frslag om ungdomsarbetslshet har ju funkat bra p andra stllen, och nej Centerns frslag r inte likadant som det Franska.

Men visst skulle det bli mer jobb till ungdomar, felet r att det bara skulle glla en grupp av mnniskor. Sossarnas frslag r kan din melodi typ plusjobb?

Inte sjukpenninggrundande
Inte A-kassegrundande
Inte reglerat inom LAS
Inte Semesterlngrundande osv osv osv

Centerns frslag ligger allt ovan med utom en frndring av LAS med 6 mn.
Citera
2006-07-25, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mossoro
Centerns frslag om ungdomsarbetslshet har ju funkat bra p andra stllen, och nej Centerns frslag r inte likadant som det Franska.

Men visst skulle det bli mer jobb till ungdomar, felet r att det bara skulle glla en grupp av mnniskor. Sossarnas frslag r kan din melodi typ plusjobb?

Inte sjukpenninggrundande
Inte A-kassegrundande
Inte reglerat inom LAS
Inte Semesterlngrundande osv osv osv

Centerns frslag ligger allt ovan med utom en frndring av LAS med 6 mn.

Hmz. S, mao... sossarna vill tvinga folk till jobb som varken ger sjukpenning, semesterln eller a-kassa. Centern vill tvinga folk till jobb som inte ger anstllningsskydd, men som iaf ger sjukpenning, semesterln och a-kassa?
Citera
2006-07-25, 17:25
Medlem
mossoros avatar
Centerns frslag kar lngden p provanstllningen med 6 mn.

Att Sossarna kanske nskar mnga som lever p bidrag beror nog isf p att dom behver en stabil vljargrund. Men jag vet inte, och jag frstr mig inte heller p Vnsterns tankar ver huvud taget, typ 200000 nya jobb inom offentlig sektor osv osv, men iofs skapar det ocks en bra vljargrund dr de kan hlla ner lnerna och lova lite flsk nr det vankas val.

Ingen har vl glmt den stora kommunalstrejken? Den kostade betydligt mer n vad den gav, nja inte riktigt fr den gav inte ett skit mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in