Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-27, 22:32
  #1
Medlem
carminaburanas avatar
Tjena, jag har varit inne mycket på senaste och fått hjälp när jag startade mitt AB, mycket dumma frågor!


Jo, nu är det såhär att jag inväntar mitt F skatt och moms för AB, och har fortfarande igång mitt EF.
Saken är den att jag sysslar med konstnärlig verksamhet, och för mig är det endast 12% moms (dock 25% i AB). Nu är saken att jag är "frivilligt skatteskyldig" eftersom in omsättning hittills understigit 336000kr, men jag har dragit av moms för inköp. Nu kom jag på att jag kan avregistrera min EF från att vara momsskyldig, och på så sätt slippa betala någon moms alls på sålda varor upp till beloppet 336000 kr. Från skatteverkets momsbroschyr

"Du kan sälja egna konstverk momsfritt för högst
336 000 kronor per år. Om din försäljning uppgår till mer än 336 000 kronor ska du betala moms på all för-säljning under året."

En krona över det och jag betalar 12% på hela beloppet. Alla inköp som material och sånt kan jag ju göra via AB som också är reggat som "konstnärlig verksamhet" och "datorprogrammering".

Jag ringde skatteverket och tjejen sa att det inte var några problem, "använd blanket 4639 för att ansöka om att få momsskyldigheten bortplockad."

Ser ni några direkta problem med detta?
Citera
2023-04-28, 09:26
  #2
Medlem
Ja. Du tar kostnaderna för EF i AB. Du borde betala marknadspris till AB för materialet och då ingår 25% moms som du inte får dra av i EF.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback