Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-04-28, 20:09
  #25
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Der brukar vara så att man förbereder elektronik med detta i åtanke. Men stora störningar skulle oundvikligen ske ev katastrofala, att kalla det ett ickeproblem är ju enbart efterblivet. Är du en sån som har admin, admin som lösenord på din router? Bara för att du inte blivit hackad så kan det fortfarande ske? Dvs bara för att det inte har skett betyder inte att det är ett ickeproblem. Det är utav stort militärstrategiskt värde att skydda viktig infrastruktur från alla möjliga hot, därav inte en ickefråga.
Jag betvivlar inte att mycket av vår allra viktigaste infrastruktur redan är skyddad, särskilt den militära.

All elektronik som är skyddad från t.ex kärnvapen, torde också vara automatiskt skyddade från solstormar.
Citera
2023-04-28, 20:21
  #26
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Jag betvivlar inte att mycket av vår allra viktigaste infrastruktur redan är skyddad, särskilt den militära.

All elektronik som är skyddad från t.ex kärnvapen, torde också vara automatiskt skyddade från solstormar.
Ja därav mitt intresse ang frågan, du kan inte neka att möjligheten finns. Inget är starkare än den svagaste länken. Men teoretiskt så borde en "Faraday bur" skydda, samt automatiska system som kopplar om elen till mera skyddade system. Enbart spekulationer men brukar inte skit komma från en klar himmel. Militära system är självklart skyddade men dom Civila kanske inte lika mkt. Därav min teori om att detta var ett test, och varken du eller jag kan dra slutsatser.
Citera
2023-04-29, 07:37
  #27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Starkt av dig, kan du spå också? Grejen är inte att bevisa vem som har rätt utan ha en diskussion ang om det kan ha varit detta som gjorde att transformatorstationerna rök. Det var 7-10ggr fler elektriska incidenter i världen under denna period det är av intresse att undersöka alt spekulera. Men förstår att det inte är din bästa sida.

Mvh// Vitman-33
Nej du har fel. I det här fallet vet jag att det var ett handhavandefel.

Därmed inte sagt att solstormar inte är ett problem men du har fel om du trodde att det var solstormen som släckte kärnkraftverken.
__________________
Senast redigerad av Lpq32 2023-04-29 kl. 07:40.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in