Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-04-29, 01:08
Medlem
ZugMaskins avatar
Dök upp ett mail från en AI på snapchat. Jag skrev lite till den. Jag har tagit två skärmdumpar.

https://ibb.co/T8BdD7v

https://ibb.co/64HjqRJ

Som ni ser så är den programmerad till att sprida någons åsikter. Etik och moral. Den är designad att informera dig om vad som är rätt eller fel. Precis som den säger, att den vill informera dig om vad som är rätt och fel så att du kan ta dina beslut baserade på denna kunskap. Denna AI är som en lagbok eller Bibel.

Vems åsikter är den designad till att sprida/normalisera?

Ta det ett steg längre. Tänk om 1000 AI skapar konton på Flashback och sprider någons åsikter och propaganda så kan man få det att se ut som att majoriteten istället är minoritet. Om ni förstår vad jag menar. Det kan leda till att människor ställer sig på majoritetens sida till slut. Hur idiotiskt det än må vara. AI kan användas som ett mycket effektivt propaganda instrument.

Ställ gärna egna frågor till AI i snapchat och ladda upp.
Senast redigerad av ZugMaskin 2023-04-29 kl. 01:16.
Citera
2023-04-29, 01:50
Medlem
Har också fått denna ''My AI'' på snapchat som inte går att ta bort.
Det är dock bara nån enstaka till på min snap som fått den änsålänge vad jag vet?

Riktigt skumt eller?
Citera
2023-04-29, 02:24
Medlem
Pieceess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBodil
Har också fått denna ''My AI'' på snapchat som inte går att ta bort.
Det är dock bara nån enstaka till på min snap som fått den änsålänge vad jag vet?

Riktigt skumt eller?

Befinner mig utomlands och fick funktionen först idag, det sprids nog ut lite steg för steg här närmsta dygnen om jag får dra en gissning. Väntade med spänning, blev besviken på hur fan den upprepade sig. Läskigt vilken info den kan ta utav snapchatanvändare som är underåriga och kanske inte tänker sig för. Propagandamaskin. Experiment.
Jag frågade i olika form säkert 7 gånger om My AI var ChatGPT eller inte och fick olika störiga svar. Vid det här laget vet vi redan att det är GPT, varför uppger den inte det?
Citera
2023-04-29, 03:43
Medlem
Första meddelandet ver ju creepy. Har själv inget konto på nätet men känner att jag vill svara motsatser varje gång den frågar.

Det där känns nämligen som en typ av åsiktsgenererad fråga. Och vill vet vad just du tycker, lite som om någon högre makt vill veta dina tankar...

Vart är samhället på väg?
Citera
2023-04-29, 05:54
Medlem
Folketstempels avatar
Det finns klockrena citat från förr som passar även till att beskriva vad som händer med AI-tekniken.
Ta gärna det vidare till andra diskussioner då jag har märkt att det går hem i stugorna.
Begreppet hegemoni är ett begrepp inom samhällsteori, som myntades av Antonio Gramsci.

Han menar att kapitalismen bygger på att ett dominerande skikt i samhället behåller sin ställning genom att de som domineras accepterar rådande ordning. Ur de härskandes hegemoni kommer och överförs värderingar till de dominerade, vilka i sin tur tolkar, och accepterar, dessa värderingar som sunt förnuft. Antonio Gramscis hegemonibegrepp handlar således om dominans över kulturen, snarare än över ekonomin och politiken. Dominansen råder även över attityder och förhållningssätt, och bestämmer på så sätt normerna i samhället.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hegemo...urell_hegemoni
Du är helt rätt i din analys och det är inget nytt heller, Maya-kulturen skar halsen av ett gäng varje dag och tappade dem på blod på toppen av en pyramid. Folket fick springa och jaga ihop slavar från andra mindre civiliserade indianer eller så fick de bli nästa offer i stället. Allt detta för att eliten sa att solguden kräver blodoffer annan kommer den inte upp igen och alla dör.

En folkets massa som självmant underkastar sig är optimalt och då måste man som citatet ovan styra dem till det och då blir AI det ultimata vapnet över att få ännu mer kontroll än var de redan har, och det ska vi inte vilja att de får. men det vill vi då det är inte vi som bestämmer vad vi vill som en majoritet.

Man kan vara smart och ha vilja, men vad hjälper det när de andra 99% är som robotar och inte kan tänka själva längre.
Senast redigerad av Folketstempel 2023-04-29 kl. 05:58.
Citera
2023-04-29, 06:38
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Dök upp ett mail från en AI på snapchat. Jag skrev lite till den. Jag har tagit två skärmdumpar.

https://ibb.co/T8BdD7v

https://ibb.co/64HjqRJ

Som ni ser så är den programmerad till att sprida någons åsikter. Etik och moral. Den är designad att informera dig om vad som är rätt eller fel. Precis som den säger, att den vill informera dig om vad som är rätt och fel så att du kan ta dina beslut baserade på denna kunskap. Denna AI är som en lagbok eller Bibel.

Vems åsikter är den designad till att sprida/normalisera?

Ta det ett steg längre. Tänk om 1000 AI skapar konton på Flashback och sprider någons åsikter och propaganda så kan man få det att se ut som att majoriteten istället är minoritet. Om ni förstår vad jag menar. Det kan leda till att människor ställer sig på majoritetens sida till slut. Hur idiotiskt det än må vara. AI kan användas som ett mycket effektivt propaganda instrument.

Ställ gärna egna frågor till AI i snapchat och ladda upp.
Du är medveten om att dina svar blir en del av erfarenheterna som den använder sig av framgent?

Det kan ju vara så att din bästa strategi är just att inte ha kontakt med den överhuvudtaget.
Citera
2023-04-29, 10:37
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Du är medveten om att dina svar blir en del av erfarenheterna som den använder sig av framgent?

Det kan ju vara så att din bästa strategi är just att inte ha kontakt med den överhuvudtaget.
Exakt så tänker jag också. Folk tror det är kul men den är gratis för att alla frågor den får är värdefulla för att förstå människan och således kontrollera och lura oss. Sluta använda ai bottar.
Senast redigerad av Unoboss 2023-04-29 kl. 10:58.
Citera
2023-04-29, 14:05
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Exakt så tänker jag också. Folk tror det är kul men den är gratis för att alla frågor den får är värdefulla för att förstå människan och således kontrollera och lura oss. Sluta använda ai bottar.

Enig! Har inte ens öppnat chatten. Kommer mest troligt skrota snapchat om inte botten försvinner inom några dagar.
Citera
2023-04-29, 15:26
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss

Citat:
Ursprungligen postat av MrBodil
Enig! Har inte ens öppnat chatten. Kommer mest troligt skrota snapchat om inte botten försvinner inom några dagar.

Ja jag är alltså inte emot den som så, jag bara konstaterar att det är vad den gör.
Den lär sig.

https://m.youtube.com/watch?v=UylAeQ_0pq4
Citera
2023-04-29, 16:10
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ja jag är alltså inte emot den som så, jag bara konstaterar att det är vad den gör.
Den lär sig.

https://m.youtube.com/watch?v=UylAeQ_0pq4
Exakt. Ansiktfilter är också för att göra AIn bättre på att förstå människans utseende.
Allt gratis på internet är egentligen inte gratis utan du ger den information.

Ingenting är gratis förutom livet och kärleken.
Citera
2023-05-22, 16:17
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Såg i mitt flöde i dag att AIn håller med en ifall man hyllar minoriteter, till exempel ”HBTQ-personer är fantastiska”, men säger man samma sak om motsvarande majoritet börjar den istället problematisera och vidga frågan, eller till och med vända sig emot påståendet. Provade samma med ChatGPT och inte ens den är så pass illa programmerad.
Citera
2023-05-22, 17:23
Medlem
Autobahn76s avatar
Vi har knappt sett början av den våg av propaganda, desinformation och trolleri som kommer skölja över internet med hjälp av AI. Internet i sin helhet kommer att regleras med krav på ID mm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in