• 1
  • 2
2023-04-29, 16:33
Medlem
Sven.Abdullahssons avatar
Ja varför inte om det är möjligt?
Citera
2023-04-29, 17:23
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven.Abdullahsson
Vad skulle vinsten vara med det menar du?
Citera
2023-04-29, 17:40
Medlem
Prom3tiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton

Utan att ha insyn i moderatorernas arbete så tror jag det kan finnas flera fördelar som:
Lägre mantimmar för granskning
Mindre variantion av regeltolkning
Konsoliderad data för förbättring av reglerna

Vilka nackdelar ser du utifrån rollen som moderator eller forumet som helhet?
Citera
2023-04-29, 18:16
Medlem
Citat:
Bra förslag, det är för mycket bias och personlig vendetta nu. En AI skulle frigöra oss från den skiten.
Citera
2023-05-01, 15:37
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prom3tius
Utan att ha insyn i moderatorernas arbete så tror jag det kan finnas flera fördelar som:
Lägre mantimmar för granskning
Mindre variantion av regeltolkning
Konsoliderad data för förbättring av reglerna

Vilka nackdelar ser du utifrån rollen som moderator eller forumet som helhet?
Tycker det låter som om det skulle behöva vara en ganska avancerad konstruktion?

Med tanke på att det diskuteras vitt och brett om det mesta på forumet måste väl AIn tränas på det som diskuteras för att vara till nån slags nytta. Tycker det låter som det krävs en hel del jobb för att sätta upp nåt som funkar vettigt för alla fallen.

Därtill ska man även lägga insatsen för att överklaga beslut av denna AI. Är det AIn som ska ta hand om det med?

Det är ingen nyhet att varningar kan lyftas av utdelande moderatorer om man som skribent lyckas tala om vad avsikten var med inlägget. Ska du förklara det för en AI och få denna AI att ändra sig, och vad är det som säger att AIn inte ändrar beslutet av fel anledning i sådana fall?

Är det så att moderatorerna ska granska varningar utdelade av AIn? I sådana fall tillför man ju jobb till moderatorerna eftersom man då måste försöka förstå på vilka grunder AIn delade ut varningen. Dessutom låter det som om det skulle kunna bli svårt att lära AIn att tolka nyanser och ironi i inläggen, kontra annat innehåll.

Ser inte riktigt vinsterna med idén.
Ännu.
Citera
2023-05-02, 04:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Tror inte på detta. Inte idag iallafall. Risken finns att AIn gör fel precis som på Facebook där inlägg tas bort utan att man fattar varför. Man kan möjligen ha en AI som letar efter saker som den tycker är regelbrott men det måste nog sitta en människa för att ta det slutgiltiga beslutet om något skall raderas och/eller någon skall varnas eller stängas av.
Det läget där det möjligen skulle fungera är ju vid korspostning då någon sitter och spammar ut exakt samma trådstart många olika forumdelar. Då skulle ju AIn kunna programmeras att låta det första trådstarten bli kvar medan resten kvastas.
AI kan vara ett hjälpmedel för att upptäcka regelbrott men kan nog inte ersätta moderatorerna.
Senast redigerad av Jonas1968 2023-05-02 kl. 04:15.
Citera
2023-05-04, 20:06
Medlem
Sven.Abdullahssons avatar
Citat:
En mer snabbare och korrekt moderation.
Citera
2023-05-04, 23:11
Moderator
memymos avatar
Citat:
En mer snabbare och korrekt moderation.

Jag gissar på att det skulle slungas ut varningar på inlägg en moderator inte skulle varnat för.

Den skulle antagligen inte hålla koll på om tråden ligger rätt eller fel. Och låta den gå på Rapporter skulle den inte kunna tolka om det var rätt eller fel och då skulle man kunna rpa för att tysta motståndare för AIn kan inte tolka sånt.

AI är kul, men den skulle inte klara av denna delen än. Så jag tror allt att det skulle bli bli mer fel moderation.
Citera
2023-05-04, 23:50
Medlem
Prom3tiuss avatar
Citat:
Ser inte riktigt vinsterna med idén.
Ännu.

Du lyfter relevanta problem men tar inte särskilt stor hänsyn till AIs rapida utveckling, inlärningsförmåga och och fördelar med att skala upp manuellt återkommande arbete. Du vet givetvis bäst när det kommer till flashback administration och vad som krävs för det men jag tror att i en förlängning så kommer forum av olika slag använda sig av AIs. Se bara på hur chattbottar har utvecklats med tiden. Ser framför mig att Flashback skulle kunna växa exponentiellt på olika språk med en mindre grupp moderatorer. Det vore fantastiskt.
Citera
2023-05-05, 17:03
Medlem
gofigurs avatar
Perfekt för att få till rättvisande rubriker.
Som det är nu använder ofta TS rubriker för att förvanska och driva sin agenda.

Ta denna

Svart ung kille våldtar och mördar vit kvinna som går på vandringsled i Arizona
(FB) Svart ung kille våldtar och mördar vit kvinna som går på vandringsled i Arizona

AI hade lätt kunna rätta till typ
Ung man mördar ung kvinna som går på vandringsled i Arizona
eller om man vill ha med många attribut i rubrikerna
Ung latino mördar vit kvinna som går på vandringsled i Arizona

Svart och våldtar förvinner i vilket fall.
Moderatorerna är tröga att ändra felaktiga rubriker
Citera
2023-05-05, 17:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prom3tius
Du lyfter relevanta problem men tar inte särskilt stor hänsyn till AIs rapida utveckling, inlärningsförmåga och och fördelar med att skala upp manuellt återkommande arbete. Du vet givetvis bäst när det kommer till flashback administration och vad som krävs för det men jag tror att i en förlängning så kommer forum av olika slag använda sig av AIs. Se bara på hur chattbottar har utvecklats med tiden. Ser framför mig att Flashback skulle kunna växa exponentiellt på olika språk med en mindre grupp moderatorer. Det vore fantastiskt.
Ja vi vet ju inte hur utvecklad AIn kommer att vara år 2033 men i dag tror jag nog det finns risk att det blir dumheter om AIn får befogenheter att kvasta inlägg och varna utan att en moderator tar själva beslutet. Man kan ju bara se på hur mycket tokigheter som Autocorrect kan hitta på. Bara häromdan så hade ett inlägg om Grisslehamn blivit Grisslakt i ett Facebookforum.
Citera
2023-05-05, 20:13
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Först kan man ju testa AIn i 'smyg' för att se hur den skulle agera OM den var verkställande moderator.
Det verkar som om många misstror en AI som moderator av flera skäl, men om testerna visar att dessa skäl kan kodas bort eller är obefintliga ser jag bara fördelarna som andra tar upp.

/VV
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in