2023-04-30, 12:31
Medlem
jontepsgs avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...kalagar-skarps

Citat:
"Har du skaffat en digitalvåg och redlinepåsar? Eller laddat ned en krypterad app? Då skulle du kunna vara i riskzonen för de skärpta narkotikalagarna som regeringen vill införa."

Varför vägrar Sveriges politiker ta tag i problemen på allvar? Under pandemin följde förra regeringen FHMs rekommendationer, men när det handlar om knark då jäklar är det bäst att göra det motsatta.

Grattis till poliserna som får åka runt och kontrollera alla företag och privatpersoner som använder vågar och påsar till lagliga saker. Om detta förslag går igenom dvs.
Senast redigerad av jontepsg 2023-04-30 kl. 12:34.
Citera
2023-04-30, 12:46
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har både en sån där våg och små-påsar.
Men det är för att jag samlar på mynt.
Är jag knarkare då?
Citera
2023-04-30, 12:48
Medlem
SnutteFia03s avatar
Löjligt att man går så långt att man inte ska kunna köpa vissa plastpåsar, en våg, eller ladda ner vissa appar (förutsatt att de apparna inte uteslutande används för narkotikahandel då).
Citera
2023-04-30, 12:58
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Är jag knarkare då?
Var beredd på husrannsakan och en dom förberedelse till narkotikabrott.

Denna lag kommer göra under för polisens redan nu oerhört höga förtroende hos allmänheten.
Citera
2023-04-30, 13:13
Medlem
"Sex månaders fängelse ministraff" kommer innefatta t.ex att dela en femma hash med en kompis och andra saker som egentligen inte har med narkotikaförsäljning att göra.

När man försvinner från samhället i ett halvår, utan inkomst, så förlorar man ofta sin anställning och sitt boende.

När du försöker få ett nytt jobb så är din tidigare arbetsgivare inte längre en bra referens att använda sig av. Ditt CV har ett hål på 6 månader. I ditt utdrag från belastningsregistret står det ringa narkotikabrott.

Din släkt, partner och din vänskapskrets kommer få en förändrad syn på dig.

Om du hamnar i vårdnadstvist så kommer du ha en väsentligt försämrad utgångspunkt. Du kan vara tvungen att gå på urinprövning för att behålla körkortet.

Detta har så mycket mer långtgående konsekvenser än våra verklighetsfrånvända politiker kan föreställa sig.

Allt för att man vägrar svälja stoltheten och erkänna att Svensk narkotikapolitik är ett katastrofalt misslyckande.
Citera
2023-04-30, 13:18
Bannlyst
Jaha får man inte väga sin mat mer nu då eller?
Citera
2023-04-30, 13:19
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Är jag knarkare då?

Om du inte vet det själv, hur ska vi andra veta det då?

De nya lagförslagen känns vettiga.

"Utöver den utökade kriminaliseringen ska sex månaders fängelse bli ministraff för i princip all narkotikaförsäljning. Även i det fallet riskerar det att träffa andra grupper än gängkriminella, menar Stenström.

– En 19-årig tjej som säljer en ecstasy till sin kompis på krogen kan också bli föremål för sex månader i fängelse, säger han"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...kalagar-skarps
Citera
2023-04-30, 13:39
Medlem
Trolltestets avatar
'Riddikulus'!

Jag använder ju redlinepåsar till alla små skruvar och brickor och skit som blir över när jag meckar med datorer och det finns inga andra påsar som passar för det.

Skall man nu behöva beställa hem 10 tusen sådana för säkerhets skull så att de räcker livet ut om det blir ett förbud?
Citera
2023-04-30, 13:40
Medlem
Haha alltså snacka om politisk som inte bryr sig om att faktiskt försöka göra världen bättre. Hårdare tag mot narkotika - har vi hört det förrut? War on drugs hur har det gått i U.S.A?

Politikerna består verkligen av blinda som leder blinda.
Citera
2023-04-30, 13:42
Avstängd
Ulf-Knulldells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
'Riddikulus'!

Jag använder ju redlinepåsar till alla små skruvar och brickor och skit som blir över när jag meckar med datorer och det finns inga andra påsar som passar för det.

Skall man nu behöva beställa hem 10 tusen sådana för säkerhets skull så att de räcker livet ut om det blir ett förbud?

Det får bli så, tyvärr.
Jag har redan slängt iväg en order på en bra 0,00- våg och redlinepåsar i varierande storlekar, nog för att räcka mig en livstid
Citera
2023-04-30, 13:48
Medlem
Jag försökte hitta själva förslaget på riksdagens hemsida med avgörande den 3 maj men det enda jag hittade var åtgärder mot organiserad brottslighet. Antar att förslaget ligger inbakat i detta. I så fall kan ni sluta att skriva löjliga kommentarer om att polisen kommer göra husrannsakan hemma hos er bara för att ni har en våg eller små påsar. Naturligtvis är det kombinationen av olika omständigheter som kommer att avgöra om ni får en husrannsakan hos er eller inte. Att en person som säljer narkotika till en kompis ska kunna åka dit för försäljning ser jag som självklart
Citera
2023-04-30, 13:48
Avstängd
Ulf-Knulldells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dettaxet
Haha alltså snacka om politisk som inte bryr sig om att faktiskt försöka göra världen bättre. Hårdare tag mot narkotika - har vi hört det förrut? War on drugs hur har det gått i U.S.A?

Politikerna består verkligen av blinda som leder blinda.

Sveriges elit tog hela "war on drugs"-grejen seriösare och längre än vad Amerikanarna själva gjorde, skulle det visa sig..
Så här är vi nu.
Folk ber hellre om råd på flashback vid ev. överdos, än att ta sig in till sjukan.. Små plastpåsar och vågar blir olagliga, den lilla människan skall klämmas åt.
Allt medan storspelarna går segrande ur ett avancerat parti dunkgömme, med det svenska rättssystemet.
Pajaser!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in