Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-04-30, 13:39
  #1
Medlem
Det där med att specificera i anställningsannonser att man söker vana inom både .NET Framework och .NET Core förbryllar mig. Vem märker ens skillnad om man inte gör något väldigt specifikt, så varför behandla dem som 2 olika kompetenser?

Den enda skillnad jag har påträffat hittills har varit i ett fulhack med reflection men annars har det bara varit att byta ut .NET mot .NET Core i projektfilerna och avnjuta synen av grönt ljus i alla enhetstester.

Min gissning är att det beror på att de som skriver platsannonserna inte har koll.
Citera
2023-04-30, 14:42
  #2
Medlem
Ja det lilla jag fått veta om branschen är att det är ett jätteglapp mellan dom som arbetar och dom som anställer av någon anledning och jag har ju bara tänkt få in en fot in någonstans på support och senare nätverk säger vi typ så.

Det är det första en säger som arbetat med något liknande. Jag har så lite kontakter så jag försöker suga ut så mycket jag kan av alla jag träffar på som vill berätta något.

HR heter dom tror jag han sa och det ska bero på att dom kan inte ett enda skit enligt honom så man stirrar ner på olika papper och licenser tydligen som dom knappt själv vet vad det är ens och det har hänt att det dykt upp nyanställda som väl ute på plats visar sig inte kan ett skit av småsaker dom borde kunna men fina högskolebetyg ja det har dom.

It-branschen är tydligen en jävla röra får jag ett intryck av men jag skiter i allt negativt och kör på då jag själv kommer fån en ännu rörigare bransch med noll möjlighet att klättra lite inom det yrke man håller på med.

Den gubbe jag snackat med nämnde bland annat att det var massa indier på ett ställe han jobbat och dom har tydligen helt skev kultur så han var tvungen att gå en kurs i indisk kultur på arbetet. Det och en massa annat.

Ja som sagt var It branschen verkar vara att jävla dårhus men jag byter från ett dårhus från ett annat med hopp om att få bättre lön så småningom eller att få se lite nytt och vi värsta fall går jag bara tillbaka.
__________________
Senast redigerad av Brodrude 2023-04-30 kl. 14:45.
Citera
2023-05-01, 21:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychotronix
Det där med att specificera i anställningsannonser att man söker vana inom både .NET Framework och .NET Core förbryllar mig. Vem märker ens skillnad om man inte gör något väldigt specifikt, så varför behandla dem som 2 olika kompetenser?

Den enda skillnad jag har påträffat hittills har varit i ett fulhack med reflection men annars har det bara varit att byta ut .NET mot .NET Core i projektfilerna och avnjuta synen av grönt ljus i alla enhetstester.

Min gissning är att det beror på att de som skriver platsannonserna inte har koll.

kan också bero på att de ska genomföra nån stor migrering från framework till .net 7 t.ex. men ja troligare är HR gör annonsen efter att ha snappat upp några termer från en av utvecklarna
Citera
2023-05-02, 13:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ai96
kan också bero på att de ska genomföra nån stor migrering från framework till .net 7 t.ex. men ja troligare är HR gör annonsen efter att ha snappat upp några termer från en av utvecklarna

Då är det märkligt att utvecklarna och framförallt cheferna inte kan säga stopp. Vad det handlar om är nog snarare en variant av strategin från USA där man ställer omöjliga krav för att kunna argumentera för att det råder "kompetensbrist" och att denna bara kan lösas med "kompetensinvandring".
Citera
2023-05-02, 16:00
  #5
Avstängd
.NET framework = Windows only.
.NET Core = cross platform.

Därför.
Citera
2023-05-02, 16:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychotronix
Det där med att specificera i anställningsannonser att man söker vana inom både .NET Framework och .NET Core förbryllar mig. Vem märker ens skillnad om man inte gör något väldigt specifikt, så varför behandla dem som 2 olika kompetenser?

Den enda skillnad jag har påträffat hittills har varit i ett fulhack med reflection men annars har det bara varit att byta ut .NET mot .NET Core i projektfilerna och avnjuta synen av grönt ljus i alla enhetstester.

Min gissning är att det beror på att de som skriver platsannonserna inte har koll.
Ja... Det heter ju inte Core längre. Bara .NET. De söker alltså nåt som inte ens existerar om vi ska bli riktigt aspiga. Kan man .NET hyfsat väl då lär man ju också kunna hantera äldre kod mot .NET Framework. Antagligen menar de egentligen att de hoppas på någon som är senior och jobbat inom .NET i minst 10 år men som bara kräver lön som en nyexad.
Citera
2023-05-02, 17:06
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ja... Det heter ju inte Core längre. Bara .NET. De söker alltså nåt som inte ens existerar om vi ska bli riktigt aspiga. Kan man .NET hyfsat väl då lär man ju också kunna hantera äldre kod mot .NET Framework. Antagligen menar de egentligen att de hoppas på någon som är senior och jobbat inom .NET i minst 10 år men som bara kräver lön som en nyexad.

Det heter bara .NET numera ja, men självklart vill de veta att du har kompetensen att knacka i båda, det är inte så enkelt som du vill då det att framstå.
Citera
2023-05-02, 17:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det heter bara .NET numera ja, men självklart vill de veta att du har kompetensen att knacka i båda, det är inte så enkelt som du vill då det att framstå.
Tillhör du den yngre självgoda generationen som tror att ni är 200% smartare bara för att ni började med Core och inte Framework?
Citera
2023-05-02, 17:19
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Tillhör du den yngre självgoda generationen som tror att ni är 200% smartare bara för att ni började med Core och inte Framework?

Nej, jag tillhör inte den yngre självgoda generationen som tror att vi är 200% smartare bara för att vi började med Core och inte Framework.

Vad var din fråga?
Citera
2023-05-03, 17:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det heter bara .NET numera ja, men självklart vill de veta att du har kompetensen att knacka i båda, det är inte så enkelt som du vill då det att framstå.
Vad är det som inte är så enkelt, då? Kan du beskriva var du har kört fast i övergången, för det ser ju bara ut som en ny version (där visst gammalt bagage har slopats) för kodaren.
Citera
2023-05-03, 17:31
  #11
Medlem
SKetchers avatar
Alternativ 1: Det är korrekt, man eftersöker någon med kunskap att kunna utföra en migration.
Att lyfta gamla aspnet till dotnet core är i värsta fall ett megaprojekt.
Alternativ 2: Också korrekt. Man underhåller ett legacy-system och ett nyare system separat.
Alternativ 3: Inkorrekt med en rekryterare som freebasar för bättre träffresultat.

Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Då är det märkligt att utvecklarna och framförallt cheferna inte kan säga stopp. Vad det handlar om är nog snarare en variant av strategin från USA där man ställer omöjliga krav för att kunna argumentera för att det råder "kompetensbrist" och att denna bara kan lösas med "kompetensinvandring".

Det är inget problem. Är du bevandrad inom dotnet kan du enkelt navigera en intervju med någon som mindre tekniskt kunnig.
Citera
2023-05-03, 17:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ja... Det heter ju inte Core längre. Bara .NET. De söker alltså nåt som inte ens existerar om vi ska bli riktigt aspiga.
Sant. Det gör det hela ännu fånigare. Om de uppdaterar sig och i stället skriver att de söker de båda kompetenserna ".NET ver 4.8 och tidigare, samt .NET ver 5 och senare" framstår det hur fånigt det är. Nåja, i praktiken hade de antagligen skrivit ".NET Framework och .NET" i stället men fortfarande fånigt.

Innan jag läste BWissers inlägg ovan, hade jag faktiskt aldrig träffat på någon som upplever det som svårt att gå från .NET Framework till .NET 5+.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback