Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-05-06, 16:05
  #25
Medlem
.NET Core (som nu väl bara är .NET) är extremt mycket enklare än .NET Framework.

Folk verkar finta sig själv i huvudet rätt bra vad gäller detta. Det är helt självklart att .NET Core (för att inte prata om .NET 6/7) är lättare. Det vore ju jävligt pinsamt om Microsoft spenderat alla dessa resurser på att göra sin plattform sämre. Att Framework är dåligt är inte samma sak som att det är lätt, tvärt om.

Så om ett företag förvaltar en massa komplexa Framework-monolither är det en fördel om du har erfarenhet av det och inte bara kan massa saker som är tusen gånger enklare. Samtidigt bra om du använt modernare ramverk och därför förstår hur ni ska nyutveckla och ev. ersätta gamla applikationer.
Citera
2023-05-07, 18:59
  #26
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
.NET Core (som nu väl bara är .NET) är extremt mycket enklare än .NET Framework.

Folk verkar finta sig själv i huvudet rätt bra vad gäller detta. Det är helt självklart att .NET Core (för att inte prata om .NET 6/7) är lättare. Det vore ju jävligt pinsamt om Microsoft spenderat alla dessa resurser på att göra sin plattform sämre. Att Framework är dåligt är inte samma sak som att det är lätt, tvärt om.

Så om ett företag förvaltar en massa komplexa Framework-monolither är det en fördel om du har erfarenhet av det och inte bara kan massa saker som är tusen gånger enklare. Samtidigt bra om du använt modernare ramverk och därför förstår hur ni ska nyutveckla och ev. ersätta gamla applikationer.
Vi får fråga den självutnämnde experten BWisser att spotta visdom över oss. Tyvärr, verkar han ha det väldigt tufft, främst mentalt, och har försvunnit från tråden.

Jag hade ett migrationsprojekt av en monolith byggd i aspnet(pre 2010) som jag lyfte till dotnet core. Tog mig över 4 månader.
Det är satans omständligt att bygga om allt som är ramverksspecifikt; tjänster DI-kompatibla, autentisering, middlewares, se till att alla routing är korrekt, modellvalidering åt helvete, alla former av responser är ännu mer åt helvete annorlunda m.m.
...Men den absolut största boven i en webapp är fan view-sidan. Övergången från .asp till .cshtml var en fet mardröm, noll kompatibilitet och allt behövdes justeras manuellt. Rad för rad.
Jag satt en hel helg i sträck och plöjde igenom hundratals sidor. Är min största commit än idag.
Citera
2023-05-13, 16:27
  #27
Medlem
not_reallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychotronix
Det där med att specificera i anställningsannonser att man söker vana inom både .NET Framework och .NET Core förbryllar mig. Vem märker ens skillnad om man inte gör något väldigt specifikt, så varför behandla dem som 2 olika kompetenser?

Den enda skillnad jag har påträffat hittills har varit i ett fulhack med reflection men annars har det bara varit att byta ut .NET mot .NET Core i projektfilerna och avnjuta synen av grönt ljus i alla enhetstester.

Min gissning är att det beror på att de som skriver platsannonserna inte har koll.

Stämmer. Har sett en där de efterfrågar någon som kan Next.js och Python "programmeringsspråken".. De har inte en sucke vad de dillar om i sina annonser. Känns som de bara namedroppar sån utvecklarna arbetar med för tillfället.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback