Flashback bygger pepparkakshus!
Svara
  • 4
  • 5
2024-08-06, 12:36
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Som ett stycke hyggligt känd överläkare i beroendemedicin sade i ett stycke hyggligt känd, svensk podd:
"De flesta som tar kokain eller amfetamin kan sluta och min uppfattning är att det är förhållandevis enkelt, förutsatt att de faktiskt vill sluta. Det finns dock två grupper som fastnar rejält. Den ena gruppen är människor med extrem social fobi. De har velat prata med människor hela livet, men aldrig vågat. De är så pass isolerade i sin sociala fobi att de inte har vänner, partners eller jobb. Så testar dem kokain eller amfetamin och helt plötsligt vågar dem prata med folk. Dessa har svårt att sluta. Den andra gruppen är den som injicerar amfetamin - dem slutar aldrig".

Han nämner också att många tar det i samband med fest, för fokus (amfetamin) eller annat - och att dessa i övrigt har normala liv, inga stora problem i vardagen och därmed håller sig till just det.

Så... 10 poäng till ditt svar!
Kul att se en beroendeläkare som har koll på läget för en gångs skull.
Citera
2024-08-06, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Kul att se en beroendeläkare som har koll på läget för en gångs skull.

Avsnittet rekommenderas för övrigt:
https://open.spotify.com/episode/510...ToGXH1PNfA-PJA

Inte hela avsnittet, det behöver man betala för. Det intressanta börjar efter 12 minuter in.
Citera
2024-08-06, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groznyorso
Forskarna säger att kan förändra hjärnan. Ökad paranoia och allmän dålig psykiskt påverkan är också dokumenterad. Sen om om det tar 10 år eller 3 år vet man inte…

Jag är levande bevis på att det här kan hända, jag missbrukade i 7-8 år av mitt liv, 3 utav dom var kokain, Jag har hamnat på psyket flertalet gånger, fått psykos flertalet gånger och blivit socialt handikappad.

första åren flöt allt på som det skulle för att sedan bli ett rent helvete mentalt i slutet.
Citera
2024-08-06, 16:43
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Avsnittet rekommenderas för övrigt:
https://open.spotify.com/episode/510...ToGXH1PNfA-PJA

Inte hela avsnittet, det behöver man betala för. Det intressanta börjar efter 12 minuter in.
Tack för tipset! Ska lyssna lite när jag får tid över
Citera
2024-08-07, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Tack för tipset! Ska lyssna lite när jag får tid över

Lite sammanfattning:
Om olika beroenden kopplat till droger, sex, spel, att vissa blir beroende av terapeuter, vilka droger som ger fysiska men om man slutar (vid beroende/frekvent bruk - t.ex. alkohol), vilka som tenderar att fastna i olika typer av beroenden, syn på narkotikalagar, syn på att få testa innehåll i en liten andel av folks droger så att de kan "knarka safe", ADHD/ADHD-mediciner, framgångsrik behandling av PTSD genom MDMA i USA bla bla. Tycker personligen att Eberhard är briljant.
Citera
2024-08-13, 19:22
Medlem
Olagligt eller ej!

Det är alltid stor skillnad på varje individs utgångsläge!
Varför gör du det?

Gör du något för att för att toppa /krydda en situation! Du mår bra, tillfreds, lever det liv du är nöjd med! Du känner dej själv och är klar med den biten! Trygg i den du är gör det du vill!

Gör du något eller använder något för att må bättre, orka , känna att du måste för annars funkar inget? Du måste ha / göra det för att DÅ mår man bäst? Nja helt fel start..det där är bara att fördröja något som för eller senare kommer drabba dej illa och fel på ett eller annat sätt!

Man måste veta varför och bestämma sej för både göra och inte göra saker!
Mindseat!
Och har man saker i sitt liv man vet påverkar en i en obalans anars, då bör man va medveten om att den cirkusen är en tickande bomb i all form av självmedicinering i så fall!

Ungefär som att ta nån form av uppåt, få adrenalin påslaget , ”känns stt det blir för mycket” man tappar kontroll, tror folk ser, man känner sej dum, panik! Eller Lsd ja vad som!
Man kämpar emot resan, man stoppar med röka, benzo m.fl

Man lägger locket på, men ändå vill man testa igen

Sånt där fuckar huvudet, vet du inte vem
Du är och har tagit itu med saker och accepterat det, gått vidare, och förstått, då tror jag att många är fast! Droger, mediciner, alkohol, annat!

Men man kan sluta, om man har bestämt sej!
Man faller dit för att man inte är där mentalt!

Tror jag!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in