2023-05-08, 16:46
Medlem
Jag har anvnt mig av ChatGPT fr en skoluppsats. Jag sa t den att referera till allt som den anger, men nr jag googlade p referenserna som den uppgav var de omjliga att f tag till. Och nr jag nu ber den att lnka kllorna som den har anvnt sig av s visar sig kllorna att vara ur funktion. Det str ngot i stil med: "Page Not Found". Under de f tillfllen som den vl fr fram ngon lnk s verensstmmer inte informationen som den skriver med det som str i kllan. Hur lser jag detta?

Jag behver hjlp! ASAP!
Senast redigerad av Physician 2023-05-08 kl. 16:49.
Citera
2023-05-08, 16:52
Medlem
SnutteFia03s avatar
Lste i en annan trd att den ibland hittar p egna kllor. Kanske r det s ven i ditt fall, allts att det inte finns ngra kllor?
Citera
2023-05-08, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Lste i en annan trd att den ibland hittar p egna kllor. Kanske r det s ven i ditt fall, allts att det inte finns ngra kllor?

Precis s r det i mitt fall ocks. Konstigt
Citera
2023-05-08, 17:36
Medlem
pax-klows avatar
Tyvrr kan den inte ta ut kllor! Riktigt konstigt men s r det :/
Citera
2023-05-08, 19:59
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Physician
Precis s r det i mitt fall ocks. Konstigt

Det hr r en missuppfattning om vad ChatGPT egentligen r fr ngot.
ChatGPT r en language model. Den tar enorma mngder data, blandar ihop allt till en stor srja och indexar allting efter hur frekvent terkommande fraser r. Det r miljarder kllor.
Mao ChatGPT har ingen aning om vad den egentligen lnkar. Den r komplett offline och vet inte om en lnk r dd eller fejk.

Kod:
> Are you able to cite sources for your responses.

Yes, I am programmed to provide citations and references for the information I provide whenever possible. However, please note that the accuracy and reliability of the sources I cite depend on the quality of the sources available on the internet. While I strive to provide accurate and reliable information, I cannot guarantee the accuracy or reliability of all sources on the internet.

> Give me an example.

Sure! Here's an example of a response I might give with a source citation:

Question: What is the capital of Australia?

Response: The capital of Australia is Canberra. This city was chosen as the capital in 1908, and it officially became the capital in 1911. (source: https://www.australia.gov.au/about-a...capital-cities)

Och lnken r en 404.

Ska du fuska krvs det anstrngning annars ker du fast.
Senast redigerad av SKetcher 2023-05-08 kl. 20:05.
Citera
2023-05-08, 23:22
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Det hr r en missuppfattning om vad ChatGPT egentligen r fr ngot.
ChatGPT r en language model. Den tar enorma mngder data, blandar ihop allt till en stor srja och indexar allting efter hur frekvent terkommande fraser r. Det r miljarder kllor.
Mao ChatGPT har ingen aning om vad den egentligen lnkar. Den r komplett offline och vet inte om en lnk r dd eller fejk.

Kod:
> Are you able to cite sources for your responses.

Yes, I am programmed to provide citations and references for the information I provide whenever possible. However, please note that the accuracy and reliability of the sources I cite depend on the quality of the sources available on the internet. While I strive to provide accurate and reliable information, I cannot guarantee the accuracy or reliability of all sources on the internet.

> Give me an example.

Sure! Here's an example of a response I might give with a source citation:

Question: What is the capital of Australia?

Response: The capital of Australia is Canberra. This city was chosen as the capital in 1908, and it officially became the capital in 1911. (source: https://www.australia.gov.au/about-a...capital-cities)

Och lnken r en 404.

Ska du fuska krvs det anstrngning annars ker du fast.

Man kanske kan be den att hnvisa till litteratur, tidskrifter osv. Fr enklare uppsatser s r den skert hjlpsam fr TS niv.
Citera
2023-05-08, 23:33
Medlem
T-80Us avatar
Mitt svar skulle nog vara att jag tipsar dig om att inte anvnda ChatGPT fr att skriva det du lmnar in, utan att du ber den skriva en uppsats, varp du anvnder den uppsatsen som idunderlag och utfyllnad i din egen kreation.

Som ett sdant verktyg torde den fungera fint. Det kan finnas delar av det som stts samman som kan inspirera dig att skriva ngonting p ett liknande tema, eller s kan det finnas delar av det som du menar r felaktigt och kan ta upp i din egen uppsats.
Citera
2023-05-08, 23:35
Medlem
Bing Chat ger lite bttre kllhnvisningar n gratisversionen av ChatGPT, men en del av dem r ocks phittade. S man mste kontrollera kllorna. Bing Chat sker tyvrr i webbkllor istllet fr i bcker, s svaren r inte lika akademiska och vlformulerade, utan kan innehlla reklam, mm. Frgar man Bing Chat p svenska s sker den i svensksprkiga kllor, som kan vara lite si och s.

Betalversionen av ChatGPT r bttre vad jag kan frst.
Citera
2023-05-09, 00:09
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Man kanske kan be den att hnvisa till litteratur, tidskrifter osv. Fr enklare uppsatser s r den skert hjlpsam fr TS niv.

Jag testade version 3.5. Svaret r nej.
Den r inte byggd fr det.

Citat:
Can you quote me 3 facts about monkeys that are direct quotes taken from literary sources. Provide citations for each.

ChatGPT

Tur nog s r den frsta boken frn 1890 och inte lngre under copyright, vilket betyder att jag kan verifiera utan att behva betala ngot. Gratis p kindle.

Svaret r komplett bullshit och citatet helt hittep, en rejl hallucination fr boken har ingenting med apor att gra.
Jag kan frst kontexten, d boken handlar om afrika och ordet "monkey" dyker upp i ngra beskrivande sammanhang: "A leopard will spring up a smooth-barked tree with the agility of a monkey"

Summa summarum. ChatGPT r komplett hjrndtt i kllhnvisning, anvnd eran egen istllet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in